harry73
Det är många som skriver att man ska börja helikoptrandet med locket på. Det är inte så jag kommer ihåg det.
Man börjar med vingerna i en ordentlig vinkel när man fortfarande sjunker lite i betongen . Gräver den ner sig för mycket väntar man lite.
Ytan ska inte bli perfekt ännu. Efter ett litet tag går man igen över den med helikoptern men nu med mindre branta vingar. Därefter väntar man igen att tag och går över den igen, nu är vingarna nästan platt. Ha med vatten för att kunna kasta lite vatten på när det behövs. Lite betong som finns kvar kan vara bra ifall man river ut en sten, och man behöver fylla igen.
Är plattan inte redan perfekt, kan man göra sista gången med locket på.

Själva arbetssättet är att 'drar' helikoptern efter sig nedan man låter den svänga från ena sidan till den andra. Stanna inte på samma plats men håll den i rörelse.

Det man gör fel i första omgången går att rätta till i nästa omgång. Största faran är att man är för sent inte för tidigt.

Genom att helikoptra plattan blir ytan mycket tätare så man får en bättre kvalitet än när man slipar betongen efteråt.
 
Om proffsen börjar med "locket" så tror jag att övriga nog ska göra så också.
Man river med locket för att få ner stenarna och få bruk i ytan.
Då blir ytan som "sandpapper" hallkfri om man vill. Lämpligt till utomhus gångväg.

Sedan fortsätter man med glättning för att få ytan slät.

Tajming är A och O, börjar man för tidigt så drar man omkring bruket och riskerar berg och dalbana.
Börjar man för sent måste man skvätta på vatten och det minskar betongens hållfasthet, men vad göra annars.

Protte
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
harry73
Det var så jag lärde mig av proffsen när jag som student jobbade extra för en entreprenör med just betongarbeten.
Det är just med rotorbladen i lutning som man får ner de större sten. Inte med locket på
 
Staffans2000
Redigerat:
  • Gilla
tomashatarlogin
  • Laddar…
Det är ju fyra dagar sedan du gjöt plattan, vad väntar du på?

Protte
 
Staffans2000
Det är det jag undrar, men betongleverantören insisterade på att jag skulle vänta fyrtioåtta dagar(?) innan belastning. Vaaaa... sade jag! Efter lite dividerande blev fjorton dagar minimitiden. Torktiden är mao. förhandlingsbar!

Staffan
 
Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Det är väl lika bra att jag fortsätter med mina murarfunderingar i denna tråd.
-Plattan är gjuten av fullflytbetong C23/30 S5 Vct0,621 vad det nu betyder? Hur länge behöver plattan härda innan jag kan börja mura?
Ja minst 6 timmar åtminstone. :D
1 eller 2 dygn efter gjutning är det alla gånger full bärighet för att mura/resa stomme.
Undantaget kan vara om man gjuter och det härdar i låga temperaturer, under 10°C, då går processen mycket märkbart långsammare.

Så du kunde murat hela midsommaraftonen och sluppit huvudvärken midsommardagen. :p

Staffan2000 skrev:
-Jag har snöat in på två alternativa murblock,
[länk]
Eller denna billigare varianten
[länk]

För och nackdelar?

Staffan
Murblocken finns väl i två varianter, 2MPa och 3MPa tryckhållfasthet. 2MPa klarar som regel galant lasterna ifrån det som vi amatörer grejar med, ett och tvåvåningshus m.m.
 
Haha 48 dagar?. Menade han inte att du inte fick lägga golv eller tätskikt på 48 dagar?. Självklart kan du börja mura nu.
 
Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Det är det jag undrar, men betongleverantören insisterade på att jag skulle vänta fyrtioåtta dagar(?) innan belastning. Vaaaa... sade jag! Efter lite dividerande blev fjorton dagar minimitiden. Torktiden är mao. förhandlingsbar!

Staffan
Om betongen får en hårdhet på 2MPa eller något sådant så klarar den ju vikten av en LECA-mur med sten med också 2MPa styrka.
Men plattan fortsätter dock att krympa ett bra tag till.
Tillstyvnadstid-och-snbbhet-hos-betong-med-byggcement-resp-snabbhårdnadne-cement.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Med murblocken tänker jag på skillnaden i utförandet. Den klassiska med tjock murfog mot den Legoinspirerade med mycket smal fog.
Plattkrympningen. Är det något man behöver ta hänsyn till, eller är den mer av teoretisk natur?
 
Brukar man inte anse att efter 28 dagar så krymper inte betongen mera och har i stort sett full styrka ?
 
Mikael_L
Något sådant är det nog, som tumregel.

Men betongen måste inte alls nå full styrka innan man börjar mura och belasta.
Vad gäller krympning så vet jag inte om man måste vänta in att den börjar bli klar innan murningsarbeten.
 
Gissar att betongen krymper inte mycket sen det gått några dar vänta en vecka och mura på.
 
Mikael_L
Innan man sätter klinker med vanligt fix och fog ska väl betongen krympa färdigt med ca 4 veckor, för att inte riskera att plattor lossnar pga spänningar i fixet när betongen krymper.
Har jag för mig.

Men det är ju keramik + fix. Vad som gäller för LECA + murbruk vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.