zl 08 står egentligen bara för lyftkapacitet 800kg.

Det finns en uppsjö med zl08 maskiner från Kina. Det man ska titta på är framförallt vilken dieselmotor som sitter i och var viktiga hydraulkomponenter kommer ifrån. Huvudpumpen kan vara en kinapump men på de lite bättre men dyrare som går till Europa sitter det pumpar från USA eller Italien. Likaså har man i dessa lite dyrare maskinerna en Perkinson, Kubota eller Yanmar diesel medan man i billiga varianter har en Kina diesel. Inget fel iofs med Kina dieseln för dom tillverkas hos ett par tillverkare som levererar miljontals dieslar till Kina, Indien, Australien, Afrika etc men det kan vara lite knepigt att hitta delar snabbt i Sverige men går alltid att skicka efter i Kina. Perkinson, Kubota och Yanmar hittar du reservdelar överallt till här i Europa.

De importörer som tar in maskiner till Sverige brukar erbjuda båda varianterna dvs med Kina komponenter och med alternativet "mer europeiska standard" på motorer/pumpar
Sen skiljer det mycket om du skall ha en traditionell växellåda eller en hydrostat för det är också något som påverkar priset.

Så zl08 finns som sagt i massor av utförande och med olika varumärken men de ser till det yttre likadana ut.

Hydraulcylindrar, slangar, ram dvs svetsad plåt är i stort detsamma oavsett vem som tillverkat maskinerna och det finns rätt många tillverkare men desto fler distributörer i Kina som säljer samma maskin från samma tillverkare med olika namn.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Här har du ett annat exempel på samma storlek på maskin som zl08.an du hade i din länk.

http://www.nantemaskiner.se/everun-er08-2500kg

Här får du nog en lite nyare design och ett riktigt hydrauliskt snöblad, hydrauliska gafflar, extra hydrauluttag etc i paketet.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Blir inte klok på alla maskiner 😳
 
D09 .. Tror du att en maskin som bara lyfter 800kg räcker ?
Jag tror den blir liten då grus och sten väger mycket och det blir små skopor för dig ..
Storleken på maskinen (måtten ) är ju bra om den liten men jag tror att du ska försöka hitta något som lyfter mer åt gången.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Blir inte klok på alla maskiner ��
Bestäm dig först för vad du behöver, leta sen maskin.

Jag trodde jag mest behövde en minigrävare men använder idag mest min minilastare typ "weidemann" utan hytt, men med båge och tak. Blir kallt på vintern när man skottar snö men då får man ha kläder istället.

Jag var nära att beställa en maskin i storleksordningen zl08-zl10 men insåg att det kom att begränsa mina projekt i trädgården och som pallastare inne i hall. Om man ska ha snöblad så är ett v-blad att föredra men det kräver mer hydraulik framdraget så det måste man tänka på.

Så mitt råd är att först tänka igenom vad och var maskinen ska användas och till vad. Sen vilka redskap som ska användas för det kräver lite olika uppsättningar med hydraulik och möjligheter till att koppla in saker.

En liten maskin kan faktiskt göra jättemycket men tar naturligtvis längre tid om det är stora projekt. Jag valde att ta mindre maskiner för att komma in överallt och så får jobben ta längre tid för det finns det gott om i framtiden....

EDIT: En annan anledning att jag valde mindre maskin var också att jag förflyttar både lastare och grävare på maskinsläp efter bilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag har egentligen behov av två maskiner

1 grävare

1 lastare alt 1 dumper

Frågan är vilket jag behöver mest.

För denna fastigheten så måste maskinen klara av en passage på 150 cm.

Såvida jag inte demonterar flaggstång och bygger en väg över en bergsknalle.

Jag har en hel del befintliga massor som ska grävas upp och flyttas runt samtidigt som nya ska tillföras och läggas på plats.

Det talar för lastare

Sen kommer all annan hantering som t ex vedsäckar, vedbingar, Snöröj etc

Det talar också för lastaren..

Men.. Ska ju inte bo här för evigt. Tanken är att få klart inom 5 år och sälja om läget är rätt.

Guld att ha en maskin med sig till nästa projekt samtidigt som man kanske gör en såpass vinst i försäljningen att man kan köpa en lite större vettigare maskin. Risken är att man köper en liten som funkar här men är för liten på nästa.

Helst hade man velat ha en 4-5 ton grävis och en lastare lite större..

Just nu känns det som man ska lugna sig och slänga in pengarna i källarprojeltet istället och hyra maskin för markarbetet.

Men det är ju fan att grabben inte ska få lära sig maskin i tidig ålder 😇
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Naturligtvis ska man köpa maskiner i storlek efter vad man har behov till men det är otroligt lätt att sälja både minigrävare och minilastare. Det är svårare att avyttra större maskiner, dels kostar dom mer att hålla igång men det blir snabbt en specialnisch för dom som har det i sitt yrke. En minigrävare och minilastare vill ju alla ha och lastarna går till alla som har hästgårdar och lite större trädgårdar blixtsnabbt.

Så om du köper små maskiner går dom alltid att avyttra igen och om du håller dom i ordning och servar dom så håller dom länge.

Maskiner är kul....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Större maskiner som blivit så gammla att dom inte duger åt företag brukar väl bli billiga främst för att ingen
Vill ha dom. Dom är inte tillräckligt driftsäkra åt företagen och dom är för dyra att underhålla och reparera för privatpersoner
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ska man lämna på verkstad varje gång nått ska lagas går det inte ha äldre grejer. Är man lite kunnig går det ju att laga själv men jag skulle nog vara lite försiktig vid köp av större äldre maskin man behöver lite större lokal för mekning och större verktyg än vad man normalt har.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hitachi ex16 har jag haft.
Köpte den på nätet från tyskland var då 8år gammal med 2000timmar, hade tur det kom hem en maskin efter 14dagar. Och fick en maskin som var bättre än väntat. Bra bilder och seriös handlare som gav maskinen en mycket bra beskrivning.
Maskinen hade gått hos eon i tyskland och grävt kabel in till småhus från gatan.
Sliten i utseende men hyffsad i mekanik/hydraulik.
köpte den osedd i verkligheten. Vet inte om jag skulle våga göra samma sak idag.

Fast att maskinen var ganska bra så kostade jag på maskinen 10tkr. Bytte alla oljor och filter, renoverade hjulspännare, packade om två cylindrar, bytte en ruta i dörren. Bytte lite bussningar och svarvade lite nya tappar. (gjorde allt jobb själv) hade den i två år och grävde allt åt mej själv + lite åt andra . sålde den fick 20tkr mer än maskinen totalt kostat mej.
Det hade inte gått att räkna hem om jag lejt bort reparationerna. tiden jag lade ner på service och reparation var säkert 75 timmar.

Och jag hade då tillgång till bra utrustad verkstad med verktyg, svets, svarv, press.
Samt vänner som jobbar med reparation av maskiner, de kunde hjälpa mig med bra svar när jag behövde svar på frågor som dök upp vid reparation.

Tänkvärt är att det inte alltid går att skruva isär som det är tänkt från början,
Det kan vara en bussning som skurit, eller en axel som blivit krökt.
Att sedan laga en spricka riktigt är fullt möjligt, man ska inte bara lägga en svets utanpå.
Det kräver en hel del urslipning mm

Utan verktyg eller kunskap är det dyrt att få en maskin lagad. här ikring jag bor kostar det runt 650-1000kr +moms i timmen för en maskinreparatör.

Tänkvärt är om maskinen ska transporteras så krävs rätt släp, dragfordon och körkort.

Men det är väldigt kul med minigrävare, det blev en hel del okynnesgrävand för min del.
+ att man lär sej en hel del när det gäller grävteknink.....
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gott..

Banken har hört av sig och beviljat ett "mindre " lån..

Får se om jag hittar något som jag fastnar för..

Vad tror ni om dessa?


http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_EC25_66925049.htm?ca=11

http://www.blocket.se/kalmar/Kubota_KX61_2_66503637.htm?ca=11

http://www.blocket.se/lund/Minigravare_Yanmar_M1_67353520.htm?ca=11


Finns en risk att jag lägger maskininköpet på framtiden.. Kanske blir att hyra och få klart så gott det går med tomten och vid ev försäljning få loss pengar till en fräsch enhet
 
D09
Fan

Bommade denna med en timma 😢[/QUOTE]

Edit

Den första började strula så jag får komma imorgon och titta

Slutryck nu då och sista tips på vägen ?

En Volvo EC35 2006, 1 ägare. Ca 3000 Tim
 
Redigerat:
D09
Maskinen verkar i mina ögon vara en bra affär

1 ägare ( avliden familjemedlem )

Hur vet man att den inte är skuldsatt eller ingår i ett dödsbo?

Hur säkerställer man att den som säljer är den rätta ägaren? Dvs ej bedrägeri / stulen?
 
Om ägaren är död är det väl ett dödsbo som säljer den ?
Det kanske finns någon form av försäkring på maskinen eller ett ägarbevis som kan tala om vad ägaren heter , vet ej men jag antar att det finns någon form av chassienummer på maskinen som kollas upp så den inte är stulen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Maskinen verkar i mina ögon vara en bra affär

1 ägare ( avliden familjemedlem )

Hur vet man att den inte är skuldsatt eller ingår i ett dödsbo?

Hur säkerställer man att den som säljer är den rätta ägaren? Dvs ej bedrägeri / stulen?
Säljaren bör kunna visa ett inköpskvitto. (kan vara svårt vid dödsbo om anhöriga inte hittar något kvitto) kolla att den som säljer maskinen får sälja den, det är viktigt. om det finns flera dödsbodelägare. Den som säljer ska kunna visa att han får sälja och kan eventuellt ha fullmakt från övriga dödsbodelägare.

Bouppteckningen ska vara klar. Maskinen ska vara upptagen som tillgång.
Om den är säkerhet för ett lån, så bör skulden vara med i bouppteckningen. Dödsbodelägarna kanske vet var maskinen är såld då kan man kolla med den tidigare ägaren.

Om den är efterlyst kan du kolla med larmtjänst, eller kolla om den avlidne ägaren har haft försäkring på maskinen , kolla i så fall även med det försäkringsbolaget. Kolla även med polisen om maskinen är efterlyst. Sökningen görs på maskinnummret /serienummer

Det blir lite av ett detektivarbete, när det är oregistrerade "fordon". Värt att lägga ner tid på det Iaf. Tråkigt om någon kommer och vill ha tillbaka "sin" maskin.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.