mexitegel skrev:
Ja, blått är givet :D. Vilken modell köpte du?
Jag köpte GWS 11-125 CI

Moderatorn kanske kan moderera över detta i en egen liten tråd i fall du får fler förslag på gröna gökungar att stoppa i boet;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ceson skrev:
Idag blev det en sån här

[bild]

Vad jag nu ska med den till:surprised:

Jättefin!!! Förstår att du är glad. Vad är det?

//Ronnie
 
  • Gilla
slacker och 5 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Jättefin!!! Förstår att du är glad. Vad är det?

//Ronnie
Gissar på en varvtalsmätare, men efter googling visar det sig vara en ljusmätare. :)
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Köpt i butik, visst dom håller bra och glappar inte.
Kika även på Olight, fin kvalite och väldigt proffsiga personer som säljer dom här i Stockholm. Dom vet vad dom håller på med, dom har tillomed ett eget ljuslabratorium där dom mäter ljusstyrka och drifttider.
www.valostore.se
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag köpte en Tormek T-7 idag. Tidigare har jag slipat eggen på vanlig våtslipsten + bryning för hand.

Har nu hunnit slipat några stål och stämjärn och tycker att jiggarna är bra för att få till vinkeln. Dock så kände jag mig inte nöjd efter bryning på lädertrissan så jag fick fortsätta med finare sten som jag gjort förut. Vet inte hur pass mycket stabilare den nyare T-8:an är med sina helgjutna fästen. Någon som testat den?
 
Blev en jordborr 600:- pix i princip oanvänd. Nu blir det borra lite hål för unsynsskydd

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Jag köpte en Tormek T-7 idag. Tidigare har jag slipat eggen på vanlig våtslipsten + bryning för hand.

Har nu hunnit slipat några stål och stämjärn och tycker att jiggarna är bra för att få till vinkeln. Dock så kände jag mig inte nöjd efter bryning på lädertrissan så jag fick fortsätta med finare sten som jag gjort förut. Vet inte hur pass mycket stabilare den nyare T-8:an är med sina helgjutna fästen. Någon som testat den?
OT, men jag vet att det finns personer inom handverktygsnördskretsar som använder Tormeken primärt för att etablera slipfasen, och sedan går vidare på finstenar eller papper för finish. Att du har en svagt konvex yta efter hjulet gör ju att det blir lättare att behålla vinkeln.

Själv använder jag T7 och har inga problem att få till rakbladsskärpa. Starta gärna en tråd om detta!
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
jonmo skrev:
Starta gärna en tråd om detta!
Ja gör gärna det. Har hämtat hem en T4:a efter min far men har noll kunskaper hur den bäst skall användas plus vad alla lösa prylar skall användas till.
 
Redigerat:
Putten skrev:
Haha jag är nog den mest skallskadade som gått i ett par sockar :D :screwy:

Beställde just ett Makita verktygscombopaket [länk] (med en vinkelkap inpå, gratis) plus en extra sticksåg [länk]

Fråga mig inte varför det blev just Makita, men jag råkar gilla deras maskiner. Japanarna kan mekanik, bra där. :)
Jag har tigersågen, cirkelsågen, slagskruvdragaren och multiverktyget. Alla levererar utöver förväntningarna :) Grymma maskiner.
 
Nu var det inte idag men fick den provkörd för första gången igår...

hqdefault.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Jansen GTS-13 flishugg, hade siktet inställt på storebror med 15hk men plånboken satte stopp för det projektet. Det hade varit najs med matning och en tratt för allt och en pip för flisen... Men men... Gör ett grymt bra jobb hur som helst och har nu flisat ned gigantiska högar med sly till nästan inget alls...
 
Redigerat:
  • Gilla
jackt och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag har tigersågen, cirkelsågen, slagskruvdragaren och multiverktyget. Alla levererar utöver förväntningarna :) Grymma maskiner.
Då har jag inte gjort bort mig mao :D
 
Idag blev det lite inköp på Blocket av Festool för min del. En TS-55 REBQ-Plus sänksåg med skena och en Carvex PSC 420 batteristicksåg, allt i bra skick och med systainer för 4500kr! Jag är nöjd :).
 
slacker skrev:
Nu var det inte idag men fick den provkörd för första gången igår...

[bild]

En Jansen GTS-13 flishugg, hade siktet inställt på storebror med 15hk men plånboken satte stopp för det projektet. Det hade varit najs med matning och en tratt för allt och en pip för flisen... Men men... Gör ett grymt bra jobb hur som helst och har nu flisat ned gigantiska högar med sly till nästan inget alls...
Nu blir jag galet avensjuk! Dock undrar jag hur den fungerar? Det ser inte ut som en skivtugg?
 
IMG_3954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen fått tag i en vettig plan o rikthyvel. Bra skick men lite rostigt gjutjärn, behöver ett par nya stål och överlag en redig rengöring. Men med tanke på priset så klagar jag inte.
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.