Skall precis lägga trall ca 6x6 meter 28x120 trall

Har längder på 3,6 resp 3,90 så det går 2 brädor per "längd". ca 70 cm mellan reglarna

Bygger först en fris (ram) runt ytterkanten

Hur anser det vara snyggast - att ha första skarven vid ex.vis 3,5 och nästa längd vid 2,5 och sedan växelvis ha så varannan? Eller skall man försöka sprida ut skarvarna mer slumpmässigt? Vill ju inte ha generalskarvar...

Vad blir snyggast tro?

Sen undrar jag om ni kapar längden på plats (med typ cirkelsåg/sänksåg) för att sedan sätta dit sista rambrädan vid ändträet eller om ni gör hela ramen först och kapar brädorna i exakt längd?
 
Jag tycker det är snyggast att sprida ut skarvarna, det syns så väl om man kör växelvis varannan bräda.

Jag kapar längden på plats med cirkelsågen (äger ingen sänksåg) för att passa in frisen.
 
  • Gilla
Sojan och 2 till
  • Laddar…
Grannen har generalskarv där brädorna inte ens ligger ände mot ände. Det går bort:)

Jag föredrar en slumpmässig men ordnad utspridning av skarvarna. Undvik många skarvar vid utgångar och där man rör sig mycket, eftersom det alltid blir lite stickor som kan fastna i strumpor osv.

Sätt aldrig korta brädor över bara två reglar eftersom de kommer svikta.

Fundera på 145 mm istället för 120. Mycket snyggare och bara marginelt dyrare per kvm.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Med 70 cm regelavstånd skulle jag nog dessutom gå på 34 mm tjocklek istället för 28.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
IMO: Växelvis skarv och sätt fris endast om man absolut måste.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Och skruva trallen underifrån eller dolt. Blir så mycket stiligare.
 
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
Funderar nu på att köra 145x34. Vill lägga de tight ihop då de säkerligen torkar isär. Går det då att göra en dold skruvning?
 
  • Gilla
Erikssinho
  • Laddar…
En generalskarv kan vara hur snygg som helst om den avgränsas av säg 2 stycken trallbrädor på "andra" hållet. Men detta förutsätter att den färdiga ytan inte ser konstig ut, då går det också fetbort.

Med konstig menar jag hur det kommer att se ut när det är färdigt, kommer ett eventuellt möblemang att få plats i den ena fyrkanten ? blir det en naturlig indelning osv.
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 3 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spridda skarvar med fris tycker jag är snyggast.
Dold skruvning verkar onödigt. Dra ner skruven 5mm så försvinner den i princip.
 
  • Gilla
ErikXIV och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
petrho skrev:
Skall precis lägga trall ca 6x6 meter 28x120 trall

Har längder på 3,6 resp 3,90 så det går 2 brädor per "längd". ca 70 cm mellan reglarna

Bygger först en fris (ram) runt ytterkanten

Hur anser det vara snyggast - att ha första skarven vid ex.vis 3,5 och nästa längd vid 2,5 och sedan växelvis ha så varannan? Eller skall man försöka sprida ut skarvarna mer slumpmässigt? Vill ju inte ha generalskarvar...

Vad blir snyggast tro?

Sen undrar jag om ni kapar längden på plats (med typ cirkelsåg/sänksåg) för att sedan sätta dit sista rambrädan vid ändträet eller om ni gör hela ramen först och kapar brädorna i exakt längd?
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda skarven på våran altan...
 
  • Gilla
  • Älska
Nils Mällroth och 15 till
  • Laddar…
petrho skrev:
Funderar nu på att köra 145x34. Vill lägga de tight ihop då de säkerligen torkar isär. Går det då att göra en dold skruvning?
absolut, men på ett annat sätt än essve etc.
Annan-lösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(stulen från google)
 
  • Gilla
Kaskar och 1 till
  • Laddar…
Lägg en fris på mitten, slipper du skarvar alls, gjorde så idag på mitt altandeck, blev 2 friser totalt på 12 m längd
 
  • Gilla
Boao och 5 till
  • Laddar…
Jag kör med spridda skarvar eftersom jag har en oregelbunden altan med mycket vinklar och bergsanpassningar.

Hade jag gjort en rektangulär altan så skulle nog fris varianten med skarvar vid frisen som delar av längden varit mitt alternativ men en sådan passar inte in hos oss pga av berg.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag brukar fasa ändträet lite - det som ligger mot frisen. Fasar ni skarvarna också?
 
  • Gilla
Sonesson99
  • Laddar…
Japp, rundar av det lite med en rasp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.