Två mer eller mindre kreativa sätt..

1. En svart (tycker mig se att kanten/sidan av spaet är svart) stållist/kant nedtill på någon dm som täcker för frigoliten.
2. Lägg ut några större naturstenar mot sidan av spaet, så höga att de döljer kanten.

3. Bonus ;) Gör en liten ränna längs frigolitkanten.. där ni kan stoppa in antingen fetbladsväxter (typ) eller dekorationsstenar i mindre format (där kan man då vid mysiga tillfällen ställa små lyktor/värmeljus..)

Hoppas målningen kommer gå bra!
MVH Sandra
 
Tack Sandra.
Ja, jag har funderat på de där rabattavgränsningarna i stålplåt som man kan köpa. De borde gå att få rätt radie på.

Har även funderat på sten (kantsten, e.d.) men tror att det kan bli struligt vid trappan. Även om idén med natursten låter intressant... Jag har en del gamla "kullerstenar", troligen bortplockade från gården som jag kan testa lite med.

Målaren kom i morse så inom någon vecka blir det en ny uppdatering.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
Jag måste bara fråga, vad är anledningen till rördragningarna manser på vissa bilder? Du har dragit flera pp-rör bredvid varandra långa sträckor istället för att grena ihop dem. På ett ställe kommer det upp ett helt kluster av rör i dimension 110 och 75 som man sedan ser komma ut ur huset allihop och försvinna iväg en lång sträcka. Jag är nyfiken på anledningen till detta.
 
Tjenare mrcooper89.
Det är tänkt för diverse dolda dragningsmöjligheter, av el, av rör till vatten eller värme eller något annat.

De två långa rören som går från teknikrummet till den plats där braskaminen nu står är det draget pex-rör i för att braskaminen är vattenmantlad och skall kopplas till ack-tank (+ kallvattenslinga). Ett rör har jag lagt ner om jag behöver dra rör till en luft/vattenvärmepump - utedel så den kommer upp på baksidan.

Och klustret av rör är tänkt för vattenledningar, värmeslangar (pex) och/eller att förbinda husen med mer el än den kabel som finns där idag, eller också för att förlänga mitt buss-styrningssystem (KNX) in i befintligt hus. Just nu ligger där bara en förlängningssladd som var bra att ha när jag enbart kunde dra en 3-faskabel från mitt elverk till en bygg-elcentral och den hade jag vid min vattenpump men ville även kunna koppla på kyl/frys till den centralen. Nu är elverket kopplat till en elcentral istället (Vi bor längst ut på en el-slinga så strömavbrott är inte helt ovanliga...).

Så i grund och botten: "Bra-att-ha"

/Mikael S
 
Jaha då förstår jag! Fan vad jag kliade mig i huvudet när jag såg det :D
 
Woow!
Nu har målaren varit här och efter det så har jag fyllt i lite kvisthål, trasiga brädkanter o.s.v. så nu kan man faktiskt börja se hur det kommer att se ut. Jag har också satt upp smygarna till takfönstren (vilka badkar det är som skall upp, puuh) och även någon fönsterbräda är klar uppe på loften, det blir också med brädor. Sedan är det också urstädat. Det är så mycket trevligare att jobba om allt inte är fullt med damm.

Det stora brädtaket är färdigmålat och alla undertak är spacklade, slipade och målade. Även de gipsväggar som finns på loften är spacklade, slipade och målade och mitt "teknikrum" är bredspacklat, satt väv på och målat.

Så nu är det dags att börja tänka på väggfärger, inkoppling av ventilation och eldragning. Men nu närmar sig semesterns så då kan jag få lite mer gjort. :)

20160708_120625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160708_120844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160709_141957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160709_142134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160708_120919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160708_120745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160710_143403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att visa taket och rymden på några bilder men det ser ut som ett gammalt brädtak som vi bara målat vitt och inte helt täckande. Precis som vi ville ha det....

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mycket fint :)
 
Tack.
Ja, nu gör man ju plötsligt saker som kommer att synas när det är klart. Innan har man i 5 år gjort saker som ändå skall döljas av diverse ytskikt. Blir en rolig sommar med att färdigställa del för del.

Synd bara att det inte går att förmedla volymen och höjden i huset på bilderna.


/Mikael S
 
Dags för en liten snabbuppdatering.

Elektrikern var här (Fas 1 av 3) och fixade till mina skåp, drog ut "måste-el" till vattenpump, cirkulationspump och filter plus tvättmaskin och lite matning till rännan så man kan ha belysning och verktyg igång i stallet (och en säkerhetsbrytare till spa-badet). Detta så vi kunde ta bort den stora tavlan i "teknikrummet" med all el på som stått där temporärt i typ 4 år.

Jag har mjukfogat runt takbjälkarna och lite annat smått och gott och vi har börjat måla! Inte helt enkelt att välja färg/färger och vi var inne på att måla med kalkfärg i hela stallet men en kille på färgaffären avrådde. Sade att det var bättre att välja en eller ett par väggar att måla med kalkfärg (den släpper lite färg) och en "vanlig färg till huvudparten av väggarna. Så då fastnade vi för Jotuns "pure color" serie med olika varmgrå nyanser.

Vi målade lilla "drängakammaren" med en mörkt grå men kom fram till att det var lite för mörkt att ha i hela stora vardagsrummet/lounge-delen så vi gick upp några snäpp till en kalkgrå där (vi bor ju faktiskt i ett land där man 8 månader per år har ganska mörkt, även på dagtid...). Den är ganska lik den naturliga putsfärgen men nu blir det en varmare ton och en jämnare, slätare känsla. Den höga gavelväggen blir dock målad med kalkfärg.

Har även börjat sätta upp spottarna i taket och testkopplat (endast med wago-klämmor och en stickpropp) så vi ser att det funkar, elektrikern får fixa den riktiga matningen i fas 2.

Elektrisk installation med säkerhetsbrytare, skåp och kablar på en vägg, efter "Fas 1" uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elinstallation på tegelvägg med säkerhetsbrytare och kabeldragning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med elinstallationer och verktyg i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat stall interiör med träbjälkar i taket, målad och omålad vägg, samt stegar och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett rum under renovering med ommålad och omålad vägg, spotlights i taket och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusrenovering med målade och omålade väggar i varmgrå nyanser, täckt möbel och takspottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hörn av ett rum med nyligen målade och omålade väggar, visar färgskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista bilden visar skillnaden mellan målad och omålad vägg i den stora delen.

Så nu väntar mer målning och att dra ut mer kabel och att sätta upp lite mer belysning och... sedan är det bara resten kvar :D

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
ÄNTLIGEN!!
Efter 14 dagars oavbrutet målande så är alla väggar målade (utom badrummet som skall kaklas men det får bli senare))! Att måla en grov (d.v.s. väldigt svårt att få in färgen i alla "skrymslen och vrår"), putsad (som var extremt torr och sög 3 ggr mer färg än det som stod på burken) vägg två gånger testar verkligen psyket. 40 liter färg är nu uppe på väggarna och det blev fantastiskt bra. Tre olika grå nyanser i den s.k. varma skalan har gjort det gamla stallet till en ganska mysig plats.

Sedan har vi dragit ut en del kabel och satt upp en del belysning, förutom spottarna i taket i några rum så har vi också fått upp spottarna som skall sitta på takbjälkarna.

Sedan har jag också satt upp brädorna som bildar ram runt "tv-hålet" i installationsväggen, målade i samma nyans som väggarna.

Renoverat stall med nymålade väggar i gråa nyanser, kalkfärgade gavelväggar och avbytare för tv-hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålade grå väggar i olika nyanser i ett ombyggt stall med synliga takbjälkar, stege och installationsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi målade den höga gavelväggen med en kalkfärg så alla penseldragen syns. Ganska läckert även om det kanske hade synts bättre på en mörk "fondvägg" istället för en ljus...
Ny målad interiör av ett gammalt stall med varma grå nyanser, synliga penseldrag och en liten fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad interiör med nymålade grova väggar i varma grå nyanser, exponerade träbjälkar och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nymålade grå väggar, bjälkar med hängande kablar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målade väggar och takbjälkar med spotlights i ett renoveringsprojekt i ett gammalt stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elutrustning och kablar på vägg med nyligen målade grå nyanser under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nygråmålade väggar och en inramad rektangulär nisch i väggen, med synliga kabeluttag och hinkar med färg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu skall det mjukfogas i anslutningen vägg-tak (där det inte finns lister), det skall dras mer kabel, börja sättas upp trappor och "klä in" halv-väggen vid braskaminen (med vårt gamla tegel som skall klyvas på längden). Och fönsterbrädorna skall kläs med våra skivor av gammalt tegel. Och....ja, det finns en del kvar att göra. ;)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Danne_W och 4 till
  • Laddar…
Det blir ju fantastiskt fint det där!
 
Tack!
Ja, man börjar ana att det kan bli mysigt och fint.
Och nu är det ganska roligt att göra saker när det är ytskikten och de synliga byggnadsdelarna som man håller på med (förutom elen då men den är ändå ganska viktig...).

/Mikael S
 
Och nu såg jag att jag blivit "Fullvärdig medlem".
Skönt att slippa vara Junior längre... :D

/Mikael S
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Jahapp.
Ja, svärfar var på besök och som gammal byggnadssnickare (han är 77 nu) så tyckte han att hålla på och plocka med el och sånt "jox", det var väl inget roligt. "Kan vi inte sätta upp spiraltrappan istället?".... jooodåååå, det kan vi väl sade jag och sedan smällde det till och trappan var uppe. Eller så fort gick det väl inte egentligen men det är något speciellt med hantverkare jämfört med en annan.
Jag vill gärna planera och fundera lite först så jag slipper göra om medan gamla hantverkare (ja, jag vet att jag drar alla över en kam nu... ;)), dom smäller upp det och blir det fel så gör dom om.

Nu är i alla fall all el utdragen utom de små 1-wattsspottarna i alla stallfönster. Vet inte riktigt hur jag skall få fast dom på ett smidigt sätt. Sedan har jag bett att få offert på ett riktigt uppvärmningssystem med ack.tank kopplad mot min vattenmantlade braskamin och mina solfångare (som också skall sättas upp). Väntar på offert med spänning.

Elcentral med öppna luckor och utdragna kablar i oordning i ett rum under renovering, med kabelrullar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även uttagen i rännan är uppsatta men ännu inte inkopplade.

Installation av eluttag och kablar längs en vägg i ett trapphus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här börjar trappan likna en trappa...
Vit spiraltrappa under montering inne i ett rum, intill en gammal stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ännu mer här:
Konstruktion av en spiraltrappa i ett hus under renovering med trästeg och vit räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Johan Olsson och 5 till
  • Laddar…
Har haft en hel del att göra med att sätta upp små 1-watts LED-spottar i stallföntren (det är 17 stycken).
Eftersom jag vill kunna styra dom rum för rum samtidgt som jag vill kunna tända och släcka alla...
Och sedan är det det där med max 30 meter kabel per slinga. Och sist så skall de sättas fast i en ojämn putsad stenvägg (jag löste det med en klick silikon).
Men nu är det inte mycket kvar.

LED-spotlight och elektriska kablar inför installation i en putsad stenvägg vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-spot monterad på ojämn stenvägg med silikon, synliga kablar och ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med nyinstallerad handledare fastsatt på en putsad stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu har trappan fått en handledare och blivit avtorkad och ordentligt gnuggad så nu blev den som ny.

Renoverad spiraltrappa med nytillverkad trähandledare inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har beställt en del stålprofiler som jag tänkte bygga räcken av till mina två "inomhusbalkonger". Skall bli kul att se om man kan lära sig svetsa så det håller. Har inte så stora förhoppningar om att det skall bli snyggt också men håller det så är jag nöjd.

Och jag har fortfarande inte fått offerten på uppvärmningen, ack-tank, uppsättning av solfångarna och ihopkoppling av hela rasket.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.