Projekt syrenhäck

1. Jag prata med alla grannar och kom överens om var alla tycker att det är lämpligt att jag placerar häcken och längs vilka delar av tomtgränsen som det är lämpligt att häcken löper längs. Det vore till exempel olämpligt om häcken skulle skymma grannes nya växthus.

2. Jag hitta en person i min bekantskapskrets som har en syrenberså, i en vacker färg, och som är i behov att beskäras.

3. Jag erbjöd mig att beskära mig bekants växtlighet i utbyta mot de grenar som jag tog bort, och förklarade vad jag ska göra och hoppades på att ett ja. Vilket jag fick :)

4. Jag satte ner de avklippta grenarna i vatten och ska börja gräva det dike som de ska planteras i.


20160612_115527[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gör jag något fel? Är det något jag behöver tänka på?
 
BirgitS
Det kan vara svårt med så långa sticklingar för det blir mycket blad som kräver mycket vatten för att inte vissna. Du skulle kunna klippa fler mindre sticklingar i stället och sen bör du nog skugga dem innan de har fått ordentligt med rötter.

Det går att hitta en del tips om man googlar på syren sticklingar, t ex dessa sidor:
https://www.byggahus.se/forum/hackar-buskar-trad/144882-ta-skott-fran-syren-och-piltrad.html
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/sadd-och-forokning/syringa-22161
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/stickling-av-syren-112236
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du menar att jag ska klippa upp mina sticklingar i fler korta bitar?

Kan jag väll göra....men, jag tänkte gräva ner dem mycket djupt för att få så mycket stam som möjligt under marken....för jag tror att det ger mina sticklingar bättre möjlighet att få rötter fortare...Är detta fel?

Jag räknar med att de vissnar första året....och andra med för den delen.

Rotskott är bättre men detta är vad jag har så det är bara för mig att gilla läget.
 
Redigerat:
BirgitS
Om bladen vissnar ner redan nu kommer nog hela sticklingarna att dö eftersom det då inte längre finns något som omvandlar solljus till energi och energin behövs för att bilda rötter.

Jag tror inte att du får rötter fortare av att plantera djupt men det kan bli fler rötter med tiden eftersom de förhoppningsvis kan bilda rötter på flera ställen längs sticklingen. Men när jag har ställt vinbärssticklingar i vatten har de inte bildat rötter på fler än 2 ställen även om vattnet varit mer än 20 cm djupt.
 
Låter som ett kul projekt. Just syren har jag inte provat på. Generellt gäller dock det som Birgit skriver: När bladen vissnat bort så är nog projektet misslyckat. Plantan måste behålla fuktigheten tills den fått ett rotsystem och kan dra upp tillräckligt med vatten själv. Begränsas inte bladmängden så torkar plantan lätt ut. Se upp för värme och direkt solsken. Högre luftfuktighet underlättar.

Läs på följande och gör i ordning en omgång till med sticklingar enl. instruktioner.
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/sticklingsforoka-syren-97357
Räkna på en låg överlevnadsprocent och se till att du får tillräckligt med sticklingar.

Prova även vintersticklar kanske till vintern om du känner för det. Jag håller just nu tummarna för några äppelträd jag klippte, men ville prova om det gick att rota. Ena sorten lever fortfarande 30% av sticklarna. Den andra 10%. Var utomlands på tjänsteresa då det var ett par varma dagar. Innan dess så var siffrorna betydligt högre...
Ska prova sommarsticklar nu på dem också för att se hur det går i jämförelse.

Just vad gäller syren, så skjuter den rotskott i mängder. Jag har tänkt ge bort en mängd syrener och låter därför bli att rensa bort en del rotskott som skjuter upp nu. Till hösten så kommer de att grävas upp och planteras på det nya stället. Det tjänar man någon säsong på jämfört med sticklingar tror jag.

Fråga om de du fick skotten från kan låta bli att rensa bort rotskotten/klippa gräsmattan på en liten plätt intill syrenerna en säsong, så har du en backupplan.
(Annars är just syren ganska billigt som häckplanta, men det är ju inte lika kul)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
4-5 blad på varje stickling. Inte mer. Du behöver inte sticka ner dem mer än 5-10 cm i jorden sedan, men de måste vattnas mycket första säsongen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
När det gäller rossticklingar så är det noga med var man klipper av dem, för att tillräckliga mängder rotbildningshormoner ska finnas. Rötterna bildas endast ifrån den nedre snittytan. Det är en fördel om sticklingarna står i lucker jord eller ren sand, bara den hålls fuktig hela tiden. Om syrener fungerar på liknande sätt så är det troligtvis inte någon vits med att sätta dem allt för djupt.
 
Apropå syrenhäck:
Hade tur som en tokig igår när jag grävde i trädgården. Tog bort några aspar, lönnar mm mot grannen, från deras tomt (med tillstånd, har lovat att sätta häck istället för deras sly) och hittar, när jag sedan gräver i komposten, en syrengren som maken råkat begrava. Två meter lång gren, med finfina skott och rötter! Bara att sätta längs staketet!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Sne4 skrev:
(Annars är just syren ganska billigt som häckplanta, men det är ju inte lika kul)
Jag och de berörd granarna tycker att det är snyggt med enhetlighet, därför får jag sticklingar från en grannarna. Och gratis är ju billigare än billigt.
 
En syrenhäck har ju alltid en hel hoper rotskott i botten, varför inte gräva upp en del av dem? Mycket enklare att etablera men tar ändå ca 3 år innan de börjar växa bra...
 
Det är i princip bara pil som fungerar att sätta pinnar i backen, idén att få sticklingar av syrén på det sättet är bara att glömma på en gång. Det är 0 % sannolikhet att det lyckas. Rotskott som redan har rötter är det enda rimliga, och som redan sagts tar det ändå ett par år innan de kommer igång.

Mitt förslag är att du köper ädelsyrénplantor med en färg du gillar, rotskott ger vildsyrén som blommar ut alldeles för snabbt.
 
term skrev:
Det är i princip bara pil som fungerar att sätta pinnar i backen, idén att få sticklingar av syrén på det sättet är bara att glömma på en gång. Det är 0 % sannolikhet att det lyckas. Rotskott som redan har rötter är det enda rimliga, och som redan sagts tar det ändå ett par år innan de kommer igång.

Mitt förslag är att du köper ädelsyrénplantor med en färg du gillar, rotskott ger vildsyrén som blommar ut alldeles för snabbt.
Jag har gjort på detta sätt förut och fått fram buskar....det är inte omöjligt på något sätt...

Jag har redan svarat på frågan varför jag inte vill köpa plantor...

Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag och de berörd granarna tycker att det är snyggt med enhetlighet, därför får jag sticklingar från en grannarna. Och gratis är ju billigare än billigt.
 
Linderödsåsen skrev:
En syrenhäck har ju alltid en hel hoper rotskott i botten, varför inte gräva upp en del av dem? Mycket enklare att etablera men tar ändå ca 3 år innan de börjar växa bra...
Jag kan inte med om att be om så mycket rotskott som skulle behövas för att anlägga en så lång häck som jag vill ha.

Det får bli på detta sätt....
 
BirgitS
Hur har det gått för syrensticklingarna sen du startade tråden?
 
Dag efter midsommar ska jag plantera sticklingarna.....och jag har planer på att göra något i samma stil med vas som Anna_H:s man gjorde...

Anna_H skrev:
Apropå syrenhäck:
Hade tur som en tokig igår när jag grävde i trädgården. Tog bort några aspar, lönnar mm mot grannen, från deras tomt (med tillstånd, har lovat att sätta häck istället för deras sly) och hittar, när jag sedan gräver i komposten, en syrengren som maken råkat begrava. Två meter lång gren, med finfina skott och rötter! Bara att sätta längs staketet!
Alltså gräva ner den på längden...så får vi se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.