D09
oceanis skrev:
Den maskinen såldes på Klaraviks Polska avdelning och priset du ser är startpriset. Den såldes för 135000 SEK plus moms.
He he kollade efter den på klaravik men hittade den aldrig..

Fan.. Hade jag skaffat en skyffel innan jag började rota efter maskin så hade högen varit borta ;)
 
Helt klart är den svetsad ! Att inte maskinen är uppmålad anser inte jag vara så allvarligt och servicebok är rätt ovanligt i den här prisklassen. Jag skulle hellre bry mig om glapp och dylikt vilket kollas på plats men hittar man fräshare maskin är det ju ett bättre köp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
På Klaraviks sida finns en länk till polska avdelningen. Sen klickar du på slutförda auktioner dvs en av de två knapparna uppe i vänstra hörnet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Helt klart är den svetsad ! Att inte maskinen är uppmålad anser inte jag vara så allvarligt och servicebok är rätt ovanligt i den här prisklassen. Jag skulle hellre bry mig om glapp och dylikt vilket kollas på plats men hittar man fräshare maskin är det ju ett bättre köp.
Färgskrap och sådant kan jag hålla med om att det inte spelar någon roll och uppmålning är inget plus men en maskin där allt har rostat visar bara att den generellt farit illa.

Jag köpte en maskin 1,8 t som alltid stått inne i maskinhall när den inte användes (och gör så fortfarande hos mig). Servad varje säsong och alltid smord i alla leder efter användning. 2007 års modell och köpt 2013 och hade då gått 700 timmar. Kom över den vid en avyttring av ett företag för 75000 plus moms. Så det går att hitta maskiner men det tar tid och tillfällen finns aldrig när man behöver maskinen utan man måste vara på hugget 24/7 för en vacker dag så finns dom bara där.....:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
smurfen72 skrev:
Helt klart är den svetsad ! Att inte maskinen är uppmålad anser inte jag vara så allvarligt och servicebok är rätt ovanligt i den här prisklassen. Jag skulle hellre bry mig om glapp och dylikt vilket kollas på plats men hittar man fräshare maskin är det ju ett bättre köp.
Det jag kan se som fördel med en maskin i den klassen är att man bör få igen pengarna när man tröttnat på den.. Förutsatt att man inte gräver ner sig i ett träsk och plockat upp den med ett spett
 
oceanis skrev:
Färgskrap och sådant kan jag hålla med om att det inte spelar någon roll och uppmålning är inget plus men en maskin där allt har rostat visar bara att den generellt farit illa.

Jag köpte en maskin 1,8 t som alltid stått inne i maskinhall när den inte användes (och gör så fortfarande hos mig). Servad varje säsong och alltid smord i alla leder efter användning. 2007 års modell och köpt 2013 och hade då gått 700 timmar. Kom över den vid en avyttring av ett företag för 75000 plus moms. Så det går att hitta maskiner men det tar tid och tillfällen finns aldrig när man behöver maskinen utan man måste vara på hugget 24/7 för en vacker dag så finns dom bara där.....:)
Nu är det ju inte alla som har tur att hitta maskiner i bra skick på nära håll till fynd pris och din maskin är ju i en helt annan prisklass och därav blir skicket ett annat.
 
Tänk på att grävdjupet inte är så mycket på en sån liten maskin om du hade tänkt köra lite dränering.
 
Den har väl ett grävdjup på lite styvt 2 meter så normal husdränering är inga problem. Sen beror det på vad man kan komma åt med för storleken kan begränsa i just husdränering där framkomligheten är begränsad
 
Nog lär det bli problem 2 meter är rakt framför maskinen rullar en sten iväg en meter når du den inte och sen vill man kanske inte stå vid kanten på schakten och gräva.
 
D09
Dränering här hemma är inga problem..

Dränerade med en minigrävare förra gången och det gick hyffsat trots att det var återfyllt med sprängsten typ

Slängde det åt sidan och fyllde enbart med 16/32 någon meter ut.

Rinner undan såpass bra att jag inte ens tror det kommer något dräneringsvatten i dagvattnet

Men förhoppningen är att sälja om ca 5 år om det är lönsamt och då ha med mig maskinen till nästa projekt :)

Det jag ska syssla med främst nu är att "fixa" till tomten, murar och plana till eller gräva diken, fixa för häck längs tomtgräns samt staket på andra delar.

Egentligen så hade en minilastare bobcat varit mer lämplig eftersom materialet ska fram också..
 
Du kanske skulle hyra dig en grävmaskin till dikena/häcken och köpa dig en mellanstor lastmaskin till resterande jobben.
Tror inte en bobcat fungerar till att gräva diken med och en så liten grävmaskin kanske inte fungerar till att jämna ut tomten tillräckligt bra och fort.:)
 
Bobcat med gräv aggregat kanske ?
 
D09
smurfen72 skrev:
Bobcat med gräv aggregat kanske ?
Det hade kanske varit något

Hur vet man vilka bobcat som går att komplettera?
 
Ingen aning och tror det blir billigare om du hittar ett komplett paket. Man blir rätt begränsad i grävningen när man inte kan svänga runt typ som på en traktorgrävare men helt klart en fördel att kunna flytta saker. Vet inte om det funkar men en vagn efter en minigrävare kanske duger om dom är tillräckligt starka i driften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.