Jahapp då var julbestyren avklarade, god fortsättning:surprised:. Skämt åsido, det brukade heta jullovsbyggestråden men i år gjorde jag annat över julen och mitt bygge blev lite sent. Hursomhelst, vi staplar dom på hög så här är dom andra 2 för dom som finner detta intressant.

2014 https://www.byggahus.se/forum/mobel...skrin-till-sambon-obs-manga-manga-bilder.html
2015 https://www.byggahus.se/forum/mobel...ev-val-bra-anda-obs-bildtung.html#post2182872

I år fastnande jag tidigt för att göra något med böjt trä i lamellform dvs många tunna fanér hoplimmade. Labbade lite med det i vintras, kör man dubbelhäftande tejp i ändarna under en tunn planka som åker genom hyveln på en släde kan man hyvla den riktigt tunn. Man kan göra riktigt roliga saker med böjträ, ett bra exempel är den välkända stolen Lamino. Mitt skisande slutade med någon sorts bänkform. Testhyvlingar och böjradier och annat slutade med 3D modellen i bild 4.

En liten "ta på sig skorna bänk" avsedd för hallen, 2 lådor där man kan lägga dagens inkommande post. Ryggstödet (som mest är där för syns skull) i böjträ. Bänken är tänkt att bli i ek. Klassiska tappfogar i massor.

Tycker bilderna överlag ser lite sunkiga ut, min ordinarie telefon pajjade i vintras och använde nu reserven. Jaja, ni får stå ut med en viss oskärpa.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer teknisk version av 3d modellen, många fogar kommer det bli...

6.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ryggstödet


För att komma ner i rätt innerradie (som i mitt fall är 85mm) måste jag ner runt 1.5mm på varje fanér. Det blir ett herrans sågande och hyvlande det, 30mm tjockt blir det 20 bitar. Som tur är har Fredrikssons 1.5mm trä och åker dit för att shoppa ekfanér till ryggstödet. "Eken är slut, en handlade 500 kvadrat förra veckan, du kan få ask istället". Jaha, då blev det ask igen, inte alls sugen på att såga och hyvla alla fanerbitarna som behövs.

Så, mycket snack, dags att snickra. Ritar upp ryggstödets form på en mdf bit, är man stadig på handen som Papphammar med väderkartan är en flexicurve väldigt bra att ha även som rithjälpmedel. Bandsågar nära mina ritade linjer och kopierfräser sen efter flexicurven. Gör sen 2 lager till , kopierfrästa efter den första mdf biten. Formen blir ca 57mm hög och får ett golv för att underlätta arbetet. Gör också en massa spännklossar ned kork på insidan för att jämna ut framtida tvingtrycket aningen.

7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågar sen upp de köpta fanérbitarna i ca 60mm remsor. Sen är det dags för första limningen. Limmar 4 ark åt gången, ser ingen möjlighet att dra ihop 20 st på samma limning. Vilket kaoz, fanéren spretar, limmet torkar innan jag får på alla tvingarna, det hamnar lim på både insidan och utsidan, det ser hyfsat bra ut men jag har hål mellan bitarna.

13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna limning hamnar i papperskorgen. Till andra försöket gör jag vissa förändringar.

Sambon engageras för att hjälpa till med limmandet, dessutom tejpar jag både in och utsida för att undvika att få lim på dessa ytor. Allt börjar flyta på, kör en limning om dagen. Efter fyra lager (= 16 av 20 ark) börjar jag såga upp min planka tänkt för underredet och inser att den har helt annan färg än det fördigköpta fanéret. Det syns inte riktigt på bilden, i verkligheten ser det ut som helt olika träslag.

17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, som vanligt finns ingen genväg till det perfekta ljudet. Provar hur det skulle bli med egensågat fanér längst in och ut men det ser ut som en inverterad hamburgare.

Börjar om med egensågat fanér från samma planka som resten snickras med. Sambon sådär nöjd, vi var ju nästan klara:| Står där med mina 2 halvliters limflaskor och känner mig som han i hajenfilmen när han säger "we´re gonna need a bigger boat". Så, stora dunken Titebond extend inhandlas.

18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den färdiglimmade produkten är rätt spretig, uppfinner ett strykmått jag är rätt nöjd med(y), Sågar det grova på bandsågen och kör sen biten på hyveln. Det ser jättebra ut, varken luftglipor eller synliga limränder.

21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Underrede

Sågar och hyvlar upp bitarna till det som ska bli underrede. Sidor och baksida blir limfog med smala valnötsbitar. Detta är för att bryta upp en planka som annars gett ett väldigt mastodont och klumpigt intryck. Valnöten ligger på samma höjd som lådskarvarna kommer ligga på framsidan så det blir en linje rakt över/runt hela bänken.

Gör också en 79/101 graders mall som ska hänga med genom bygget, på både sågningar, inställning av hyvelanhåll och utmärkning av fogar.

16b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


31b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finhyvlar insidan på varje planka, tycker det är enklast/bäst att göra detta innan man börjar med fogarna. Ska man snygga till plankorna efter man gjort fogarna är det lätt hänt att man får glipor sen. Ritar ut alla tapphålen, här kommer den där 79 gradersmallen väl till pass. Har den för att överföra måtten från frambenen till de lutande bakbenen, en annars ganska omständig trigonometrisk övning.

32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör sen alla tapphålen på min nya multifräsjigg, efter fräsandet stämjärnar jag ur så det blir raka hörn. Man kan runda tapparna istället men jag gillar det där fyrkantiga pusslet, tycker man behåller precisionen bättre än om det ska filas på tapparna.

34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märker sen ut för tapparna och kör dom på boxjointjiggen, inte med kugghjulet men med digitala skalan. Det här jiggen är suverän, har noggrannhet ner på hundradelen med den. Hela tappen refereras från ena sidan så eventuellt diff i tjocklek på plankorna spelar ingen roll.

38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tapparnas form märks sen ut och sågas på bandsågen, tapparnas trimmas in för att passa lagom tajt i tapphålen. Den där hyveln är väldigt bra att ha om man hemmasnickrar tappar. Man kunde gjort tapparna fasade så de mötts inuti hålen men jag föredrog dessa stegade tappar, då jag får full tapplängd/limlängd på en del av tappen.

43b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fronten ska komma från samma planka, dvs lådfronterna är del av plankan, mittstödet guidas med domino. Så, jag dominoar mittstödet, kapar sen plankan och limmar sen dit mittstödet igen. Fräser även ner i insidan av övre frontplankan, här ska sitsen landa sen. För front till bakfogen (den inre supporten) kör jag tapphålen med en jigg där fräsen guidas på styrhylsan.

46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer snart det jag varit smånervös för...fogningen mellan underrede och ryggstöd. Börjar först med att forma ryggstödet, flexicurven igen, ritar upp en kurva jag tror blir snygg på en mall, ritar av mallen på både vänster och högersida av ryggstödet och kapar sen på bandsåg följt av spånhyvel, stöthyvel och sickel. Kapar ryggstödet i längd, märker upp fingerskarven och kör en och annan testbit innan jag kör skarpt:D Klant här hade kostat måååånga timmars arbete, annars brukar jag inte köra så många testbitar.

49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt går bra, jag har med flit gjort så jag får marginal utåt, dvs frontbenet är bredare än ryggstödet. Tvärtom hade varit katastrof. Det här usticket hyvlar jag sen kant i kant med ryggstödet. Mot bakbenen fogas ryggstödet med vanlig tappfog, vid denna sågning kommer återigen en mallbit till användning.

50c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pusslet är sånär färdigt, sista fogen är tapphål i bakkant av ryggstödet. Gör en torrpassning av hela möbeln för att kunna märka ut dessa och fräser sen dom på multijiggen. Även här går jag utanför med benet och hyvlar sen kant i kant.

Förresten, någon som undrar varför det är en planka mellan sidorna på ryggstödet är det för att jag har 1cm negativ(!) springback efter limningen. Det kan tydligen uppstå men annars är det väl vanligare att träet vill bågna tillbaka mot rak form.

56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


58b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla fogar färdiga, finhyvlar de delar som jag inte kommer åt efter limning och limmar sen, först front och bak. Sicklar fronten efter limning, sickel har jag inte använt så mycket förut (mest för att jag läst på hur man skulle slipa dom) men nu är det nya favoritverktyget för kant i kant fogning.

51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


51b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för limning front mot bak. Gör lite klossar med olika syfte, dels ska de ge rak tvingkraft på den sneda bakytan, dels ska de möjliggöra diagonaltvingar om det skulle berhövas. Det vet man inte alltid förrän man börjar dra tvingarna och då är det så dags att börja tillverka klossar. Limmar sen front mot bak och efter det limmar jag på ryggstödet. Boxjointarna är med flit gjorda överstora för att kunna hyvla dom kant i kant efter limning.

Ni kanske börjar ana en trend...jag siktar sällan på perfekta fogar, jag siktar på att lägga dom fel på "rätt håll" och hyvlar sen kant i kant.

54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


60.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Lådor och sits

Här började jag tappa ork och fokus i bygget. Mycket nya grejer och mycket som krävt hög snickerifokus och det svåra var gjort så luften gick ur mig lite. Hursomhelst, jag kämpade vidare.

Tänkte inte skriva så mycket om lådbygget, den som är jättenyfiken kan kolla 2014 tråden där det fokuseras på just lådbyggen. Men några saker vill jag nämna; längsgående stötlådan är fantastisk för att passa in lådor.:p

Detta är halvtäckta sinkingar, jag gjorde en simpel jigg till bandsågen som underlättade sågandet avsevärt. Sen fräste jag ut det mesta mellan tapparna, även detta gjorde arbetet betydligt enklare än att stämjärna ut det. Det enda som återstår efter fräsandet är att trimma med stämjärn till linjerna. Det här blev mina klart bästa halvtäckta sinkningar någonsin.:)

Har lite större marginaler i höjdled än vad jag brukar ha, visste inte riktigt hur möbeln skulle bete sig när man satte sig på den. I efterhand kan jag berätta att den inte flexar någonting men det visste jag inte då jag byggde.

61.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


62.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


64.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


65.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


66.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


67.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


68.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


69.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Wax on wax off (Daniel no offense;)), ett lager Osmo 3014 vitpigmenterad och 2 lager 3032 (ofärgad sidenmatt). Jag brukar låta hårdvaxolja sitta en stund och torkar sen bort det mesta. Har skrivit om ybheandlig i andra trådar men här syn hela setupen. Slipande med Abralonkudde 1000 eller 600 efter 2 lagret olja och med skurnylon efter sista lagret.

Efter ytbehandling sätter jag lister där sitsen ska landa samt sätter glidskenorna som lådan ska glida på.

71.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


70.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då ska det bara byggas nåt att sitta på. Det blir 12mm björkplywood, 30mm hårdaste skumplastfoamen och sen ulltyg ovanpå det.Fräser ner spår runt om plywooden (det är alltså undersidan som syns), det är för att sitsen ska hamna lite djupare utan att för den skull tappa för mycket styvhet. Limmar på skumplasten på plywooden med spraylim och häftar sen fast tyget. Skippar alltså det där fluffet man brukar ha, vill inte ha nån bullig fluffkudde.

Möbeltapetsering är verkligen inte min grej och jag kan ingenting mer än man lär sig på 2 timmar youtube. Dock blev det precis som min målbild, skarpt med rundade hörnor. Nästa år lagar vi mat och julpyntar också, se upp Ernst!:wow:

Lådorna får samma tyg som sitsen.

72.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


73.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


74.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig!!!!!!!!!!!!!!! Nästa år bygger vi nåt enklare;)

Edit. Den där sista helt menlösa bilden vet jag inte var den kommer ifrån, lyckas inte ta bort den....

75.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


76.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


78.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


77.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 63.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
bagarmossen och 78 till
  • Laddar…
nikasp
Mycket imponerande och ruskigt snygg möbel! Fem tummar av fem möjliga.
 
P
Wow! Vilket inspirerande och lärorikt inlägg. Det kommer att ta tid att smälta det här.

Slutresultatet får 6 bänkar av 5 möjliga i betyg
 
Faaaan vad läckert (y) (y) (y)
 
Fasen vad snyggt!!! Väldigt inspirerande tråd!
 
Jag saknar fan ord asså! Helt *alla superlativ jag kan och några jag slagit upp* snyggt!!!
 
Fantastiskt hantverk - stort tack för att du delar med dig.

Försökte mig på lite halvhjärtade lamineringar för en tid sedan och jag gav upp ganska snabbt... Man kan aldrig ha för många tvingar. ;)
 
:wow:(y):wow:(y):wow:(y):wow:(y)
 
Tack allihop, det var ett kämpigt inlägg att skriva (närmare 100 bilder mot normala 60) kul att det uppskattas.

@badtastex, det där är ändå "fel" bild, jag gjorde 2 extra hål per hörn och åkte o köpte 6 nya tvingar efter första limningen. Dom bästa tvingbilderna försvann tyvärr i en överföring telefon till dator.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Ursäkta språket. Men detta är helt osannolikt j-kla bra! Otroligt imponerad! Du är min nya möbelsnickaridol!
 
Kan du bygga alla mina möbler!
 
Det är fantastiskt kul att följa dina byggtrådar - du har ett grymt sinne för både proportioner och detaljer. Och att du dessutom tar dig tiden att dokumentera och dela med dig till oss andra dödliga är imponerande. Hatten av :)
 
bjoar564 skrev:
Det är fantastiskt kul att följa dina byggtrådar - du har ett grymt sinne för både proportioner och detaljer. Och att du dessutom tar dig tiden att dokumentera och dela med dig till oss andra dödliga är imponerande. Hatten av :)
Kul att du gillade proportionerna, mycket jobb i detta bygge var just utmaningen att få till en lådbänk med hyfsat "lätt" utseende. Sådana här bänkar brukar vanligtvis va rätt boxiga och "tunga". Mycket skissande och caddande innan bygget startade.

@Noseone; kan vi ordna om du har obegränsat med pengar och börjar med att bygga ett större snickeri till mig(y)

@vectrex; idol är stort, tack;)
 
Vilket fantastiskt hantverk och möbeln blev ju också den helt fenomenal!
 
Mycket snyggt bygge, och trevlig tråd! Fler sånna! Finns det någon tråd med alla dina jiggbyggen? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.