DennisCA skrev:
Just så, det är vad jag kommit fram till också. Sökt info om detta tidigare och det har varit nedslående läsning. Jag har gett upp tanken på att kunna få till något själv vad gäller mönster.

Jag har tänkt gjuta en gång framför huset och vill iaf. försöka på syraetsning för att få häftiga färgmönster. Men det finns ej heller att köpa lokalt så jag söker recept att blanda själv. Det finns i färgaffären nån slags syraetsning för betong att köpa, typ saltsyra 20% var det bara. Den är inte färgad så frågan är vad för sorts material man kan färga med. Järnoxid (rost) och järnsulfat är två material jag kommit fram till om man vill ha en rödbrun färg. Jag vet inte om pigmenten man kan köpa i färgaffären för att blanda i betong då man mixar den kan användas... Jag har funderat på att använda både och.

Det finns ganska lite info om just sånthär för oss som vill göra själv. Jag skulle gärna vilja hitta infom om folk som gör sånthär själva, och om folk som bygger egna formar men har inte hittat något... Jag har en cementblandade och vill använda den.
Jag tänker att du som är duktig på träarbeten vad jag förstått, skulle det inte gå att fräsa, snida, slipa en tjock MDF-skiva med ex en kompassros, och sedan gjuta på den med något plastiskt flytspackel eller liknande, och sedan trycka avgjutningen (vaxad?) mot den stålade betongen?

Jag är själv sugen att testa, jag har några överhandsfräsar som jag använder allt för sällan.

Sedan en utkastad fråga, skulle strukturen av en OSB-skiva bli ful som infärgad golvyta?
 
view99 skrev:
Hej! Ungefär hur stor kostnad per kvm om man lägger 50 kvm?
Brukar ligga på runt 900kr ink form, armering och betong. Det beror på hur avancerat man vill göra det. :)
 
Kjellstrand skrev:
Väldigt snyggt!
Hur ser underhållsarbetet ut om man tittar över en 5 års period? Om man redan har en entrégång i sten i ett speciellt mönster, går det att tillverka en form för att matcha mönstret man redan har? Hur gör man vid kanterna där det inte blir en hel form?
På en gång eller uteplats är det nästan helt underhållsfritt. Man lägger på en ny sealer vid behov (typ 5-7 års intervall). Du sprayar eller rollar ut 50 kvm på 30 minuter.
På en uppfart där det slits lite mer så kan man behöva lägga på lite oftare. Varannat år ungefär.

Det finns ganska många olika stenformar färdiga. Svårt att göra egna då man behöver ganska många. Man vill kunna täcka en ganska stor yta samtidigt.

Att matcha kan bli svårt. Oftast är det bättre att välja ett annat mönster!

När man kommer till kanterna så har man en mjuk böjbar form samtidigt som man får skulptera lite för hand. :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Synd att du inte la i golvvärmeslang då betong blir lite kyligt för tidiga uteplatsmorgonen..och om du vill bygga uterum som du sa!

Otroligt tjusigt bygge ...

Vad är tanken med nivåskillnaden till rabatten?
 
byggarätt skrev:
Synd att du inte la i golvvärmeslang då betong blir lite kyligt för tidiga uteplatsmorgonen..och om du vill bygga uterum som du sa!

Otroligt tjusigt bygge ...

Vad är tanken med nivåskillnaden till rabatten?
Resonerade lite så här.
Om jag hade lagt i värmeslingor så hade det krävts typ 3000 watt för att få någon vettig värme i ett uterum. Det blir DYRT att ha igång. Blir det uterum i framtiden så stoppar vi in en luftvärmepump eller kamin. Dessutom når solen hela uteplatsen innan kl 10 på morgonen. :)

Rabatten ska fyllas upp med någon roligare sten, så nivåskillnaden kommer inte att bli lika stor som på bilderna. Kanske 10 cm. Det är lätt att man drar med sig sten upp på plattan om allt ligger i samma höjd!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
ok tänkte att man kan alltid hitta på roliga saker med möjligheter...men det kostar att leka...
Snyggt blev det i alla fall...
 
Undrar bara vilken ballaststorlek det är i betongen? Är det halvflyt? Riktigt snyggt är det!
Som gammal murare/betongare så har tanken funnits att när jag river bort trallgolvet så blir det inte trä igen :)
Visste inte att det gick att få så många färger på ytan :)
 
dibb skrev:
Undrar bara vilken ballaststorlek det är i betongen? Är det halvflyt? Riktigt snyggt är det!
Som gammal murare/betongare så har tanken funnits att när jag river bort trallgolvet så blir det inte trä igen :)
Visste inte att det gick att få så många färger på ytan :)
Det är 16 mm ballast men rejält stenreducerad. Ganska trög betong då det är lite fall. Sättmått på 160 ungefär. Vill inte ha det för blött när man ska mönstra :)

Kör hårt!
 
man borde kunna mönstra med en våtrumsmatta/ vinylmatta som har lite textur, "klibbet " kan man enl filmen klara med "dammning".
 
  • Gilla
Rozz1234 och 1 till
  • Laddar…
går man på direkt man har stålat eller måste man vänta in betongen? tänker att den "flyter ihop" igen om man tar bort formarna?
för inte täcker du hela ytan med form och tar bort dom när betongen är hård?
 
nino skrev:
går man på direkt man har stålat eller måste man vänta in betongen? tänker att den "flyter ihop" igen om man tar bort formarna?
för inte täcker du hela ytan med form och tar bort dom när betongen är hård?
Man stålar direkt men sen får man vänta tills det är lagom hårt. Man tar upp formarna allt eftersom man går fram.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bra tråd och intressant beskrivet.
Behöver ett råd - vår leverantör av mönstrad betong jobbade nog bra men resultatet blev ändå att det finns massor av små sprickor i mönstret. Syns tydligt när man tittar rakt ner på betongen :( Mönstret är lagom ojämnt och ser bra ut men de små tunna sprickorna i stor mängd är inte lika stiligt. 2-300 sprickbildningar som inte har tätats av lackningen (sealer?).
Vad göra? Vi vill gärna försöka minska de sprickor som syns tydligast. Finns det olika material att lägga i sprickorna som kan "samarbeta" med betong och lack?
 
kimtrevlak skrev:
Bra tråd och intressant beskrivet.
Behöver ett råd - vår leverantör av mönstrad betong jobbade nog bra men resultatet blev ändå att det finns massor av små sprickor i mönstret. Syns tydligt när man tittar rakt ner på betongen :( Mönstret är lagom ojämnt och ser bra ut men de små tunna sprickorna i stor mängd är inte lika stiligt. 2-300 sprickbildningar som inte har tätats av lackningen (sealer?).
Vad göra? Vi vill gärna försöka minska de sprickor som syns tydligast. Finns det olika material att lägga i sprickorna som kan "samarbeta" med betong och lack?
Vet inte hur just dina sprickor ser ut. Små microsprickor kan ibland uppstå om betongen får härda för fort eller om man inte håller den fuktig några dagar efter gjutning.

Är omöjligt att få bort sprickorna utan att göra det värre. Tyvärr. Kan ju dock hjälpa att lägga på en omgång sealer till för att försöka täta sprickorna.
 
  • Gilla
kimtrevlak
  • Laddar…
Fortsättning runt huset

Nyutlagd stenplattor på gångväg bredvid ett hus med grön gräsmatta och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd stenbelagd uteplats med stenmönster intill ett hus med grå fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygjuten och mönstrad betongplatta längs med husvägg, markerande kommande fortsättning av byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zara Marzouki och 6 till
  • Laddar…
M Mackkan skrev:
Fortsättning runt huset

[bild]
[bild]
[bild]
Supersnyggt!

Hur kommer det sig att du inte har lagt hela vägen in till huset? Har det med att det ska dränera mera.
Jag har den frågeställningen nu, iom att vi skall gjuta hela uteplatsen.
Vad skall vi tänka på, gällande gjutning intill husväggen? Skall man lämna en bit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.