D09
Hej

Spanar efter minigrävare och är nyfiken på vad man ska kolla efter för att bedöma statusen på maskinen samt säkerställa att den inte är stulen samt andra fallgropar.

Har förstått att missfärgningar kring leder kan vara tecken på missskötseln av smörjning?

Banden ska vara litet hängande?
Dvs inte för sträckta?

Motor ska startas kall, för att sedan köras varm i hydraulik

Brukar det finnas någon vettig försäkring för privatpersoner t ex brand, motor, stöld etc ?

Sett några som är t ex från 2000 men verkar inte ha en repa dvs omlackade..

Ska man vara mer försiktig med dom än de som verkar "ärligt " slitna?

Några tips på vägen 😁😁😁
 
A
Glapp är jobbigt, framförallt vid rundsväng. Det märker man om det klonkar och låter när man rör fram och tillbaka.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
bra-byggare skrev:
Glapp är jobbigt, framförallt vid rundsväng. Det märker man om det klonkar och låter när man rör fram och tillbaka.
Får erkänna att jag är dåligt insatt i hur man fixar glapp. Förmodar att det är oundvikligt med tiden att det börjar glappa.

Är det ett jättemeck?
 
A
Man byter bussningar och sånt i leder. Jag har aldrig bytt själv, däremot kört utslitna grävare och lidigt av den dåliga precisionen man får med rapplet. Det kostar pengar (kan dock inte tro att det är jättedyrt) och borde åtminstone påverka priset. Fixa svängen borde vara krångligast får jag för mig då skopfästet är mer tillgängligt. Bommen och stickan brukar klara sig bättre är min erfarenhet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
A
Kolla efter sprickor i godset också för det kan vara dyrt att fixa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nr 1 är att bestämma vilket märke på minigrävaren du ska ha. Går det att få tag i reservdelar, både original och eftermarknadsdelar? För du kommer behöva reparera den och då är det inte roligt att behöva köpa dyra reservdelar från ett annat land. Min rekommendation är Volvo.

Nr 2 är skicket på hydrauliken då dom flesta har hydrostatisk drivning är detta extra viktigt. Hur ofta har dom bytt filter? Några läckage?

Nr 3 är att kolla/känna efter glapp i leder, är dom torra eller har dom regelbundet blivit smorda.

Sen lite tips. Var inte en dumsnål ägare, det lönar sig aldrig. Ser du ett läckage på en hydraulcylinder, köp en ny packningssats och fixa det direkt själv, alternativt lämna in. Väntar du med det kan grus och sand repa upp hela cylindern så att man blir tvungen att köpa en nu. Samma sak med glappande leder, det blir bara värre. Fixar man det direkt går det oftast att byta tapp, bussning och tätningar. Om man väntar kan man få köpa nya länkar och dyra expandertappar.

Sedan är filterbyten med rekommenderade intervaller A och O, om man sköter det kan man spara in många kronor.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Vad kostar en transport av lite större maskin

Någon som fraktat längre sträcka nyligen ?
 
Hur stor maskin letar du ? Vad ska du ha den till gräva enbart hemma på tomten eller göra jobb åt andra ? Kan du skruva och svetsa själv eller kommer du leja bort sånt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09.. Med din tur är det bättre att du antingen köper en sprillans ny maskin eller hyr en om det går.:p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
smurfen72 skrev:
Hur stor maskin letar du ? Vad ska du ha den till gräva enbart hemma på tomten eller göra jobb åt andra ? Kan du skruva och svetsa själv eller kommer du leja bort sånt.
Grundtanken var en maskin mellan 1-5 ton

Märken jag tittar på är oftast Volvo, bobcat, cat, ett japanskt märke som jag aldrig klarar av att skriva 😂

Det som avgör är pris / skick

Men jag fastnade för en hjulare, rimligtvis 13 ton något.

Samma pengar fast då har man en rejäl maskin.

Tanken är att jag ska ha den hemma, göra markarbete ( samt inom familjen ) kanske lite extraknäck hos någon granne om det är lämplig maskin.

Svetsa är jag inget proffs på.

Skruva isär brukar jag fixa ;)

Prisklassen jag tittar mellan är 20-110 000

Men desto billigare desto bättre men det är ett stort hopp i årsmodellerna mellan 70 och 90 000.

Egentligen så är det kanske bäst att vänta tills man sålt huset och förhoppningsvis har kontant men det stör mig när man behöver hyra och det där flängandet 😇

Trivs ju bättre när maskinerna är i mitt garage 😜
 
D09
Micro skrev:
D09.. Med din tur är det bättre att du antingen köper en sprillans ny maskin eller hyr en om det går.:p
😂😂😂

Ligger något i det 🤔😳😁
 
D09 skrev:
Grundtanken var en maskin mellan 1-5 ton

Märken jag tittar på är oftast Volvo, bobcat, cat, ett japanskt märke som jag aldrig klarar av att skriva 😂

Det som avgör är pris / skick

Men jag fastnade för en hjulare, rimligtvis 13 ton något.

Samma pengar fast då har man en rejäl maskin.

Tanken är att jag ska ha den hemma, göra markarbete ( samt inom familjen ) kanske lite extraknäck hos någon granne om det är lämplig maskin.

Svetsa är jag inget proffs på.

Skruva isär brukar jag fixa ;)

Prisklassen jag tittar mellan är 20-110 000

Men desto billigare desto bättre men det är ett stort hopp i årsmodellerna mellan 70 och 90 000.

Egentligen så är det kanske bäst att vänta tills man sålt huset och förhoppningsvis har kontant men det stör mig när man behöver hyra och det där flängandet 😇

Trivs ju bättre när maskinerna är i mitt garage 😜
Man får ju tyvärr inga topp maskiner för de slantarna men säkert en maskin som kan funka utmärkt för hemma bruk. Hade lite planer på att köpa en Hjulgrävare eller traktor grävare iför drygt 100000 kr och gräva det jag behövde och sen sälja iväg den men det blev att jag köpte en Hydrovåg SG10 och den är så billig så den kan jag behålla och den duger till det jag ska göra men vissa saker tar längre tid men vad gör det.
 
D09
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna ser rolig ut 😋

80 000kr
 
Redigerat:
A
Ser fin ut så här på håll. Tänk dock på att större maskiner kräver större verktyg. En minigrävare kan man hantera ok om man ska fixa något, en större maskin kan kräva kranar, lastbilar, hög takhöjd i verkstaden och annat stort.

Jag sitter själv med en kranbil med tippflak där jag varje gång något behöver fixas tänker att jag borde byta ut till något mindre mer lätthanterligt och hyra en lastbil med kran från hyrlast när behovet av större grejor uppstår.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strax över 100 000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.