HenFre skrev:
OK. När jag installerar Fibaro Motion Sensor så får jag tag i allt, rörelse, jordbävning, temperatur och luminans. Problemet är att "set up" inte kommer. Eftersom den inte identifieras så vet Domoticz inte vilken layout som inställningarna har. Det leder i sig till att jag inte kan få den att sända meddelande på det sätt som jag vill. Det är för stort temperaturintervall som leder till rapport. Jag kan inte kalibrera för placeringen eftersom offset inte kommer upp och kan ställas in. Jag kan inte kalibrera räckvidden på rörelsekänsligheten o.s.v.

Har läst att man ska kunna modifiera en XML-fil för att få med denna sensor eftersom layouten på inställningarna för FW ver. 3.2 är identiska med layouten på FW ver. 2.7. Men det måste in en rad i någon XML-fil där man lurar den att det är samma layout för båda FW versionerna.

Men hittills har jag inte knäckt hur man utför detta. Kunskapsbrist "so far". :)

Kanske finns någon här som kan leda in mig på rätt spår hur jag börjar?
Nu har jag gått över till senaste BETAn från Domoticz. Då gick det utmärkt att installera senaste Fibaro Motion Sensorn.
Blir mer och mer förtjust i Domoticz.
 
Har inte vågat ge mig på betan, efter dålig erfarenhet från Fibaro :)
Men det kanske är värt en test då.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag tycker att man skall ta en kopia av sd kortet med tex

[länk]

Så kan man ju alltid backa till det som fungerar. Detta är det bästa med raspberry PI tycker jag som inte gick med zipato.
Häller med dig. Jag håller backuper på Rasberyn genom att ha kopior på varje viktigt steg jag tar när jag bygger upp systemet.. Bara att gå tillbaka om något går snett.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
HenFre skrev:
Häller med dig. Jag håller backuper på Rasberyn genom att ha kopior på varje viktigt steg jag tar när jag bygger upp systemet.. Bara att gå tillbaka om något går snett.
Började bygga en televäxel hemma med RasPBX, och gjorde backuper. Tyvärr slutade SD-kortet att fungera....
Känns någonstans att SD-kort är totalt opålitliga (haft flera kort innan som gett upp).

Men nu har jag en bunke nya kort framför mig (telefonen avslutad, nu enbart IP-telefon och äntligen fiber i huset), så det är dax att börja titta på det igen.
 
Qunaki skrev:
Började bygga en televäxel hemma med RasPBX, och gjorde backuper. Tyvärr slutade SD-kortet att fungera....
Känns någonstans att SD-kort är totalt opålitliga (haft flera kort innan som gett upp).

Men nu har jag en bunke nya kort framför mig (telefonen avslutad, nu enbart IP-telefon och äntligen fiber i huset), så det är dax att börja titta på det igen.
Har inte så lång erfarenhet av SD. Har i stort sett inte använt dem p.f.a. hastigheten. Är en ivrig amatörfotograf. Men i mina kameror använder jag CF.

Nu håller jag inte på att kopirar från ett kort till ett annat. Jag läser bara av dem med Win32diskimager till en NAS-disk som ingår i mitt backup system. Då kan jag skap ett nytt kort om något lägger av. Det funkar bra. Har räddat mig från många timmars jobb några gånger.
 
HenFre skrev:
Häller med dig. Jag håller backuper på Rasberyn genom att ha kopior på varje viktigt steg jag tar när jag bygger upp systemet.. Bara att gå tillbaka om något går snett.
Så gör jag med. Men jag har en Intel Nuc som grund så har inget minneskort att ta backup på :)
Kör dessutom från source så jag alltid har senaste versionen.
 
Vi har gjort en del tester på jobbet på uSD, där vi fastnade för sandisk, billiga uSD kunde vi paja på några dagar. Filsystemet spelar &så roll såklart, vi stannade vid ext4.
 
Billiga SD kort brukar vara lite si och så men tex sandisk brukar vara helt ok. jag + plus min afotokompisar kör alla med sandisk extreme (eller snabbare) och så här långt har vi bara tappat filsystemet på ett kort, dvs allt data var kvar när jag körde recovery på det kortet)
 
Hej,

jag har kopplat in en Fibaro Wallplug (2) men ringen lyser inte när lampan är på. Lasten är 16W ungefär, källan är en led-ramp från Ikea (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70323110/). Har en vanlig glödlampa inkopplad på en annan Wallplug där lasten är 17W, och den ringen lyser. Någon aning om varför det blir så här och om det går att lösa på nått sätt?
 
Ringen kan du koppla in och ut som du vill. Det räcker att du hållit in knappen i 2-5 sek. när den varit inpluggad så släcks ringen. Läs manualen.
 
HenFre skrev:
Ringen kan du koppla in och ut som du vill. Det räcker att du hållit in knappen i 2-5 sek. när den varit inpluggad så släcks ringen. Läs manualen.
Det funkade, tack. Jag tittade igenom manualen, den som följer med i förpackningen, men tyckte inte jag såg något om ringen där.
 
Tjena,

Vill ha tips om vilka brytare jag skall köpa/använda.

Skall styra garage belysning från min Zipa. On/off takfotsbelysning samt 1 eventuellt 2st yttre motion styrda lampor. Inne i garaget vill jag kunna styra on/off med motion mina tak lysrörsarmaturer samt veta temperatur.

Behöver jag alltså.

1st Fibaro rörelsevakt som sitter inne på ett bra ställe t ex som riktas direkt mot garageport. Kan man koppla in dessa med strömförsörjning?

1st Fibaro 2x1,5kW on/off på lampknappen för kontroll av knappar samt yttre takfots belysning?

Men de yttre motion styrda belysningen då? Kanske blir en separat styrning på dessa då? inte vi Z-Wave eller?
 
  • hus och garage.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Nu har jag kopplat in en 2x1,5 Fibaro brytare. Allt funkade bra tills jag skulle sätta tillbaka brytarna. Då funkar helt plötsligt inte de mekaniska brytarna! Tända och släcka via app funkar bra. Har kollat så alla trådar sitter. Tips vad som kan ha hänt tas tacksamt emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.