Ett inlägg som kanske upprör en del ...

Jag vill börja med en fråga. Hur många allvarliga personolyckor orsakas per år av att hempulare begått den brottsliga handlingen att själva göra en fast installation (t.ex. att sätt upp ett nytt uttag)? Jag har ingen aning och jag har försökt få fram sådan statistik men det verkar inte gå. De enda olyckor jag personligen känner till är el-industriolyckor (t.ex. en livsfarlig installation med en nolla som går varm och tänder isoleringen)

Jag håller absolut med om att en felaktig installation kan utgöra en personfara, inget snack om saken men hur stort är problemet? Jag tycker det är dags att ifrågasätt vilket det stora problemet som ny lagstiftning avser lösa i privata sammanhang (observer att jag inte uttalar mig om offentliga miljöer)

Lagligt så är det mer begränsat än vad många har uppfattning om och för att hårddra det något så får man i princip bara byta "proppar" (eller klicka tillbaka sin dvärg) själv för att inte begå ett lagbrott.

Personligen kan jag inte undå tanken att branschorganisationer har ett stort egenintresse av detta även om det kamofleras som ett intresse att allmänheten inte ska skadas. En eldragning i en standardvilla 1A är till 80% "syslöjd" och 20% elkunskap men för med sig en hög kostnad just pga av att "syslöjd" tar tid. Speciellt i äldre hus där en omdragning blir utanpåliggande och det krävs jobb för att få det snyggt. Min teori om varför det i Sverige är förhållandevis vanligt att t.ex. vi på landet gör allt jobb själv sedan urminnestider är kostnad och skatt. Försök hitta en italienare som har byggt eget hus och har installerat all el själv ... Jag skulle gärna ha sluppit vara lagbrytare på den tiden jag byggde mitt hus men det fanns helt enkelt inte ekonomi att leja bort all el. (Sedan att jag råkar vara elektro-ingenjör är mer en slump eftersom jag ändå inte har formell installationsbehörighet - vilket inte hindrade mig från att i mitt professionella liv ha konstruerat utrustning som används för det svenska el-distributionsnätet :) )

Visst en nyinstallation på ett "konstigt ställe" där man kanske måste börja med att kontrollera jordningsimpedanser för att dimensionera brytare eller ett nytt badrum med olika zoner inte är något en lekman ska ge sig på men hur ofta förekommer det? Det är ju inte riktigt så att vi behöver kräva av hempulare att förstå skillnad mellan en brytare och frånskiljare eller vad en nollpunktsreaktor är?

En felaktig service av bromssystemet i en bil är också en direkt livsfara (och inte bara för dig själv) men ingen skulle väl komma på tanken att göra det olagligt att meka med bilen?

Jag tycker att det är dags att vi får en lagstiftning som hänger ihop med det allmänna rättsmedvetandet i Sverige på detta område. Varför inte införa ett enkelt körkort? Jag har visserligen aldrig behövt "städa upp" efter en hempulare som inte visste vad han gjorde (jo, det är alltid en han...) men jag har svårt att tro att någon som inte vet skillnad mellan kron/d-trapp, nolla/jord, FK/EK etc. etc. skulle få för sig att göra en egen installation? Eller, jag kanske har fel - det kanske finns ett antal heminstallationer där det naturliga urvalet bara ännu inte skett ... ?

Det finns ett personligt ansvar och vet man inte vad man gör får man ta hjälp men råkar man ha tillräckligt kunskap (och ja, jag inser svårigheten med att bedöma det ...) så ska man banne mig kunna sätt upp ett nytt uttag hemma utan att för den skulle formellt vara en lagbrytare. Dessutom är lagar som inte går att kontrollera ett helt eget kapitel! Att ha lagstiftning som gör > 50% av alla som bor på landet lagbrytare kan inte vara en god idé!

Som i alla yrken finns elektriker som gör konstverk men också dom som slarvar och vill vidare till nästa jobb och då blir det därefter. En elektriker har dock, eller borde ha, bättre produktkunskap eftersom vi som lekmän varken har tid eller ork att hålla oss ajour med alla nya produkter som kommer på marknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
Det är ju konstigt att folk klagar på hur dyrt elen är på en villa, jag har gjort ett flertal villor där bara stenarbetsbänkarna kostat betydligt mer än hela elinstallationen och ett kaklat badrum kostar minst dubbelt så mycket som hela elinstallationen. Men det tycker "folk" är helt ok. Totala kostnaden för el i en villa ligger normalt mellan 5 och 10 % av totalkostnaden så inte är det elkostnaden som knäcker kalkylerna.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Totala kostnaden för el i en villa ligger normalt mellan 5 och 10 % av totalkostnaden så inte är det elkostnaden som knäcker kalkylerna.
Ja det är väl dyrt för något som bara är 0,01% av hela villan...


... i volym räknat. ... :cool: *lol*





Men ärligt talat så tycker jag att en elinstallation som uppgår till 10% totalkostnaden är helt vansinnigt dyr. En som uppgår till 5% är "bara" skitsnuskdyr.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
tommib
elmont skrev:
Det är ju konstigt att folk klagar på hur dyrt elen är på en villa, jag har gjort ett flertal villor där bara stenarbetsbänkarna kostat betydligt mer än hela elinstallationen och ett kaklat badrum kostar minst dubbelt så mycket som hela elinstallationen. Men det tycker "folk" är helt ok. Totala kostnaden för el i en villa ligger normalt mellan 5 och 10 % av totalkostnaden så inte är det elkostnaden som knäcker kalkylerna.
Ja, det är ju det gamla vanliga att man ser hur mycket saker kostar och hur mycket man blir fakturerad för dem. Om en villa kostar 2 MKr så skulle elen i densamma ligga mellan 100-200 kkr. Jag bytte för ett tag sedan nästan alla eluttag i mitt hus. Det var 25 st. Det finns ytterligare några som inte behövde bytas. Jag trådade också om till ny FK och drog i jord överallt. Materielkostnad för detta låg på ca 4000 kr. Lägg till brytare till det så skulle vi komma upp till ca 6000 kr (om jag hade bytt dem). Det är alltså apparater, FK och kopplingsmateriel (wago 773 och 222). Ny central satte vi också in för ett tag sedan. Materielen till den kostade ca 7000 men då är det en del extragrejer, som bl.a. fem trepoliga säkringar och några reläer som drar upp priset. Så, ca 13kkr. Lägg till slang och dosor på det så kan vi runda av till 20kkr. Det lämnar i ditt billigaste alternativ 80kkr till arbetet. I ett nybyggt hus. Med alla väggar öppna. Om elektrikern är "billig", 500 kr i timmen ink moms, så blir det 160 arbetstimmar.
Bara som lite perspektiv; mitt hus trådades om på totalt ca 16 timmar, av en person som arbetade ensam. Centralen tog 4 timmar. Inklusive nedmontering av den gamla. Huset är ett tvåplans kejdehus på ca 150 kvm med en del lustiga lösningar på rören...

Största delen av arbetet är dessutom synnerligen okvalificerat rent tekniskt. Att dra slangen på ett bra sätt är något som kräver viss erfarenhet och planering, men det gör mycket annat också i bygget. Jag skulle vilja påstå att väldigt många andra moment i ett husbygge kräver betydligt större hantverksskicklighet än elen. Dessa moment utförs vanligen av människor som får mindre betalt än elektrikern. Jag betalar gärna för kunskap, men just el i en villa kräver inte någon nämnvärd kunskap. Det kräver att man är kapabel att följa en ritning och känner till några grundläggande regler.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tror att du skulle ha en gyllene framtid som kalkylator i elbranschen, dina kunder skulle i alla fall inte gå arbetslösa ;). Jag har inget större intresse att sitta här och "lära" folk att göra kalkyler men jag han ju bara nämna att i din kalkyl finns det inget tele, data, antenn, svagström, styr/regler, dokumentation/ritningar.
Samt att elektriker är knappast överbetalda dom har ungefär samma löner som dom andra hantverkarna på byggen.
Ditt exempel visar bara på att det finns lite brister i din uppfattning om vad det innebär att göra eljobbet på en villa.
 
tommib
Nej, det är helt riktigt att jag inte tog med tele/data, det var klantigt. Det tar ju också lite längre tid att kontaktera ett Cat6-uttag. Samtidigt var detta det lägsta priset... Svagström och styr/regler valde jag med flit bort just eftersom det var det lägsta priset.

Dokumentation/Ritningar räknar jag med amorteras över ett antal standardhus och dessa är redan framtagna. Att modifiera dem lite tar inte så lång tid och jag vet inte heller om det ska räknas i elentreprenaden (vet faktiskt inte hur det funkar med uppdelningen). Vid ett lösvirkesbygga blir det förstås dyrare, men detta gällde ett standardhus.

Men ja, du har rätt. Jag räknade troligen lite lågt och jag medger att min uträkning har brister. Jag har inte heller räknat med allt strul som kan uppstå, t.ex. att någon annan borrar av ett elrör när de ska installera ett avlopp och att det måste lagas osv....
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är ju konstigt att folk klagar på hur dyrt elen är på en villa, jag har gjort ett flertal villor där bara stenarbetsbänkarna kostat betydligt mer än hela elinstallationen och ett kaklat badrum kostar minst dubbelt så mycket som hela elinstallationen. Men det tycker "folk" är helt ok. Totala kostnaden för el i en villa ligger normalt mellan 5 och 10 % av totalkostnaden så inte är det elkostnaden som knäcker kalkylerna.
Att göra en nyinstallation i ett helt nytt hus är ju en grej....Att göra det själv skulle ju bara vara en fråga om man själv byggde lösvirke. Och i den kalkylen blir elen orimligt dyr jämför med allt annat som man ju kan/får göra själv.
Köper man en helentrepenad så betalar man ju ändå 2-3 ggr så mkt för huset, och då gäller ju samma för elen att den blir dyrare eftersom man köper in det...
När jag byggde mitt fritidshus hade jag en elektriker som kopplade och gjorde de stora jobben, men som tillät (efter avstämning och genomgång av elritningen) att jag drog tex rör och satte dosor själv (hade rör med färdigdragen kabel)...blev ändå en rätt stor slant i budgeten (pga lite oförutsedda extradragningar)...men i sammanhanget rimligt.


I existerande hus blir småjobb (sätta ett extra uttag tex eller liknande) dels oerhört dyrt och det är väldigt svårt att få någon som åtar sig jobbet, och man får ofta vänta länge på det...

Om det skulel finnas ett certifieringssystem för hemel så tror jag inte konkurrensen från vertifierade hempulare inte kommer bli i entrepenader osv, eftersom man inte har behörighet att jobba som elektriker bara för det, utan det blir småjobb och egensnickare som kommer ta detta.
Troligen skulle det öka säkerheten då många i dessa grupper idag antingen kopplar helt själva eller tar in bekanta/"billiga firman från polen"/obehöriga (snickaren sätter lite kabel också) osv

/K
 
elmont skrev:
Det är ju konstigt att folk klagar på hur dyrt elen är på en villa, jag har gjort ett flertal villor där bara stenarbetsbänkarna kostat betydligt mer än hela elinstallationen och ett kaklat badrum kostar minst dubbelt så mycket som hela elinstallationen. Men det tycker "folk" är helt ok. Totala kostnaden för el i en villa ligger normalt mellan 5 och 10 % av totalkostnaden så inte är det elkostnaden som knäcker kalkylerna.
Jo, men om man gör elen själv så har man ju råd med granitbänkar i köket! :)

Men vad gäller hemmapulande så är det väl främst alla de där jobben som det inte ens går att få en elektriker att komma och titta på eftersom de är för små. Och kommer en så vill han ha ohemult dyrt för att få det att gå runt. Typ sätta upp två extra uttag, osv. osv. Det är ju där de stora vinsterna kan göras för "hemmapularen".
 
  • Gilla
emmschen och 2 till
  • Laddar…
Jomen löjligt ju. Som sagt. Inge svårt att dra själv, och är man osäker så frågar man en elektriker. Jag drar allt själv efter ett snack med elektrikern, sen kollar han av och kopplar på. Han är nog glad att han slipper spåra, spika och klödda och bara kan komma och pula lite i nån dosa och nåt proppskåp. Man gör ju aldrig mer än man vet att man har tillräcklig kunskap för. Det är löjligt att lagstifta sånt mot privatpersoner. Hade jag haft råd hade jag förmodligen betalat någon att göra rubbet, inklusive renoveringar och ombyggnader. Men nu råkar jag vara en helt vanlig medelklass hantverkare med en vanlig svenssonlön. Och då blir det mesta gjort av mig - av ekonomiska skäl. Materialet är som sagt inte den största utgiften oavsett vilken typ av jobb man vill ha gjort.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag vet inte vilka konstiga elektriker ni är i kontakt med , men dom jag känner har inget emot att spåra, spika, klamra kabel, lägga rör mm mm och gör det troligtvis betydligt effektivare än en vanlig "dödlig".
 
elmont skrev:
Jag vet inte vilka konstiga elektriker ni är i kontakt med , men dom jag känner har inget emot att spåra, spika, klamra kabel, lägga rör mm mm och gör det troligtvis betydligt effektivare än en vanlig "dödlig".
Jo, men problemet är ju ställtiden och att elektrikern behöver komma "två gånger". Att bara behöva ha elektrikern där "en gång" vid exv. en köksrenovering underlättar ju logistiken betydligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
emmschen skrev:
Jomen löjligt ju. Som sagt. Inge svårt att dra själv, och är man osäker så frågar man en elektriker. Jag drar allt själv efter ett snack med elektrikern, sen kollar han av och kopplar på.
Hoppas du ursäktar om jag invänder lite mot din väl snäva uppfattning här. Riktigt så enkelt är det inte, det inser nog alla som har läst igenom och förstått elinstallationsreglerna. Men det är heller inte jättesvårt om man får lite ramar att jobba inom. Det skulle inte krävas speciellt mycket utbildning för att t.ex få dra slang och montera dosor själv, och andra vanliga saker vid renovering. Så låt oss lägga oss lite lagom i mitten i denna debatt? Vi får inget gehör genom att så totalt nonchalera de regler som finns.
https://www.byggahus.se/forum/el/224581-koppla-el-sjalv-3.html?perpage=30#post1871326
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Remisstiden är nu slut. Villaägarna hade inga synpunkter på föreskriftsförslagen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
... eller ja, inte gilla egentligen. Men föreskrifterna går inte att göra så mycket med när ovanliggande författning ändå skjuter ner det mesta hempulet. Så jag kan förstå att Villaägarna inte bryr sig.

Tyvärr är nog frågan död politiskt, ingen tillräckligt stor part finns för att driva den mot branschen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Skulle gärna sett ett "hantverkskörkort" med olika behörighet (likt mc kort) olika test och krav för varje nivå såklart
Ex.
E1 dra kabel och sätta dosor
E2 koppla på bef anläggning
E3 installation 230v etc
E4 högspänning
V1 basic vvs
V2 säker vatten

Det ska vara enkelt att göra rätt så man slipper fusket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.