Status
Tråden går ej att kommentera.
Reyhn skrev:
Jag såg nån annan nämna detta också, och jag finner det ett konstigt argument.

Mig veterligen kan en telefon användas mer än en gång. (;
Det nämns inget om en avtalad telefontid då TS garanterat ska svara. Det är inte en otänkbar tanke att hantverkaren prövar att ringa en gång till lite senare.

Vad menar man egentligen när man säger att "kunden svarar inte i telefon"? Skulle det omintetgöra kontraktet då? Om en kund inte svarar vid ETT telefonförsök, ger det då hantverkaren rätt att göra som han vill?

Lite reson får man väl ändå ha, tycker jag. Precis som att en hantverkare är upptagen och inte kan svara i telefon hela tiden kan även icke-hantverkare vara upptagna.
Haha hantverkaren har väl rätt att göra som han vill även om kunden svarar på varenda samtal? Vi är inte slavar vi har rätt att tacka nej till en kund lika mycke som en kund har rätt att tacka nej till oss. Nu vet jag inte hur det går till där du jobbar om ni mest sitter och väntar på att folk ska svara i sina telefoner? Men i min bransch vill folk ha snabbt utförda jobb med bra kvalitet och till ett bra pris och då kan vi inte ha de så oeffektivt att vi ska sitta och ringa en bunke folk och hoppas att någon svarar så vi kan komma och jobba, är det så ni konsumenter vill ha det så finns det ju bara en lösning och det är dyrare byggen... Jag ska ju ha min månadslön endå på 8 timmars jobb, så vill folk ha den servicen får dom ju vara beredda på att punga ut några hundra till i timmen för en hantverkare. Det var någon annan som skrev "det gör väl inget om ni går back på en kund, det tjänar ni ju in på nästa" och det tycker inte jag är sjysst, att mina kunder ska betala dyrare för att jag inte klarar av att tacka nej till idioter. Pga att jag väljer rätt kunder kan jag erbjuda jobb till bra priser, jag får fina referenser och har gått om jobb. Och jag gör tydligen helt rätt för tackar man ja till såna som ts så slutar det med att man blir uthängd på bla byggahus.se
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Reyhn skrev:
Och? Skulle det vara en dålig sak?
Råd & Rön gör så hela tiden i sin Svarta Listan.

Tvärtom är det en bra sak att folk kan få så mycket information som möjligt om en hantverkare innan man ingår avtal. Konsumenten är alltid den svagare parten trots att konsumenten har många rättigheter och hantverkaren har skyldigheter. I min erfarenhet är det mycket svårt som konsument att hävda sig mot en hantverkare, hur rätt man än har. Därför är det bra om man redan från början kan undvika hantverkare man inte är kompatibel med. Jag skriver "kompatibel", för hantverkaren i fråga är inte nödvändigtvis "dålig", men han passar kanske inte alla kunder och det vill man som kund veta innan det är för sent.
Råd och Rön är en svensk etablerad tidning som måste följa vissa regler och skriver de något som inte är sant, så måste de publicera en rättelse samt eventuellt betala böter (de granskas kontinuerligt av olika instanser). TS måste varken skriva sanningen eller egentligen betala böter (precis som med alternativ media så slipper denne bli granskad) eftersom lagen är tandlös när det gäller uthängning på nätet. TS kan ju lika gärna vara målarens exfru eller en annan målare på orten med en agenda, det vet ju inte vi.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Tompaah, jag tyckernog att en hantverkare som har ca 1 timmes framförhållning och somdet blir problem med kan man lika väl vara utan...
Nu var det ju så att hantverkaren egentligen inte hade tid att hjälpa TS men skulle kunna hoppa emellan om det blev regn så han inte kunde fortsätta utomhus. Då målar han utomhus tills det regnar så han måste sluta och sen ringer han. Han hade ändå i det här fallet aviserat att han skulle ringa efter lunch och då svarade inte TS. Ska han hinna få nåt gjort hos TS den eftermiddagen så vill han naturligtvis komma igång så fort som möjligt. Inte först vänta att få kontakt fastän han meddelat i förväg, inte sen bli mottagen när han kommer utan han hinner lasta ur sina grejer vid en entré som TS inte vill att han ska använda.
 
Det var ett bra svar, Palleee, för vi två tänker på olika saker när vi läser "göra som man vill". Ditt svar ger en mycket bättre förståelse av hur du ser på det.

Självklart har hantverkare rätt att tacka nej, och jag menade verkligen inte att hantverkare är slavar.
När jag anlitar en hantverkare vill jag kunna ha en bra kommunikation med honom. På så sätt undviker vi missförstånd och får istället en gemensam bild av vad vi vill uppnå.

När jag läser att folk tycker att kunden har mist sin chans när han missar ETT uppringningsförsök, så blir jag ju orolig för vad hantverkaren gör härnäst. Jag vill ju inte att han målar med fel färg, eller tapetserar fel vägg bara för att han inte orkade ringa en gång till för han fattade beslutet själv att han tyckte det var snyggare på ett visst sätt.

Jag var ute efter resonemanget att det är bättre att kommunicera och uppnå en förståelse än att bara skita i kundens önskemål.
 
Reyhn skrev:
Råd & Rön baserar sina listor på inkomna fall hos Konsumentverket, d.v.s. praktiska fall där det tyvärr är alltför långt gånget för konsumenten. Precis det jag menar kunde undvikits.



Detta tolkar jag som att du påstår att bara för att en individ gör på ett annat sätt än du vill att det ska göras på, så har han inte längre några rättigheter? Jag skulle vilja påstå att i just Sverige är vi noga med att främja individens rätt till sin egen åsikt.
Precis råd och rön baserar sina listor på antalet inkomna fall hos konsumentverket, hur ska man undvika att hamna i den listan? Tacka nej till att jobba hos klydderövar...
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
TS måste varken skriva sanningen [..] eftersom lagen är tandlös när det gäller uthängning på nätet. TS kan ju lika gärna vara målarens exfru eller en annan målare på orten med en agenda, det vet ju inte vi.
Du har helt rätt i att vi på forumet inte känner till hela historien, och inte heller kan göra det.

Däremot tycker jag ändå inte att någon har blivit "uthängd".
Allt TS bad om var åsikter på om han handlat fel. Det står i första meningen i första inlägget. Att trådens läsare sen väljer att göra fria tolkningar och läsa in annat i vad andra medlemmar sen säger är en helt annan sak.

I just denna tråden tycker jag snarare att det är TS som blivit flamead och smutskastad av forumets medlemmar, inte hantverkaren som blivit uthängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Palleee skrev:
Tacka nej till att jobba hos klydderövar...
Helt rätt!

Precis som hantverkaren får välja bort kunder, får kunden välja bort hantverkare!

Det är just det som är kärnan i den här tråden. :)
 
Mycket gissningar här.
På Råd och Röns svarta lista hamnar företag som inte följer allmänna reklamationsnämndens beslut. Nedan är klippt från Råd och Röns hemsida.

"Undvik de här företagen! De struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut om hur tvister med kunder bör lösas."

Konsumentverket har inget med den listan att göra.

Förtal av företag anses inte vara möjligt. Kap 5 i Brottsbalken pratar bara om fysiska personer.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Reyhn skrev:
Allt TS bad om var åsikter på om han handlat fel. Det står i första meningen i första inlägget.
Kan du citera det? För jag läser: "Nu vill jag gärna veta vad ni tycker där ute om min konflikt med en hantverkare". Ser inte minsta lilla fråga om vad TS gjort fel.


Reyhn skrev:
Däremot tycker jag ändå inte att någon har blivit "uthängd".
.
Fast hur du än vrider och vänder på det har företaget blivit det så fort TS namngav det. Det är information som alltid kommer finnas tillgängligt som cachad kopia även om företagets namn eller hela tråden raderas.

Reyhn skrev:
I just denna tråden tycker jag snarare att det är TS som blivit flamead och smutskastad av forumets medlemmar, inte hantverkaren som blivit uthängd.
Personligen tycker jag att TS borde förklara hur denne ansåg att målaren skulle kunna planera in och veta exakt när det ska regna, en fråga jag aldrig fick svar på. Det är inte smutskastning alls, utan något jag misstänker är orsaken till att målaren gick.
 
  • Gilla
parom och 3 till
  • Laddar…
Reyhn skrev:
Det var ett bra svar, Palleee, för vi två tänker på olika saker när vi läser "göra som man vill". Ditt svar ger en mycket bättre förståelse av hur du ser på det.

Självklart har hantverkare rätt att tacka nej, och jag menade verkligen inte att hantverkare är slavar.
När jag anlitar en hantverkare vill jag kunna ha en bra kommunikation med honom. På så sätt undviker vi missförstånd och får istället en gemensam bild av vad vi vill uppnå.

När jag läser att folk tycker att kunden har mist sin chans när han missar ETT uppringningsförsök, så blir jag ju orolig för vad hantverkaren gör härnäst. Jag vill ju inte att han målar med fel färg, eller tapetserar fel vägg bara för att han inte orkade ringa en gång till för han fattade beslutet själv att han tyckte det var snyggare på ett visst sätt.

Jag var ute efter resonemanget att det är bättre att kommunicera och uppnå en förståelse än att bara skita i kundens önskemål.
Jag tror inte det handlar om BARA ett telefonsamtal, det handlar om helhetsintrycket hantverkaren får om kunden, noll tillit, kunden nämner avtalet i varje konversation dom har och även om jag tycker avtal är bra, så ger ju detta ett intryck av att kunden antingen tror att jag är svagbegåvad eller att han inte litar på mig, inga nycklar trots att dom kommit överens om att hantverkaren endast ska komma och jobba på kort varsel när det börjar regna, ok de kan man väl gå med på när kunden säger "ingen fara jag är ledig" men när han redan vid första kontakten missar att svara så kan jag förstå att man inte vill ha med han att göra, ja sen hann han väl tömma hela sin bil också innan kunden orkade säga "du förresten, du har tömt hela din bil vid fel dörr" detta är inte ett jobb som kommer bli effektivt.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
E
Reyhn skrev:
Helt rätt!

Precis som hantverkaren får välja bort kunder, får kunden välja bort hantverkare!

Det är just det som är kärnan i den här tråden. :)
Ledsen att behöva säga det men nej, det är inte det som är kärnan i tråden... Kärnan i tråden är huruvuda det är rimligt att förväntas ge bort sin hemnyckel under en längre tid och ge okontrollerbar access till sitt hus, SAMT huruvuda det är orimligt att begära att man ska teckna ett hantverkaravtal mellan beställare och utförare.

Är det någon i tråden som påstått motsatsen, dvs att hantverkaren inte får välja bort kund el tvärtom?

Att denna tråd vecklat ut sig till att även innefatta omdömen om TS såsom att han är krånglig etc, det har jag svårt att göra någon bedömning av då jag ej känner TS. Men av hans inlägg att döma tycker jag hen verkar vara en reko person som vill göra saker o ting korrekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
P
Jodå, jag vet hur målare arbetar. Jag har haft alla sorters hantverkare i husen jag rustat. Jag låser upp och kollar hur dags jag ska komma tillbaka och låsa. Nästa gång får jag ett sms att låsa upp igen och detta system fungerar utmärkt. Ett inbrott efter en renovering leder ofta till problem med försäkringsbolaget som vill veta hur många nycklar jag lånat ut. Man lär sig den hårda vägen att vara rädd om nycklar.
 
xdigger skrev:
För att firmans namn kommer på tal i en tråd som talar negativt(oförtjänt) om hantverkaren.
Robert63 skrev:
För att TS uttryckligen menar på att firman är oseriös samtidigt som han namnger firman.
Fast TS undrade väl mest vad andra tyckte om situationen och de olika kraven? Det är ingen smutskastning och inget förtal.
Företag får väl trots allt räkna med att folk skriver om deras kontakter med dem, bra som dåliga erfarenheter eller som här bara erfarenheter och en förfrågan om hur personen ska ställa sig till dem. Tål inte företag att omtalas så förstår jag inte varför de skapats till att börja med.
 
klonk skrev:
Fast TS undrade väl mest vad andra tyckte om situationen och de olika kraven? Det är ingen smutskastning och inget förtal.
.
TS går hela vägen, menar att företaget är oseriöst och hänger sedan ut det. Du får läsa tråden så ser du.
 
Jag vet inte varför alla hängt upp sig så på nycklarna? Så här ligger det ju till, om ts vill ha jobb utfört i sin bostad, blir ju hans bostad hantverkarens arbetsplats, det är klaaaaaaaart att hantverkaren måste kunna ha tillgång till sin arbetsplats! Om ts inte kan erbjuda full tillgång till arbetsplatsen ens när han t.o.m är hemma! OCH dom har avtalat möte! pga att han tydligen inte klarar av att ha sin telefon i fickan när han är i trädgården, ja hur fan ska de sen gå när ts jobbar eller är på stranden eller vad fan som helst? Det krävs väl ingen raketforskare för att lista ut att detta är inte ett jobb man vill ta på sig, så hantverkaren tog sitt pick och pack och drog, ts har inte betalat ett öre. Vet helt ärligt inte vafan han sitter och gråter ut på ett forum för... Tänk om jag hade suttit här och brutit ihop varje gång en kund tackade nej till mig... "ja jag lovade han att jag skulle komma kl 2 och sen missade jag hans samtal för jag pillade navelludd men jag ringde upp han sen vid 4, vadå de gör väl inget att han fick ta ledigt från jobb 2 timmar?"
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.