Cancellara skrev:
Ok, tack för snabbt svar.
Skulle man kunna lägga begränsningskabeln på något bra sätt så att den bara går in i området via guidekabeln och inte hittar in/ut annars?
Det man kan göra är att göra passagen så smal som möjligt. Flytta ihop trådarna en bit i taget tills den inte kan följa guiden igenom längre och sen öka på lite igen tills den hittar igenom. Då har man åtminstone gjort det så svårt som möjligt för den att hitta in. Annars kan man lägga trådarna helt ihop och bära över maskinen manuellt och starta den på biyta. Men det vill man ju helst slippa. Annars är det ju inte hela världen om den tomklippare lite där.
 
  • Gilla
Cancellara
  • Laddar…
Kan man göra en split på en guidekabel, om man har en yta som är som ett Y eller T som ska klippas, men där man bara vill gå in med en kabel underifrån?
 
Tror inte det funkar, då vet ju inte klipparen vilken väg den ska ta när den kommer till "korsningen". Däremot finns det ju klippare som kan ha två guidekablar (330/430).
 
Jag har fått erbjudande om att köpa en HQV automover 430X för samma pris som en 330X. Dock måste jag köpa till installationskit om jag väljer 430X. Dem ingår i 330X. Vilken hade ni valt och varför?
 
Mig veterligen finns inga fördelar med 430 över 330, så jag hade tagit den där totalen blir billigast.
 
Ta en 330, det kommer ändå stå 430 i displayen :)
 
legion skrev:
Ta en 330, det kommer ändå stå 430 i displayen :)
De är nog slut(330x) på de flesta ställen, iaff de med kanonpris ?

Beställde en330x på bygghemma.se men de hade helt slut(tror de förlitar sig på leverantör/tillverkarens lager).
Fick ett bra pris på en 430x istället så det blev ju bra ändå.
 
AAKEE skrev:
De är nog slut(330x) på de flesta ställen, iaff de med kanonpris ?

Beställde en330x på bygghemma.se men de hade helt slut(tror de förlitar sig på leverantör/tillverkarens lager).
Fick ett bra pris på en 430x istället så det blev ju bra ändå.
Vad fick du för pris på bygghemma?
 
Hade beställt 330x som tog slut så de ringde upp och hade troligen tänkt sälja en 420, men hade bestämt mig för GPS så jag behövde 430X då. De bjöd på kabelsatsen och ett knivset, tror jag. 22-och nånting för 430x+kabelsats+knivset.
 
AAKEE skrev:
Hade beställt 330x som tog slut så de ringde upp och hade troligen tänkt sälja en 420, men hade bestämt mig för GPS så jag behövde 430X då. De bjöd på kabelsatsen och ett knivset, tror jag. 22-och nånting för 430x+kabelsats+knivset.
Låter bra 👍🏼. Så både 330X och 430X har GPS eller?
 
Anna1984 skrev:
Låter bra 👍🏼. Så både 330X och 430X har GPS eller?
Dom är identiska, samma klippare. Fast olika årsmodeller i princip.
 
Japp, det är nog mer eller mindre byte av modellbeteckning på samma modell. Det finns skillnader, men det är nog marginella "årsmodellsskillnader". Tex har 330X ett större batteri.
Jag hade inte brytt mig om vilken jag fått tag i utan valt bäst totalpris( det blev ju så jag gjorde, förutom att 330x var slut där jag beställde).
 
Redigerat:
Jag funderar på att skaffa en robotklippare och efter att ha läst om olika klippare så är jag inne på en Husqvarna.
Som synes på bilden (gammal grundbild så vi har gjort om en del i trädgården efter att den togs) så är tomten inte så stor. Den består av två zoner (blå inramning) med en smal passage (röd linje) och hela tomten lutar så gott som överallt.

Tre frågor/funderingar
1. Vad är bäst placering av laddstation
2. Klarar de den smala passagen (10 m lång och 1,2 m bred) och krävs det någon speciell konfiguration? Iom att passagen är plattor så behöver/ska den inte klippas.
3. Vilken modell är lämplig? Är främst inne på 315 eller 420.

tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte 310? Den är billigare än 315, i princip exakt likadan och klarar dubbelt så stor yta som du har.

Passagen är inga problem, ifall det går att dra guidekabeln rakt igenom. Men det förutsätter att det inte gör något ifall klipparen kör där och klipper lite då och då. Det går inte att programmera in ytor där den kör utan att klippa.

Laddstationen står nog bäst på någon av gavlarna, och med guiden dragen genom den smala passagen som sagt, och ner till motsatt gavel.
 
MartinP666 skrev:
Varför inte 310? Den är billigare än 315, i princip exakt likadan och klarar dubbelt så stor yta som du har.

Passagen är inga problem, ifall det går att dra guidekabeln rakt igenom. Men det förutsätter att det inte gör något ifall klipparen kör där och klipper lite då och då. Det går inte att programmera in ytor där den kör utan att klippa.

Laddstationen står nog bäst på någon av gavlarna, och med guiden dragen genom den smala passagen som sagt, och ner till motsatt gavel.
Är inne på 315/420 då de "plana" ytorna lutar 4-9% och sedan har jag 3 branten på 18-44%. Funderar dock på att ev bygga bort den brantaste delen och då blir den största lutningen 38%.

Men det kanske räcker med 310?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.