Men OM man springer på en äldre typ Toro el liknande. Spelar det någon roll om det är en cylinderklippare eller en med klippbord? Gissar att cylinderklipparen klipper finare men vad är för- respektive nackdelar med de olika typerna?
 
Cylinderklipparen kräver ett jämnare underlag. Klippbordet är mer förlåtande.
 
Murkla1949 skrev:
Men OM man springer på en äldre typ Toro el liknande. Spelar det någon roll om det är en cylinderklippare eller en med klippbord? Gissar att cylinderklipparen klipper finare men vad är för- respektive nackdelar med de olika typerna?
Cylinderklipparen är ju lite svårare att skärpa och skruva i själv, men klipper väldigt mycket snyggare när den är vass - den klipper ju faktiskt av grässtråna. Vill man inte klippa så ofta är cylindern bättre, då slipper man grästuttar och strängar som kan bli med ett klippdäck i högt gräs.
Klippdäcket däremot är mindre känsligt för misshandel - även om knivarna är helt runda sliter de av de flesta grässtråna.
Är det hjälpligt plant där du ska klippa tycker jag du ska sikta i första hand på en riktigt bred cylinderklippare.

Hur ser din trädgård ut? Är det 1 ha park med riktig gräsmatta, eller är det bara en gammal vall? Klippa med en enmetersklippare tar ju evigheters evigheter.
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är ingen perfekt matta men heller inga stora skador/stenar som ställer till med problem för åkgräsklipparen - mer än att den är stor då förstås.

Har förstås funderat på att inte klippa hela också.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ojjojjoj vilket härligt ställe, klart du ska klippa hela. Buss på tre små landroider eller en riktigt stor åkare.
 
Tack :) Jo det känns som att man vill försöka hålla det öppet.
 
Har ingen erfarenhet av det själv, men är inte ett klippaggregat till en ATV en bra lösning? En fyrhjuling kan man ju ha mycket nytta av till annat.
 
M
Men fyfan så grannt - ni bor ju mitt på en fairway!
Förstår om man vill hålla det där så fint!
 
Haha, ja ytor finns det i allafall.

Det säljs en gammal cylinderklippare i närheten nu. Den har en arbetsbredd på 185 cm.

Men vad tycker ni, skulle det funka med en cylinderklippare? Det är inte alls mycket sten osv men samtidigt är det inte heller helt perfekt villamatta utan det finns både ogräs och några potthål. Sedan har jag förstått att cylinderklippare inte fixar lika långt gräs? Men går det att köra den om gräset fått dra iväg och sedan köra en gång till om det behövs eller är det omöjligt då?
 
Tror det skulle funka bra med cylinderklippare, kompletterat med den du redan för ytorna där cylinderklipparen är för stor.
Förr hade kommunerna nästan alltid cylinderklippare då de gav snyggast klippning men var dyrare i service och underhåll (De kördes i stort sett var dag på allmänna gräsmattor där sten och skräp ofta dök upp). En bra cylinderklippare brukar äta sig igenom även högre gräs om man tar det lite långsammare, eller så får man som du skriver köra en gång till.
Då tomten är vacker och läget fantastiskt tycker jag du skall satsa på en cylinderklippare - resultatet blir i en klass för sig jämfört med ett klippbord.
 
Har du samma finishkrav på hela mattan? En robot som tar kanske de 3000m2 närmst huset och ALLTID är tokfräscht och den klippare du har fast sänka kraven till att bara köra över var fjortonde dag?
 
Jo det är nåt sånt det lutar åt men jag ska nog ändå byta bort McCullochen mot nåt större
 
Själv har vi "bara" 8200 kvm sommartomt som vi håller efter med en trädgårdstraktor. Nu när klippaggregatet gett upp så funderar jag på att köpa en manuell klippare (handjagare).

Kan det fungera under 6 veckors semester? Energi finns lagrad runt magen... Kommer jag eller klipparen ge upp först....
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Peter 123 skrev:
Själv har vi "bara" 8200 kvm sommartomt som vi håller efter med en trädgårdstraktor. Nu när klippaggregatet gett upp så funderar jag på att köpa en manuell klippare (handjagare).

Kan det fungera under 6 veckors semester? Energi finns lagrad runt magen... Kommer jag eller klipparen ge upp först....
Det vill till att du inte hamnar efter för du lär inte kunna klippa ikapp när det väl blivit för långt. I övrigt borde det fungera. Kul semester.
 
P
Peter 123 skrev:
Själv har vi "bara" 8200 kvm sommartomt som vi håller efter med en trädgårdstraktor. Nu när klippaggregatet gett upp så funderar jag på att köpa en manuell klippare (handjagare).

Kan det fungera under 6 veckors semester? Energi finns lagrad runt magen... Kommer jag eller klipparen ge upp först....
Du ger upp först...

Jag har 1800 kvm grönyta som jag fram tills i år kört med en gådriven motorgräsklippare. Jag tröttnade och skaffade en åkgräsklippare för en månad sen. 2-3 dm gräs är inte att leka med och det blir det lätt om man inte håller efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.