Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag gav nyckel till hantverkare som var här och jobbade, som jag litade på. De gick in och tog mina elverktyg och använde, och min dyrbara dyklampa försvann spårlöst.

Sist vi hade hantverkare här, fick de bo hos oss. De kom från Polen och var hur bra som helst, trots att de inte fick någon egen nyckel och vi var hemma hela tiden då de var här.
 
Johnsson 56 skrev:
Jag byggde om badrum i ca 14 år med Totalentreprenad och jag gjorde heller aldrig ett jobb utan ett kontrakt där allt som skulle göras stod med. Skillnaden var bara att det var JAG som skrev kontraktet. Om en lekman skulle ha skrivit hela kontraktet är jag helt säker på att jag skulle dragit mig ur direkt.
Nu handlade det om hantverkarkomtrakter från konsumentverket, det antar jag att du kan använda.
 
Jag inte orkat läsa hela tråden. En liten reflektion bara från mig som (fd) hantverkare.
Har du inte så pass förtroende för hantverkaren att du känner att du kan ge hen en nyckel så tycker jag att du ska se dig om efter en annan hantverkare. Och som hantverkare skulle jag nog se mig om efter en annan kund. Ni matchar dåligt helt enkelt.
 
  • Gilla
buspojken och 3 till
  • Laddar…
Drömma skrev:
Kapat av en regel o använt det som stöd för eldosor. Det kostar ju faktiskt pengar för mig när han slösade på det virket som vi skulle använda för att regla väggar med.

Så elektrikern var värdelös för att han "slösade" på reglar för 10 kr/m. Det måste vart fruktansvärda mängder med dosor??

Jag är själv elektriker och jag hade också tackat för mej i detta fallet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Guzzi skrev:
Jag inte orkat läsa hela tråden. En liten reflektion bara från mig som (fd) hantverkare.
Har du inte så pass förtroende för hantverkaren att du känner att du kan ge hen en nyckel så tycker jag att du ska se dig om efter en annan hantverkare. Och som hantverkare skulle jag nog se mig om efter en annan kund. Ni matchar dåligt helt enkelt.
Du skulle utan tvekan kunna tänka dig att lämna din husnyckel till vem som helst av dina kunder, så de kan gå in hos dig när du inte hemma?
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Är det viktigt eller inte vem som konstruerat avtalet om man är överens om innehållet?
Är man inte överens så talar man om det och ändrar tills det är ok för alla parter. Men jag anar en viss ovilja till att kompromissa här. :)
Det är ju klart att om något gjorts på ett visst sätt i 40 år så är det ju det sättet som är det rätta. ;)
 
John Pohlman skrev:
Så elektrikern var värdelös för att han "slösade" på reglar för 10 kr/m. Det måste vart fruktansvärda mängder med dosor??

Jag är själv elektriker och jag hade också tackat för mej i detta fallet.
Det är faktiskt berättigat att bli irriterad om någon kapar av en bit av en fullängds regel som är avsedd som väggregel, istället för att använda någon spillbit. Den typen av nonchalant lathet förefaller tyvärr inte alltför ovanlig. Blir sedan en lång regel över som är ett par decimeter för kort för att kunna användas är det ett irriterande resursslöseri. Och den vanliga kommentaren är att - Äsch, det är inga pengar. Men det ska fan till å få se den hantverkare som drar av dessa "inga pengar" från fakturan, snarare än att lägga på orimliga påslag på materialet.
 
  • Gilla
Hanmehatten och 5 till
  • Laddar…
Jag kan faktiskt förstå att någon inte vill ge hantverkaren nyckel och att man vill ha avtal. Om en hantverkare har invändningar till att jag vill veta när denne kommer och går, vad denne gör hemma hos mig (inte i detalj men i stora hela), att jag vill ha saker och ting nerskrivna, då drar jag öronen till mig. När han dessutom gör som denne och inte säger rätt ut från början vad han vill och inte vill och slösar bort min tid, då blir jag också sur och irriterad. Hans tid är inte viktigare än min. Hade folk varit ärliga, inte smusslat, inte överfakturerat samt fakturerat för saker som de inte ens använt, hade väl ingen sagt något. Men tyvärr, det är inte helt ovanligt att det händer.
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nu handlade det om hantverkarkomtrakter från konsumentverket, det antar jag att du kan använda.
Jag har som sagt inte läst allt i tråden, men läser man det första som ts skriver, så står det inget om hantverkarkontrakt från konsumentverket. Däremot står det att det är ts som har skrivit kontraktet som han sedan skickar till hantverkaren.
 
Håller fullständigt med Johnsson 56. Använd de färdiga avtal som finns ABS09 och inte något hemmasnickrat!
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Jag hade aldrig målat hemma hos dig.
Kanske blir det så att andra hantverkare inte heller vill jobba hos dig efter att de käkat lunch och tjötat med målaren...
 
Johnsson 56 skrev:
Jag har som sagt inte läst allt i tråden, men läser man det första som ts skriver, så står det inget om hantverkarkontrakt från konsumentverket. Däremot står det att det är ts som har skrivit kontraktet som han sedan skickar till hantverkaren.
TS har skrivit att det var konsumentverkets avtal som användes, och som TS fyllt i, så TS har inte författat ett eget avtal.
 
Manganbangan skrev:
Jag hade aldrig målat hemma hos dig.
Kanske blir det så att andra hantverkare inte heller vill jobba hos dig efter att de käkat lunch och tjötat med målaren...
Även om du inte tror det, så finns det hantverkare som tycker det är helt ok med kunder som vill ha avtal. det finns till och med hantverkare som själva tycker att man ska ha avtal.
 
Manganbangan skrev:
Jag hade aldrig målat hemma hos dig.
Kanske blir det så att andra hantverkare inte heller vill jobba hos dig efter att de käkat lunch och tjötat med målaren...
Eller så tycker de andra hantverkarna att det var en knepig typ som inte vill ha ordning på papprena...
 
Drömma skrev:
Som sagt förtroendet har jag haft med de andra seriösare hantverkarna men inte med denna man fick jag erfara nu.
Fy f*n vad ruttet att hänga ut firman när du själv bettet dig som en velepelle.

1. Du har haft med den här hantverkaren att göra innan, du vet att han är bra.

2. Du "har liksom tänkt" att du har meddelat om att du inte lämnar ut nyckeln, men "glömmer" att meddela det i er initiala kontakt. Hantverkaren tackar alltså ja till att ta detta jobb på sin spilltid, när han får en lucka. Och räknar nog ganska kraftigt med att få tillgång till huset exakt när det passar honom. (som en förutsättning för att lösa uppdraget)

3. När hantverkaren ska komma till dig, nej då har inte du möjlighet att svara i telefonen, för du plockar blommor. Så nedrans respektlöst att vaska hans tid.

Avtalet kunde gott hantverkaren ha skrivit på, men ovanstående gör att jag förstår honom fullt ut, att han vände i dörren. Jobb saknar han inte, brukar inte vara så för duktigt folk.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.