Status
Tråden går ej att kommentera.
Detta är OT, men jag måste bara säga att jag är jag är avundsjuk på dessa hantverkare som har så mycket att göra och kan tacka nej till jobb lite hursomhelst. En kollega berättade att de ville ha gjort om ett badrum och ingen ville göra det för huset låg lite off. De tackade nej till jobb för 200' bara sådär. Det är få förunnat.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Detta är OT, men jag måste bara säga att jag är jag är avundsjuk på dessa hantverkare som har så mycket att göra och kan tacka nej till jobb lite hursomhelst. En kollega berättade att de ville ha gjort om ett badrum och ingen ville göra det för huset låg lite off. De tackade nej till jobb för 200' bara sådär. Det är få förunnat.
Det ante mig att det låg avundsjuka bakom det du skriver. Det är det som är det fina med att vara egen förstår du, man måste inte ta skit från lekmän som inte har en aning om byggbranchen
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Fy f*n vad ruttet att hänga ut firman när du själv bettet dig som en velepelle.
Vad menar du att hantverkaren har blivit uthängd för? Han har väl inte gjort något fel? Nu har ju alla här fått veta vilken bra hantverkare han är, och vem han är. Det är väl bara positivt för honom. Eller hur menar du egentligen?

Men du menar alltså att alla hantverkare alltid har rätt till sina kunders nycklar, utan att ens fråga först? Borde inte hantverkaren, om det nu är ett krav att få nyckel, se till att stämma av det innan man åker ut och packar av sina grejer? För att inte tala om att fixa avtalet, innan man avser sätta igång. Eller hur menar du egentligen?
 
Redigerat:
stefan57 skrev:
Jag måste säga att jag håller med hantverkaren,aldrig roligt att har kunderna hemma när man jobba,(fråga alla hantverkare),det handlar om ömsesidigt förtroende.
Jag lämnar ALDRIG ut min nyckel, och till det finns det flera skäl!
1. Min hemförsäkring gäller inte
2. Jag arbetar ständigt natt och vill inte ha min sömn förstörd!
3. Jag litar inte på hantverkare då jag upptäckte vid ett till fälle när bostadsbolaget jag bor hos anlitade en hantverkare som försåg sig med mat från min kyl! Vilket givetvis anmäldes.. Frågan är vad mer som försvann!

Jag har ett bostadsbolag som man kan tala med och de har hitlls ordnat så de kommer när jag är ledig!

Dessutom är mitt förtroende för hantverkare väldigt stukat då jag har sett rent farliga saker gjorda av s.k. "Certifierade" Hantverkare!
T.e.x. har man lyckats i mitt badrum sätta ett elektriskt värme element ungefär 50 cm från min dusch, vilket inte är tillåtet!
 
thomasx skrev:
Vad menar du att hantverkaren har blivit uthängd för? Han har väl inte gjort något fel? Nu har ju alla här fått veta vilken bra hantverkare han är, och vem han är. Det är väl bara positivt för honom. Eller hur menar du egentligen?

Men du menar alltså att alla hantverkare alltid har rätt till sina kunders nycklar, utan att ens fråga först? Borde inte hantverkaren, om det nu är ett krav att få nyckel, se till att stämma av det innan man åker ut och packar av sina grejer? För att inte tala om att fixa avtalet, innan man avser sätta igång. Eller hur menar du egentligen?
De har inte alls "rätt" till din nyckel.. Helt fel....
 
-RB- skrev:
Detta är OT, men jag måste bara säga att jag är jag är avundsjuk på dessa hantverkare som har så mycket att göra och kan tacka nej till jobb lite hursomhelst. En kollega berättade att de ville ha gjort om ett badrum och ingen ville göra det för huset låg lite off. De tackade nej till jobb för 200' bara sådär. Det är få förunnat.
Följden av att allt fler ska/vill leva på att knappa på en dator, och inte ha ett riktigt jobb.
Och därför tjänar snart hantverkare som ingenjörer.
 
Redigerat:
Suss62 skrev:
De har inte alls "rätt" till din nyckel.. Helt fel....
Nej, men Robert63 anser det.
 
larsbj skrev:
Följden av att allt fler ska/vill leva på att knappa på en dator, och inte ha ett riktigt jobb.
Hade det inte varit ett riktigt jobb, sedan decennier tillbaka, att "knappa på en dator", så hade inte du suttit där nu, och knappat på din. Fördomar, fördomar, fördomar....
 
  • Gilla
Hanmehatten och 3 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Det ante mig att det låg avundsjuka bakom det du skriver. Det är det som är det fina med att vara egen förstår du, man måste inte ta skit från lekmän som inte har en aning om byggbranchen
Sedan finns det lekman också som faktiskt kan mer än hantverkaren, är själv både "egen" och arbetar på ett annat bolag samtidigt! Tycker att hantverkarna sitter och gömmer sig bakom ordet "Certifierad" som ett skydd oavsett om de gör ett bra eller dåligt jobb!
De seriösa försöker i vart fall att göra ett bra jobb och förklarar för kunden varför man gör på ett visst sätt och vad reglerna säger!
 
  • Gilla
Hanmehatten
  • Laddar…
Palleee skrev:
Kontrakt är nog bättre för hantverkarens del än för kundens. Spec vid jobb på fasta priser, 90% av gångerna kommer kunder och säger, du gör de där också eller ändrar "småsaker" som kan ge flera timmars extrajobb. Och då är det lätt att motivera merkostnader efteråt... Så tror dom flesta hantverkare tycker kontrakt är positivt. Jag tycker det är trevligt när kunden är hemma och bjuder på dricka/fika. Speciellt om det är en trevlig person, men som inte stör för mycket, vilket faktiskt är dom allra flesta. Sen finns det ett fåtal rötägg som kan vara allmänt otrevliga, och de är väl klart att man inte vill stå och jobba bredvid någon som står och glor på en när man ogillar personen... Tror nog dom flesta hantverkare/människor generellt känner samma som mig där. Tänk dig själv att någon står bakom dig när du jobbar vid ditt skrivbord, är de någon du gillar så är de ju bara trevligt så länge han inte snackar så mycket att du inte kan jobba, men annars är de väl en jobbig känsla? Hantverkare är faktiskt rätt lika er andra människor :)
Jag är själv hantverkare men håller på med degar och jag har absolut inga problem med om någon står och tittar på mig när jag arbetar, då vill jag istället göra ännu snyggare och proffsigare för att visa hur skicklig jag är.

Men precis som jag skrev så innebär det inte att man ska stå och hänga över axeln på hantverkaren om man är hemma och gillar man inte varandra från början ska man nog undvika att anställa/ta jobb hos respektive.

Jag vill inte bara ha en kompetent arbetstagare hemma hos mig, utan jag vill känna att vi funkar ihop som arbetsgivare/arbetstagare.

För mig som arbetsgivare är ett kontrakt jätteviktigt, där ska det stå specat allting och uppstår oklarheter går vi bara tillbaka till kontraktet och läser.

Vår snickare har vi redan ett klart kontrakt med vad allt ska kosta, men det hindrar inte att vi tillsammans gjort lite ändringar och lagt på lite jobb, som vi naturligtvis kommer betala extra för.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Det ante mig att det låg avundsjuka bakom det du skriver. Det är det som är det fina med att vara egen förstår du, man måste inte ta skit från lekmän som inte har en aning om byggbranchen
Det jag skrivit och som inte varit off topic, bygger på min egen erfarenhet av kontrakt och en gnutta sunt förnuft.
Men tro mig, Johnsson 56, jag har också erfarenhet av byggbranschen. Jag har dessutom erfarenhet av när det inte gick så bra för byggbranschen. T ex på 90-talet.
 
Suss62 skrev:
Sedan finns det lekman också som faktiskt kan mer än hantverkaren, är själv både "egen" och arbetar på ett annat bolag samtidigt! Tycker att hantverkarna sitter och gömmer sig bakom ordet "Certifierad" som ett skydd oavsett om de gör ett bra eller dåligt jobb!
De seriösa försöker i vart fall att göra ett bra jobb och förklarar för kunden varför man gör på ett visst sätt och vad reglerna säger!
Det är väl ingen som har sagt något annat? Eller du kanske menar att du varit med om att lekmän har kunnat mer än dig?
 
thomasx skrev:
Hade det inte varit ett riktigt jobb, sedan decennier tillbaka, att "knappa på en dator", så hade inte du suttit där nu, och knappat på din. Fördomar, fördomar, fördomar....
Jo jag vet jag blir också allt mer datorknäppare.
Men trots detta är det förfå som vill ha praktiska jobb, vilket driver löner och gör att efterfrågan är större än tillgången.
 
larsbj skrev:
Jo jag vet jag blir också allt mer datorknäppare.
Men trots detta är det förfå som vill ha praktiska jobb, vilket driver löner och gör att efterfrågan är större än tillgången.
Oh-nej, det är inte för få som vill ha praktiska jobb. Det finns hur mycket folk som helst i vårat avlånga land som mer än gärna skulle ta ett praktiskt jobb, bara de fick ett.
 
-RB- skrev:
Det jag skrivit och som inte varit off topic, bygger på min egen erfarenhet av kontrakt och en gnutta sunt förnuft.
Men tro mig, Johnsson 56, jag har också erfarenhet av byggbranschen. Jag har dessutom erfarenhet av när det inte gick så bra för byggbranschen. T ex på 90-talet.
Ja, då sållades agnarna från vetet. Jag var platschef på ett stort byggföretag på den tiden och jag kan garantera att det var välbehövligt för den glödheta byggbranchen då. Men jag tror inte de som skalades bort då, hade kunnat starta eget och få några jobb i framtiden heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.