Status
Tråden går ej att kommentera.
En gang har jeg hatt et firma her som gjorde jobben mens jeg ikke var hjemme. Aldri mer! De la nytt tak på huset og det ble flere feil underveis som jeg som amatør oppdaget fra bakken. Jeg har høydeskrekk så jeg gikk ikke opp for å sjekke. Først kom det to for å sette opp stillas. Jeg var tilfeldigvis hjemme og oppdaget raskt at de holdt på å sette opp stillas rett på grusen som er av rund sjøsten. Jeg måtte forklare dem at grusen må skrapes unna først så ikke stillasen kan skli. Senere oppdaget jeg at de bare la lekter og ikke sløyfer. Så monterte de avtrekk for soil og utlufting feil i forhold til hverandre enda jeg hadde skrevet med tusj på innsiden av taket hva som skulle hvor. De glemte å legge en lekt over hullene til lufting slik at vannet rant inn første dagen og til slutt måtte jeg be dem forlenge lektene slik at de ble lufting nederst ved takfoten. Da var de halvveis på taket, men heldigvis så byttet sjefen ut håndverkeren på den andre halvdelen. Dette var første gang jeg hadde håndverkere her og siden har jeg eller mannen vært hjemme. Vi liker begge å lære oss nye ting så vi har vanligvis vært håndlangere under arbeidet og vi har ikke hatt sure håndverkere av den grunn.

En gang hadde jeg avtale om at jeg skulle være hjemme da en rørlegger skulle komme. Har brukt firmaet før så jeg vet at de alltid kommer presis. Jeg ble forsinket (10 min) på jobben og da ringte jeg og sa at han fikk vente utenfor og heller ta seg betalt for ventingen i tillegg til jobben. Han svarte at han også var 10 minutter forsinket så vi kom til huset samtidig. :)
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
De är väl självklart att han vill ha full tillgång till huset om han bara kan jobba på det när det regnar. Speciellt när han märker att första gången han ska komma dit, och du tom väntar han. Missar samtalet med någon timme och på dig verkar det inte som att du tycker det är så farligt, han skiter väl i om du inte hörde för du rensar ogräs, han måste jobba sina 8 timmar och då ska det flyta på. Nej risken är att han går back på de jobbet för han kommer kanske mest stå och stampa utanför din dörr och vänta på att du ska svara i telefon/komma och låsa upp. Och bara genom att läsa lite hur du skriver misstänker jag att du aldrig hade godkänt att han slängde på timmar på fakturan för väntetid, och det kände nog han åsså... Nej en sån kund vill man inte ha om det finns annat jobb eller om man inte får jävligt bra betalt.
 
  • Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Det är ju naturligtvis en subjektiv värdering som leverantören gör. Har ingen aning om hur bilagorna såg ut. Det kan ju naturligtvis vara så att dokumentationen inte var speciellt omfattande. Tycker dock det var väldigt nonchalant av ts att inte svara på telefonen under en timme i en situation där ts inte ville låna ut en nyckel utan istället tänkte göra sig tillgänglig.
Hur har vi hamnat i denna situation att om man inte svarar i telefon så är allt ett helvete?
Hur fungerade samhället för tjugo år sedan? Betydligt bättre i många avseende
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Enligt min mening skall det alltid skrivas ett avtal.

Vid mindre uppdrag räcker det med hantverkarformuläret-14 och vid småhusentreprenader skall ABS-09. Jag är inte förvånad att hantverkaren (hv) inte ville skriva avtal men det är likadant varje gång det blir en tvist så står hv där med skägget i brevlådan.

Konsumenttjänstlagen tolkas till konsumentens fördel och vid småhusentreprenader räcker det med vad konsumenten påstår har avtalats. Märk väl att detta påstående inte behöver vara sant.

Jag arbetar med entreprenadjuridik och det är så ofta det uppstår tvist om vad man avtalat om. Har man ett avtal underlättar det betydligt.

Jag tycker absolut att du gjorde rätt!
 
  • Gilla
Drömma och 2 till
  • Laddar…
Tack för din utförliga respons. Jag måste tillägga att jag aldrig tagit in helt okända hantverkare och jag också vet att det finns oseriösa entrepenörer. Det är ofta bäst att lita på sin magkänsla vilket ni verkar gjort i detta fallet. Om han är oseriös eller inte låter jag vara osagt, ibland blir det bara fel i kommunikation och personkemi.
Det borde inte vara något problem med dokumentation och avtal men välj en tidpunkt då hantverkaren har lite mindre beläggning. Annars kan det det lätt upplevas som att han gör er en tjänst som trycker in ett extra jobb i ett redan överfullt schema. Och i de lägerna kanske det upplevs som tidskrävande och omständigt med detaljstyrda avtal. Men det är bara min egen uppfattning.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Rent krasst så tycker jag hela uppdraget skar sig redan på punkten att hantverkaren kunde bara måla när det regnar och att bostadsinnehavaren bara kunde släppa in målaren om denne råkade vara ledig just då det regnar (och svarar i telefon). Det blir ju galet lurigt att få någon effektivitet i det. "Ajfan, det är åska på väg, jag kollar om TS är hemma, ledig och svarar i telefon, så kan jag måla där ett par timmar istället". Den flexibiliteten kunde ju inte TS garantera för hantverkaren. En liten krock i hur tjänsten kunde levereras kontra kundens förutsättningar.

TS, i ditt nästa försök till entreprenadbeställning så förklara förutsättningarna för uppdraget så tydligt det bara går omedelbart vid omfrågan, dvs att nyckel kommer inte att finnas, arbetet måste planeras in ihop med TS lediga dagar samt att ett skriftligt avtal är ett krav för att godkänna tjänsteleverantören. Det kanske var så tydligt även denna gång och att hantverkaren inte lyssnade fullt ut, men "farstufadäsen" borde ha gått att undvika i ett tidigare skede, dvs redan när man började diskutera uppdragets utformning.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Om man inte har förtroende för en hantverkare, ska man inte ta in honom. Jag har tackat nej till flera hantverkare, några har tackat nej till att jobba hos mig och det beror på olika saker, bl.a. oviljan att underteckan avtal på överenkommelserna, vilket många har svårt för. Genom åren har jag en lista på de som jag trivs med och allt blir bättre med ömsesidigt förtoende. Nu bygger jag hus 4 och 5 och börjar bli varm i kläderna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Hur har vi hamnat i denna situation att om man inte svarar i telefon så är allt ett helvete?
Hur fungerade samhället för tjugo år sedan? Betydligt bättre i många avseende
För 20 år sedan gav man sin nyckel till hantverkaren så denna kunde ta sig in utan att behöva ringa innan ;P
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
För mig är det solklart: inget kontrakt = inget jobb

För det andra, så skulle inte jag heller bara lämna ut min nyckel hejvilt till vem som helst, utan det måste man verkligen känna att förtroendet finns.

Jag tackar också min lyckliga stjärna över att någon i min familj varit hemma vid det tillfällen vi anlitat olika hantverkare så olika saker kunnat redas ut på plats och innan missförstånd eller okunskap fått för stora konsekvenser, och det utan att vi har "hängt" över axeln på någon av dom.

En annan fråga är: vad är problemet för er hantverkare med att ägaren är hemma när ni arbetar?? om man inte stör eller ens är i samma rum eller på samma ställe som du!
Är ni oroliga över att man ska se att ni fuskar, eller? har ni inget att dölja så borde inte det vara något större bekymmer, för det har det iaf inte varit för våra hantverkare,
dom har istället blivit lite uppassade med fika och frukt och annat ätbart, och som varit mycket uppskattat av dessa, därmed har vi även fått en toppenkontakt med alla våra hantverkare och dom har även fått vårat fulla förtroende.

Just nu har vi en snickare hos oss som bygger ut vår sommarstuga, han har naturligtvis nyckel och vi kommer och går för att kolla utvecklingen, kommer på lösningar tillsammans, rensar bort byggskräp.
Han tycker det är kanon och vi stör honom inte i onödan och han är en helt otrolig kille som varken tummar på kvaliteten eller kvantiteten och en person vi naturligtvis skulle anlita igen och för honom var kontrakt AoO.
 
  • Gilla
banjoragge och 5 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Fel, en generalisering och en fördom är inte samma sak. Generaliseringar är nödvändiga inom forskningen för att kunna utveckla en förståelse för hur olika saker hänger ihop. För att det ska bli en fördom krävs det att man drar paralleller mellan en gruppering och ett speciellt fenomen som man samtidigt associerar med något negativt.

I det här fallet hade det handlat om en fördom ifall jag antytt att antingen en frenetisk byråkrati eller att få någonting uträttat kunde ses som något negativt (eventuellt positivt). Detta gjorde jag inte utan spekulerade endast utgående från egna empiriska iakttagelser hur det kan tänkas ligga till. Fördomen ifråga stod du själv för. På ren svenska.
Fel, en fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vilket var precis vad du gjorde när du kom med påståenden om hur offentligt anställda oftast är.
 
Jag är väldigt överraskad över att så många, vad jag antar är privatpersoner och själva konsumenter av hantverkartjänster, är så negativt inställda till TS ytterst rimliga krav.

TS var från början tydlig med sina önskemål och sa aldrig att han inte litade på hantverkaren. Hantverkaren accepterade ju villkoren muntligt och tackade inte heller nej till dem vid upprepade påminnelser.
Att begära ett påskrivet avtal är ju verkligen inget konstigt.

Hade en hantverkare uppfört sig så här mot mig hade jag aldrig släppt in honom alls. Att visa en så tydlig motvilja mot kontrakt, att försöka lösa det med ett handslag och sen desperat försöka med ett "guilt card" och prata om brist på förtroende är flera klara varningssignaler.

Eftersom hantverkaren från början accepterade kraven om ingen utlämnad nyckel tycker jag inte heller att man kan anklaga TS för att ha försökt forcera fram obekväma arbetsförhållande.

Hantverkarens upprepade uppförande får mig att börja fundera på vad hans egentliga avsikt är? Svartjobb? Stöld? Kopiera nyckeln? Förmodligen inte alls, men det är ju viktigt att båda parter kan komma överens. Som konsument av en hantverkartjänst är man ju arbetsgivaren och har då rätt att ställa kraven. Det är upp till hantverkaren att följa dem, eller inte ta uppdraget. Enklare kan det inte bli.
 
  • Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
Om man nu är en kunnig och seriös hantverkare som håller vad man lovar och inte försöker lura sina kunder. Vad är det som är så himla farligt med att ha ett kontrakt då? Vad är det som är så farligt med att ha kunden kvar i huset? Vad är problemet med skriftliga kontrakt? Jag förstår det inte. Jag upprepar: Jag förstår det inte!
Själv gör jag ytterst sällan ett jobb åt en kund utan att ha ett kontrakt. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är bäst så. Både för kunden och för mig. Och om jag gör ett litet jobb åt någon utan ett skriftligt kontrakt, så ser jag det som marknadsföring och räknar knappt med att få betalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vatthagen och 3 till
  • Laddar…
För 20 år sedan gav vi nyckeln till grannen, som släppte in hantverkaren.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Reyhn skrev:
Jag är väldigt överraskad över att så många, vad jag antar är privatpersoner och själva konsumenter av hantverkartjänster, är så negativt inställda till TS ytterst rimliga krav.
Du behöver inte bli överraskad. De som i denna tråd framställer TS som krånglig, besvärlig och omöjlig som vill skriva avtal osv, är alla hantverkare själva.

Några av dom hänger här jämt och bidrar på ett positivt sätt i många trådar, andra (merparten) dyker upp som flugor kring sockerbitar när en tråd som denna dyker upp och gör inget annat än att posta sina "försvara hantverkarskrået" inlägg......så snart tråden somnat är dom borta igen...
 
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
Palleee skrev:
För 20 år sedan gav man sin nyckel till hantverkaren så denna kunde ta sig in utan att behöva ringa innan ;P
Det har jag aldrig varit med om och inte mina föräldrar i heller! Att låta en vilt främmande människa vara i sitt hem helt obevakat ligger väldigt långt ner. En vanlig hemförsäkring gäller inte.
 
  • Gilla
Hanmehatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.