Status
Tråden går ej att kommentera.
Palleee skrev:
För 20 år sedan gav man sin nyckel till hantverkaren så denna kunde ta sig in utan att behöva ringa innan ;P
Nej.
 
Det -kan- ju vara så att målaren var rädd att inte hinna klart i utsatt tid och då åka på vite.

Hur har det varit innan TS har hantverkare haft egen nyckel tidigare? eller har någon alltid varit hemma?
 
nino skrev:
Det -kan- ju vara så att målaren var rädd att inte hinna klart i utsatt tid och då åka på vite.

Hur har det varit innan TS har hantverkare haft egen nyckel tidigare? eller har någon alltid varit hemma?
Varit hemma.
 
Drömma skrev:
Varit hemma.
Fanns inget vite avtalat om.
 
-RB- skrev:
Om man nu är en kunnig och seriös hantverkare som håller vad man lovar och inte försöker lura sina kunder. Vad är det som är så himla farligt med att ha ett kontrakt då? Vad är det som är så farligt med att ha kunden kvar i huset? Vad är problemet med skriftliga kontrakt? Jag förstår det inte. Jag upprepar: Jag förstår det inte!
Själv gör jag ytterst sällan ett jobb åt en kund utan att ha ett kontrakt. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är bäst så. Både för kunden och för mig. Och om jag gör ett litet jobb åt någon utan ett skriftligt kontrakt, så ser jag det som marknadsföring och räknar knappt med att få betalt.
Jag byggde om badrum i ca 14 år med Totalentreprenad och jag gjorde heller aldrig ett jobb utan ett kontrakt där allt som skulle göras stod med. Skillnaden var bara att det var JAG som skrev kontraktet. Om en lekman skulle ha skrivit hela kontraktet är jag helt säker på att jag skulle dragit mig ur direkt.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
nino skrev:
Det -kan- ju vara så att målaren var rädd att inte hinna klart i utsatt tid och då åka på vite.
Betyder detta att det är ok att dra ut på tiden om det inte finns ett skriftligt avtal?
Arbeten/projekt tenderar att ta så lång tid som man säger att de skall göra. Om man inte sätter en sluttid så kan du ju räkna ut vad som händer.
Som uppdragstagare är det lika skönt att veta när något skall vara klart som det är för kunden. Då vet man ju när man kan gå vidare till nästa projekt. Testa, vet jag.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Det har jag aldrig varit med om och inte mina föräldrar i heller! Att låta en vilt främmande människa vara i sitt hem helt obevakat ligger väldigt långt ner. En vanlig hemförsäkring gäller inte.
Jag har alltid under dom över 30 år jag anlitat hantverkare lämnat en nyckel till dom så dom kan komma och gå när det passar. De enda fall jag normalt inte gör det är när det är jobb som tar nån timme och jag har möjlighet att vara hemma. Jag kan inte vara ledig från jobbet i dagar eller veckor för att vara hemma när hantverkarna är där. Jag bor dock i en mindre stad, skulle kanske inte fungera i en storstad om man inte känner till hantverkarna sen förut.
 
Johnsson 56 skrev:
Jag byggde om badrum i ca 14 år med Totalentreprenad och jag gjorde heller aldrig ett jobb utan ett kontrakt där allt som skulle göras stod med. Skillnaden var bara att det var JAG som skrev kontraktet. Om en lekman skulle ha skrivit hela kontraktet är jag helt säker på att jag skulle dragit mig ur direkt.
Avtal gör man tillsammans. Någon kan göra det faktiska arbetet med att konstruera avtalet, men man ingår det gemensamt.
Det är oftast mycket lättare att ändra på ett avtal innan det är undertecknat än att hantera konflikter som uppstår om man inte har ett kontrakt.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Vatthagen skrev:
För mig är det solklart: inget kontrakt = inget jobb

För det andra, så skulle inte jag heller bara lämna ut min nyckel hejvilt till vem som helst, utan det måste man verkligen känna att förtroendet finns.

Jag tackar också min lyckliga stjärna över att någon i min familj varit hemma vid det tillfällen vi anlitat olika hantverkare så olika saker kunnat redas ut på plats och innan missförstånd eller okunskap fått för stora konsekvenser, och det utan att vi har "hängt" över axeln på någon av dom.

En annan fråga är: vad är problemet för er hantverkare med att ägaren är hemma när ni arbetar?? om man inte stör eller ens är i samma rum eller på samma ställe som du!
Är ni oroliga över att man ska se att ni fuskar, eller? har ni inget att dölja så borde inte det vara något större bekymmer, för det har det iaf inte varit för våra hantverkare,
dom har istället blivit lite uppassade med fika och frukt och annat ätbart, och som varit mycket uppskattat av dessa, därmed har vi även fått en toppenkontakt med alla våra hantverkare och dom har även fått vårat fulla förtroende.

Just nu har vi en snickare hos oss som bygger ut vår sommarstuga, han har naturligtvis nyckel och vi kommer och går för att kolla utvecklingen, kommer på lösningar tillsammans, rensar bort byggskräp.
Han tycker det är kanon och vi stör honom inte i onödan och han är en helt otrolig kille som varken tummar på kvaliteten eller kvantiteten och en person vi naturligtvis skulle anlita igen och för honom var kontrakt AoO.
Bra beskrivit! Allt det som du har gjort har vi gjort likadant med de andra seriösa entreprenörerna. Kände igen men helt i din beskrivning.
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Det har jag aldrig varit med om och inte mina föräldrar i heller! Att låta en vilt främmande människa vara i sitt hem helt obevakat ligger väldigt långt ner. En vanlig hemförsäkring gäller inte.
För 30 år sedan låste vi inte ens ytterdörren när vi åkte hemifrån.
Det kan jag inte förstå nu att vi vågade göra... :)

Att lämna ut en nyckel är alltid känsligt - man vet aldrig vart den tar vägen. Vem som helst kan komma över den. Även om man har en pålitlig hantverkare så kan han aldrig garantera att hans anställda eller underleverantörers anställda är absolut pålitliga.

I bästa fall om en nyckel oavsiktligt skulle komma på villovägar får man reda på det och kan byta låsen (vilket är enormt dyrt), men är man ovetande så kan vem som helst komma in. Mitt i natten när man sover, eller när man är på jobb. Saker kan hända och saker kan försvinna utan att man direkt märker det. Läskigt.

Själv står man då helt utan skydd, för att försöka bevisa ett brott när man lämnat ut en nyckel blir nog allt annat än lätt att få rätt i...

Det dumma är att jag själv snart ska lämna ut min nyckel till en hantverkare. :) Det är inte hyckleri egentligen - jag har bara inte tänkt på det i så här paranoida banor tidigare. :) Men jag ser inte heller så många alternativ då varken jag eller sambon kan vara hemma hela tiden, och egentligen inte heller vill det, ärligt talat. Vi litar på våra hantverkare, men förtroende kan vara lömskt. :)
 
Vatthagen skrev:
För mig är det solklart: inget kontrakt = inget jobb

För det andra, så skulle inte jag heller bara lämna ut min nyckel hejvilt till vem som helst, utan det måste man verkligen känna att förtroendet finns.

Jag tackar också min lyckliga stjärna över att någon i min familj varit hemma vid det tillfällen vi anlitat olika hantverkare så olika saker kunnat redas ut på plats och innan missförstånd eller okunskap fått för stora konsekvenser, och det utan att vi har "hängt" över axeln på någon av dom.

En annan fråga är: vad är problemet för er hantverkare med att ägaren är hemma när ni arbetar?? om man inte stör eller ens är i samma rum eller på samma ställe som du!
Är ni oroliga över att man ska se att ni fuskar, eller? har ni inget att dölja så borde inte det vara något större bekymmer, för det har det iaf inte varit för våra hantverkare,
dom har istället blivit lite uppassade med fika och frukt och annat ätbart, och som varit mycket uppskattat av dessa, därmed har vi även fått en toppenkontakt med alla våra hantverkare och dom har även fått vårat fulla förtroende.

Just nu har vi en snickare hos oss som bygger ut vår sommarstuga, han har naturligtvis nyckel och vi kommer och går för att kolla utvecklingen, kommer på lösningar tillsammans, rensar bort byggskräp.
Han tycker det är kanon och vi stör honom inte i onödan och han är en helt otrolig kille som varken tummar på kvaliteten eller kvantiteten och en person vi naturligtvis skulle anlita igen och för honom var kontrakt AoO.
Kontrakt är nog bättre för hantverkarens del än för kundens. Spec vid jobb på fasta priser, 90% av gångerna kommer kunder och säger, du gör de där också eller ändrar "småsaker" som kan ge flera timmars extrajobb. Och då är det lätt att motivera merkostnader efteråt... Så tror dom flesta hantverkare tycker kontrakt är positivt. Jag tycker det är trevligt när kunden är hemma och bjuder på dricka/fika. Speciellt om det är en trevlig person, men som inte stör för mycket, vilket faktiskt är dom allra flesta. Sen finns det ett fåtal rötägg som kan vara allmänt otrevliga, och de är väl klart att man inte vill stå och jobba bredvid någon som står och glor på en när man ogillar personen... Tror nog dom flesta hantverkare/människor generellt känner samma som mig där. Tänk dig själv att någon står bakom dig när du jobbar vid ditt skrivbord, är de någon du gillar så är de ju bara trevligt så länge han inte snackar så mycket att du inte kan jobba, men annars är de väl en jobbig känsla? Hantverkare är faktiskt rätt lika er andra människor :)
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
-RB- skrev:
Avtal gör man tillsammans. Någon kan göra det faktiska arbetet med att konstruera avtalet, men man ingår det gemensamt.
Det är oftast mycket lättare att ändra på ett avtal innan det är undertecknat än att hantera konflikter som uppstår om man inte har ett kontrakt.
Ja givetvis, hur trodde du jag menade? Att bara jag skrev under?
 
Johnsson 56 skrev:
Ja givetvis, hur trodde du jag menade? Att bara jag skrev under?
Jag kanske tolkade dig fel. Men jag fick uppfattningen att det var enkom du som dikterade villkoren. Men om du och kunden är överens om allt som står i ett avtal. Är det då viktigt vem det är som har skrivit det?
 
-RB- skrev:
Jag kanske tolkade dig fel. Men jag fick uppfattningen att det var enkom du som dikterade villkoren. Men om du och kunden är överens om allt som står i ett avtal. Är det då viktigt vem det är som har skrivit det?
Och i detta fallet var det väl t o m ett standardavtal från konsumentverket. Iofs med bilagor men TS och målaren verkade ju överens om innehållet.
 
-RB- skrev:
Jag kanske tolkade dig fel. Men jag fick uppfattningen att det var enkom du som dikterade villkoren. Men om du och kunden är överens om allt som står i ett avtal. Är det då viktigt vem det är som har skrivit det?
Viktigt och viktigt. Jag förutsätter att jag som lämnar ett pris på totalentreprenad vet hur kontraktet ska se ut. Jag kanske har missat något, men jag tycker det verkar som att ts har skrivit ett kontrakt som han vill att proffset ska acceptera. Det finns kanske hantverkare som är så osäkra att de skulle gå med på det, men jag skulle omedelbart ha sagt ifrån om jobbet. Min erfarenhet är att om man tar ett jobb hos någon som är så krånglig, så blir det bara problem. (jag vet att jag blir påhoppad nu och att detta är ett konsumentforum, men jag säger bara vad jag känner och jag har varit i branchen i över 40 år)
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.