Mikael_L
Det är ju bara att åka in till samhället och ta ett vattenprov från kommunens eget vatten och skicka för test.

Skulle bli en rolig knorr om det blev underkänt. :)
 
  • Gilla
Henri och 10 till
  • Laddar…
O
Undra hur många gånger detta har dragits i rätten? Det är inte de första som måste ansluta sig till kommunalt VA....
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Ett vattenprov kostar någon tusenlapp och man får svar inom en vecka så jag förstår inte problemet alls. Har man bra vatten har man ju ingenting att oroa sig för.
 
Jag skulle nog också bli lite tvär om någon tvingar mig till två alternativ som kostar mig pengar utan vidare. Om kommunen vill hävda att alla har sämre vatten än dem så får väl de stå för provkostnaden.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Vi kommer inom ett år bli anslutna till kommunalt VA också, för vår del så vill vi göra det även om det kostar närmare 200 tkr då vår befintliga avloppsanläggning är uttjänt sedan länge.

Men även här blev vi informerade om att om vi ville använda vårt eget vatten så var vi tvungna att göra vattenanalyser.
Jag förstår inte syftet med det. Kommunen själva hade heller inte någon bra förklaring utan hänvisade bara till regler....
 
Det är upprörande att bli påtvingad något som man inte vill ha och sedan dessutom behöva betala för det.
Kommunalt VA tycks i allmänhet vara det överlägset dyraste alternativet.
Hur många av Sveriges villaägare har ett par hundratusen liggandes och skramla på banken utan att veta var de ska göra av dem?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Att tvångsansluta avloppet kan det väl finnas viss logik i. Men vattnet...?
 
Förstår inte riktigt. Det är väl upp till en själv hur man fixar vatten? Brunn, hämta vatten på dunkar, köpa vatten på flaskor, ansluta... Har man inte någon verksamhet eller något så är det väl upp till sig själv hur man lever?
 
  • Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är för jävligt!! Jag har också eget vatten och avlopp! Jag skulle bli fly förbannad om de försökte tvångsansluta mig! Jag vill inte betala 200tkr för något jag redan har och som är gratis. Jag har gott och tjänligt vatten i min grävda brunn. Och ett eget minireningsverk, som inte bara fick bäst testresultat av alla reningsverk i kommunen då det testades efter installation, utan även kostade betydligt mindre än kommunalt. Och detta inkl grävning, anslutning in i huset och återställning av tomten! Driftkostnaden är nära noll. Jag hade INTE gett mig, och inte betalat en enda krona!
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
O
emmschen skrev:
Tycker det är för jävligt!! Jag har också eget vatten och avlopp! Jag skulle bli fly förbannad om de försökte tvångsansluta mig! Jag vill inte betala 200tkr för något jag redan har och som är gratis. Jag har gott och tjänligt vatten i min grävda brunn. Och ett eget minireningsverk, som inte bara fick bäst testresultat av alla reningsverk i kommunen då det testades efter installation, utan även kostade betydligt mindre än kommunalt. Och detta inkl grävning, anslutning in i huset och återställning av tomten! Driftkostnaden är nära noll. Jag hade INTE gett mig, och inte betalat en enda krona!
Problemet är att man är tvungen enligt lagen. Så det blir svårt å vägra.
Jag kan absolut se fördelar med kommunalt Va
Men jag förstår också att folk blir förbannade. Men ska man prata om vad kommunen kan kräva så är det när de tar betalt för att fixa vägen. Framför allt då många andra utnyttjar vägen men behöver inte betala
 
Odjuret skrev:
Problemet är att man är tvungen enligt lagen. Så det blir svårt å vägra. ...
Vilken lag snackar vi om då? Jag misstror ingen alltså, jag vill bara läsa mer i ämnet.
Jag driver (haha) en liten VA-förening där ett par medlemmar inte anslutit sin fastighet till vårt nät. Dessutom är det några närliggande fastigheter där ägarna inte ville vara med alls. Kommunen mycket har tidigt i processen flaggat för att de som inte går med i en erbjuden förening/anslutning kommer få påhälsning, så jag tänker att det kan vara intressant att veta vad kommunen har för verktyg.
 
100000+ är ju billigt för att bli ansluten till den kommunala vVA-nätet. Min avgift i år (vid en ev. anslutning) ligger på 300000kr och innan jag ansluts beräknas avgiften ligga på över halvmiljonen...
 
tompaah7503 skrev:
[länk]
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster
Se 6 § och 24 §
Så med andra ord, om vattnet är tjänligt så finns det ingen anledning för dem att kräva att de fixar. Förslagsvis lämnar alla vattenprover, och är nåt galet så ordnar man filter för att fixa detta. Då har kommunen inget underlag för att tvångsansluta. Och borde då vara lätt att överklaga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.