Tror kanske att det som avses är att robotklippare förmodligen inte gillar gårdsgrus alltså såna gångar med en massa löst grus. Finns nog stor risk att klipparen slirar lite där och skadar knivarna.
 
Är det någon som lyckats lista ut om det skiljer sig något under skalet mellan gamla 330x och den nya 430x?

Enda som går att utläsa från HQV hemsida är att det skiljer sig något i ladd och drift tider men det behöver ju inte betyda annat än att de har en mer korrekt uppfattning mot tidigare.

Sedan var det det här med installationspaket som behöver köpas till för nya 430x mot att det tidigare ingick. Detta kanske man kan tycka var okej då man kan välja vilken storlek man anses behöva men samtidigt tror jag inte många väljer 430x för att sedan köpa till S eller M paketen då maskinen i så fall bör vara rejält överdimensionerad för den klippyta som paketen räcker till.

Min ÅF kommer inom närmaste tiden ha erbjudande på 330x som tydligen ska vara riktigt bra och därför behöver vi ta beslut om den är okej att köpa trots att det är en utgående modell eller om man ska betala mer för senaste modell trots inga uppenbara eller påvisade skillnader.
 
Jag tror det är samma maskin, bara med ett uppgraderat namn antagligen för att tydligare särskilja 320/330 med de mindre 310/315.
 
Det har nämnts tidigare i tråden men kan vara värt att ta upp igen då det lätt blir förvirring när existerande modeller byter namn.
För att särskilja robotarna och dess kapacitet tydligare indelas de nu i en 1-serie, 3-serie och en 4-serie likt andra HQ-produkter.

De bägge modellerna 305 & 308 är nedbantade till en, nu kallad 105.

310 & 315 som lanserades förra året behåller sina namn.

320 & 330X döps om till 420 & 430X.
4-serien utökas även med 450X som ersätter den gamla bjässen 265ACX från generation 2. 450X är lika stor som 430X men med högre kapacitet, tre guidslingor, automower connect samt ultraljudsensorer.

Även Solar hybrid från generation 2 har utgått.

Eftersom inga installationskit medföljer längre är det ju klart fördelaktigare att köpa 2015 års modeller då det ingår i dem och prutmånen nog även är större på "utgående" modeller.
 
Blev tillslut en 330x för min del. Fick ett hyfsat pris inklusive installation. Något billigare än om jag köpt nya 430x med stora kittet och fått göra installationen själv. HQV representanten som besökte min ÅF bedyrade att det var samma maskin trots att jag påpekade att om man kollar instruktionsboken som finns att ladda ner på deras egna hemsida påvisade att det skiljer på batteri kapacitet (högre Ah) och klipptid till fördel på 330x. Han förklarade att det var en äldre variant och att de nu garanterat är helt lika sedan produktion i aug-15 och framåt.

Ingen aning om detta stämmer men känner mig nöjd med beslutet och hoppas vara så även efter ÅF-installation och driftsättning inom några veckor...
 
Har precis beställt en 430X som man väntar ivrigt på :)
Satte mig och skissade upp lite hur man kan göra med instalationen.

Vad tror ni om det här? (är inte helt i skala)

430X.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
mrmower skrev:
Har precis beställt en 430X som man väntar ivrigt på :)
Satte mig och skissade upp lite hur man kan göra med instalationen.

Vad tror ni om det här? (är inte helt i skala)

[bild]
Om det inte blir för långt så skulle jag köra guide 1 mot samma "grusgång" som guide 2
 
Tack för snabbt svar! Ok, nej då det blir inte speciellt mycket längre.
Då drar man den bara hela vägen ut mot gruset och kopplar ihop den där istället.
 
peternicklas
legion skrev:
Det har nämnts tidigare i tråden men kan vara värt att ta upp igen då det lätt blir förvirring när existerande modeller byter namn.
För att särskilja robotarna och dess kapacitet tydligare indelas de nu i en 1-serie, 3-serie och en 4-serie likt andra HQ-produkter.

De bägge modellerna 305 & 308 är nedbantade till en, nu kallad 105.

310 & 315 som lanserades förra året behåller sina namn.

320 & 330X döps om till 420 & 430X.
4-serien utökas även med 450X som ersätter den gamla bjässen 265ACX från generation 2. 450X är lika stor som 430X men med högre kapacitet, tre guidslingor, automower connect samt ultraljudsensorer. De får säljas igen när de är fixade men måste då ha en annan modellbetäckning.

Även Solar hybrid från generation 2 har utgått.

Eftersom inga installationskit medföljer längre är det ju klart fördelaktigare att köpa 2015 års modeller då det ingår i dem och prutmånen nog även är större på "utgående" modeller.
Orsaken är att en modell hos HQ har fått försäljningsförbud från elsäkerhetsverket. Samma med Gardena, Worx och MEEC.
 
Hej!
Har en den nya 450x.
Men har ett litet problem.
Den går över en stengång med denna typen av stenar som det växer gräs mellan.
gr%u0025C3%u0025A4s-mellan-kullersten-stenar-30594314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att när han tar fart så börjar han studsa så mycket med framhjulen så han "tror" att kan kört på något.
Så han vänder mitt på gången och kör åt ett annat håll.
Nu verkar det ju som att han klipper allt ändå, men skulle de tyngreframhjulen hjälpa något eller är det bara försäljnings knep?
 
Om gången är för ojämn är det nog denna ska lägga jobb på. Tyngre framhjul skall man bara använda i nödfall om man har extrema lutningar så klipparen inte ska stegra. Ökad tyngd ger kortare klipptider och högre slitage på maskinen.
 
Kommit en uppdatering till appen där man kan se ?? Fokuserade ytor?
Stod inget speciellt i uppdateringen bara ny design, vilket det är med!
Kul med uppdateringar!

Screenshot_20160610-212106.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,

Ny ägare av en 430x och har en fråga gällandes passager mellan olika områden.
I mitt fall har jag en stenläggning som roboten ska passera för att kunna komma mellan två gräsytor. Jag lagt ut begränsnings och guidekabel vilket funkar bra. Dock tror den att det är gräs och "klipper" min plattgång varje gång den är på väg mellan gräsytorna.

Finns det någon funktion eller sätt att tala om för den att detta är en passage och att den inte behöver klippa min stenläggning?
Har för mig att någon säljare sa att det skulle funka, men kan inte hitta något om det i manualen.
 
Redigerat:
Cancellara skrev:
Hej,

Ny ägare av en 430x och har en fråga gällandes passager mellan olika områden.
I mitt fall har jag en stenläggning som roboten ska passera för att kunna komma mellan två gräsytor. Jag lagt ut begränsnings och guidekabel vilket funkar bra. Dock tror den att det är gräs och "klipper" min plattgång varje gång den är på väg mellan gräsytorna.

Finns det någon funktion eller sätt att tala om för den att detta är en passage och att den inte behöver klippa min stenläggning?
Har för mig att någon säljare sa att det skulle funka, men kan inte hitta något om det i manualen.
Om den följer guiden till den andra gräsytan klipper den inte men om den hittar in i passagen själv kommer den såklart klippa, den vet inte om det är gräs där eller inte.
 
Ok, tack för snabbt svar.
Skulle man kunna lägga begränsningskabeln på något bra sätt så att den bara går in i området via guidekabeln och inte hittar in/ut annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.