Fredrik Jacobsson skrev:
Den stannar väl dessutom om den känner att den hamnar utanför slingan?
Det skall den göra. Men om den kommer utanför så gör den ett försök att vända tillbaka. Lutar det så kan den glida iväg onaturligt långt. Därför är det med pirr i magen man låter den gå balansgång längs en damm. De smiter dock inte ut av brott mod utan det är misstag när den försöker vända igen.

7zy24.jpg
 
Moeller skrev:
Hej på er
Går i funderingar att skaffa en 792e.1. Hur lång begränsningskabel kan man ha till den ??? Har en tomt på 2000kvm, räknar jag bort hus garage osv.... Är det ca 1500kvm gräsmatta kvar som ska klippas, då räcker det väl med denna 792e.1 som klara 1500kvm eller????

Mvh
Jag anser att de lätt fixar mer än vad de är specade till. Samtidigt finns det dem som med en stekspades envishet hävdar att de inte fixar hälften. Jag argumenterar inte med köksredskap utan gjorde en video så kan du själv dra slutsatser. Fick kritik för min gräskvalitet samt även väderleken, där jag får hänvisa till Biltema respektive Gud.

https://www.youtube.com/watch?v=nca2o24W57E
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Jag anser att de lätt fixar mer än vad de är specade till. Samtidigt finns det dem som med en stekspades envishet hävdar att de inte fixar hälften. Jag argumenterar inte med köksredskap utan gjorde en video så kan du själv dra slutsatser. Fick kritik för min gräskvalitet samt även väderleken, där jag får hänvisa till Biltema respektive Gud.

[länk]
Instämmer till 100% och kan nog också lägga till att det handlar lite om hur komplex tomten är? Har du 1500kvm gräsmatta men den har inga hinder, inga passage och är mer eller mindre kvadratisk så skulle jag kunna påstå att en 791e.1 skulle reda av det.

Självklart mot en bekostnad för längre körtid, men kunnat hålla gräsmattan i trim... Inga problem.
 
  • Gilla
Henke2 och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar😃 Wg791 har 18cm klippbredd och wg792 har 22cm, då är det batteri kapaciteten/tiden som skiljer på dom 2, men om man sätter i ett kraftigare batteri i wg791, så kan den gå längre tid med samma resultat som wg792? Henke2 hur stor gräsmatta klipper du med wg791? Bodd3 min tomt är okomplicerad, fyrkantig med huset i mitten 😀
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tack för all input!
Nu återstår den vanliga funderingen.
Vag är egentligen stillnanden mellan 800m2, och 1000m2-modellen??
WG790e finns i lager hos Classe för 6995:-, men WG791e är slut. När jag tittar på scecarna så verkar ju dessa maskiner vara identiska. Vad gör att den ena ska klara 800 och den andra 1000??? Lutar åt att jag köper upp en WG790e då min tomt är max 600m2... Men när man ändå köper så kanske det är bättre att ta till i överkant tänker jag.
 
Moeller skrev:
Tack för snabba svar�� Wg791 har 18cm klippbredd och wg792 har 22cm, då är det batteri kapaciteten/tiden som skiljer på dom 2, men om man sätter i ett kraftigare batteri i wg791, så kan den gå längre tid med samma resultat som wg792? Henke2 hur stor gräsmatta klipper du med wg791? Bodd3 min tomt är okomplicerad, fyrkantig med huset i mitten ��
Betänk då också att laddtiden blir längre. Effektiv klipptid blir större men kanske inte så mycket som man skulle tro eftersom klipparen måste ladda längre.
 
Redigerat:
plutoorjan skrev:
Vag är egentligen stillnanden mellan 800m2, och 1000m2-modellen??
Rent synligt så klipper 790E.1 med tre blad medans 791E.1 klipper med 4 blad. Hur det påverkar klippningen kan jag tyvärr inte svara på.
 
Installerade min klippare förra lördan. När jag idag var och tittade till den så verkar den inte klipp något alls, stod i laddstationen och mös.
Jag hade ställt den på "Automatisk klipptid" och 800m2. Provade att ställa in "Anpassad klipptid" istället och då började den klippa när det var dags.
Måste man göra någon mer inställning än att bara välja en yta för att "Automatisk klipptid" ska fungera?
 
plutoorjan skrev:
Tack för all input!
Nu återstår den vanliga funderingen.
Vag är egentligen stillnanden mellan 800m2, och 1000m2-modellen??
WG790e finns i lager hos Classe för 6995:-, men WG791e är slut. När jag tittar på scecarna så verkar ju dessa maskiner vara identiska. Vad gör att den ena ska klara 800 och den andra 1000??? Lutar åt att jag köper upp en WG790e då min tomt är max 600m2... Men när man ändå köper så kanske det är bättre att ta till i överkant tänker jag.
https://www.netonnet.se/art/hemhush...klippare/worx-landroid-m-wg790e/215814.11732/

Fri frakt om du inte har dem i närheten!
Samma pris på jem & Fix
 
Ganntrader skrev:
Betänk då också att laddtiden blir längre. Effektiv klipptid blir större men kanske inte så mycket som man skulle tro eftersom klipparen måste ladda längre.
Jag kör dubbla batterier och du vinner 10minuter utgång till zon samt 10min hemgång. Den extra tiden klipparen är ute gör att den även slumpar bättre. Den har alltså mer tid på sig att åka runt vilket gör att zon inte behövs för mig längre.

Så man vinner faktiskt en hel del mot att bara räkna tiden klipparen är i/ur laddstationen. (y)
 
  • Gilla
Moeller och 1 till
  • Laddar…
Moeller skrev:
Henke2 hur stor gräsmatta klipper du med wg791?
Men jösses. Läste du mitt inlägg ovan? Du fick ju en finfin film på förutsättningarna.
 
Missade detta, nu ser jag 😛 Verkar passa mig med samma storlek gräsmatta 👍
 
Henke2 skrev:
Jag anser att de lätt fixar mer än vad de är specade till. Samtidigt finns det dem som med en stekspades envishet hävdar att de inte fixar hälften. Jag argumenterar inte med köksredskap utan gjorde en video så kan du själv dra slutsatser. Fick kritik för min gräskvalitet samt även väderleken, där jag får hänvisa till Biltema respektive Gud.

[länk]
Såg att du hade någon tuss kvar, det borde väl rimligtvis betyda att du kör lite för få timmar per dygn (eller vecka)? Ser även ut som att din gräsmatta är väldigt enkel: inga trånga/långa passager, ingen kraftig lutning, och bara ett fåtal öar. Och gräset har väl inte riktigt tagit fart än, det växer väl som snabbast lite senare under sommaren? Någon regnskur i juli så blir det nog svettigare att hinna med.

Med det sagt, så har du ju dock god marginal att utöka klipptiderna om jag förstod rätt. Har du kört samma inställning hela tiden tidigare år, funkar det hela sommaren?
 
plutoorjan skrev:
Tack för all input!
Nu återstår den vanliga funderingen.
Vag är egentligen stillnanden mellan 800m2, och 1000m2-modellen??
WG790e finns i lager hos Classe för 6995:-, men WG791e är slut. När jag tittar på scecarna så verkar ju dessa maskiner vara identiska. Vad gör att den ena ska klara 800 och den andra 1000??? Lutar åt att jag köper upp en WG790e då min tomt är max 600m2... Men när man ändå köper så kanske det är bättre att ta till i överkant tänker jag.
Det följer med lite mer kantrad til 791;an, men det räckte inte ändå för mig, behövde 190m till 800m2 tomt o det följde med 180... :)
 
Ganntrader skrev:
Rent synligt så klipper 790E.1 med tre blad medans 791E.1 klipper med 4 blad. Hur det påverkar klippningen kan jag tyvärr inte svara på.
791E.1 klipper väl med 3 blad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.