dhanjel skrev:
Ja, sen har jag bara delat ut domoticz-mappen via samba och sen mountat den som nätverksdisk i Windows.
Det var ett fantstiskr tips du gav. Har fått igång Samba och hittar mapparna från Visual Studio Code. Ser ut att bli riktigt smidigt om man vill ha styrningen som LUA-kod.

Har bara ett litet problem kvara att lösa. Har någon form av problem med behörigheten i RPi. Tillåts inte skapa en ny fil i RPi från VSC.

Har du något tips om vad jag kan ha missat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
[länk]

Kolla under "Setup folder to share".
Det är den sidan jag följt till punkt och prickar.

Detta kopierade jag och ändrade enbart sökvägen till mappen:

[PiShare]
comment=Raspberry Pi Share
path=/home/pi/share
browseable=Yes
writeable=Yes
only guest=no
create mask=0777
directory mask=0777
public=no

Jag kan bläddra, öppna och spara men inte skapa en fil.

Sitter och funderar om inte masken för create ska vara 0666. Execute ska kanske inte vara med?
 
Redigerat:
Det hjälpte inte att ändra masken. Både 0777 och 0666 ger detta svar i VBC:

2016-06-10 01 Error i Visual Studio Code.JPG
 
Kan det vara så enkelt att den användare du ansluter med inte är ägare av mappen på rpin?
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Kan det vara så enkelt att den användare du ansluter med inte är ägare av mappen på rpin?
Fullt möjligt!? Den kommer ju från GitsHub. Har ingen aning om hur ägarskapet fungerar om man laddar ner dzVents till en egen mapp och sedan kopierar in en struktur på rätt plats?
Kan man se det på ett enkelt sätt?
 
Får du inte upp en dialogruta som frågar efter usr/pwd?

Hur går det om du försöker nå sharen via Windows File Explorer? Då borde inloggningsrutan poppa upp. Den snabbaste/enklaste lösningen borde i så fall vara att mappa upp RPi-sharen i Windows och gå den vägen i Studio.

Om du känner dig bekväm med det kan du sätta public=yes i smb.conf, men då är det fritt blås till foldern.
 
bygga_bo skrev:
Får du inte upp en dialogruta som frågar efter usr/pwd?

Hur går det om du försöker nå sharen via Windows File Explorer? Då borde inloggningsrutan poppa upp. Den snabbaste/enklaste lösningen borde i så fall vara att mappa upp RPi-sharen i Windows och gå den vägen i Studio.

Om du känner dig bekväm med det kan du sätta public=yes i smb.conf, men då är det fritt blås till foldern.
Jo, jag kan logga in mig som på alla nätverksenheter. Har en hel drös. Bl.a. 4 st. NASar.
Problemet är behörigheterna.
Men jag skippade att lägga det direkt på rätt plats och skapade en "Share" mapp direkt under "pi" root. Exakt som det föreskrivs. Då går det som det ska. Får stå ut med att flytta filerna i RPIn. Men jag förstår fortfarande inte varför det inte gick. Testade på en annan mapp på samma nivå och som jag skapat för downloads från GitHub. Gick inte där hellet. Borde inte vara så strikt att mappen bara kan heta "Share". Men man vet inte konstigare saker har man ju varit med om. :)

Nu funkar det och jag lägger inte mer tid nu på att förstå varför det inte gick. Tack alla för hjälpen. Nu är jag tänd på att få igång lite fler funktioner. :)
 
Redigerat:
Kollat ägare på mappen? Typ ls -l tror jag
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Kollat ägare på mappen? Typ ls -l tror jag
Jag gjorde det direkt. Det är "root" av någon anledning. Förmodligen något som ärvs från GitHub. Men jag testade på en annan mapp som jag nyligen skapat där ägaren "pi". Det gick inte heller. Enbart på den nyskapade mappen "share" funkar det hittills.

Inget stort problem att låta LUA utvecklingen ligga i en mapp som inte direkt används. Är ju bara ett enkelt kommando att kopiera in den i Domoticz.
 
Behöver lite hjälp med en Vision rörelsesensor ZP3102EU.
I Domoticz får jag in fyra enheter som on/off switchar.
Alarm type, Alarm level, Burgler och sensor.
Hur ska jag använda dessa? Dokumentationen är helkass.
Önskan är att använda den som ett enkelt larm och få en
push notice i min telefon.
 
berrabongo skrev:
Behöver lite hjälp med en Vision rörelsesensor ZP3102EU.
I Domoticz får jag in fyra enheter som on/off switchar.
Alarm type, Alarm level, Burgler och sensor.
Hur ska jag använda dessa? Dokumentationen är helkass.
Önskan är att använda den som ett enkelt larm och få en
push notice i min telefon.
Inte en sensor som jag använt. Jag har 2 st. Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU, 1 st. Aeotec Multisensor 6 och 5 st. Fibaro Motion-Sensor FGMS-001 i Domoticz.

Det verkar som man får in fler kanaler än vad sensorerna har för vissa typer. Förmodligen standardiserat gränssnitt.

"Burgler" har för mig alltid varit rörelsesensorn på mina enheter. För övriga kanaler så är det väl bara att lägga in dem som device och låta det gå något dygn så ser du i loggen om det kommer signaler. Givaren har väl en manual som visar vad den sänder?

Glöm bara inte att gå in på Setup -> Hårdvara -> Setup. Markera givaren i listan och konfigurera i den tabell som dyker upp nedtill på skärmen. Annars kanske det inget kommer.
 
Redigerat:
dhanjel skrev:
Kollat ägare på mappen? Typ ls -l tror jag
Nu har jag löst problemet.

Får väl kallas "ringrost" med UNIX/LINUX! :)

Hade glömt av att man måste definiera behörigheterna med en "chmod" först. Tänkte det skulle räcka med masken man definierar i Samba. :) Nu har minnet återvänt (delvis). Tack för hjälpen.
 
ah gött att det fungerde.

jag har börjat vara "lat", när jag lägger till en ny enhet där jag inte förstår vad de olika virtuella enheterna gör, så lägger jag till dom som typ "ny enhet 1" osv, sen ser jag vilka som är intressanta och tar bort de andra :)

domoticz har mkt kvar när det gäller användarbarhet när det gäller hantering av z-wave nätverk
 
Någon här som lyckats få appen till WindowsPhone att fungera mot Domoticz?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.