HenFre skrev:
Jag vågar inte säga vad som fungerar och inte i BETAn. Men i den stabila 3.4834 versionen kunde jag inte ens plocka ihop en regel med Blocky. Pusselbitarna repellerade varandra. I 3.5204 BETAn fungerar pusslet men reglerna bara delvis, enligt min uppfattning.
Nu verkar det som att jag har hittat något. Sökte runt lite på modellnumret, (3.2 som du nämnde), och hittade ett par trådar på Domoticz forum. Problemet är bara att jag inte har en aning om hur jag ska gå till väga för att göra det som gizmocuz beskriver i näst sista inlägget. Kommer man åt den här filen via terminalen, eller ska man trycka in minneskortet i Mac:en och göra ändringarna den vägen?

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=3783
 
Flugbuljong skrev:
Nu verkar det som att jag har hittat något. Sökte runt lite på modellnumret, (3.2 som du nämnde), och hittade ett par trådar på Domoticz forum. Problemet är bara att jag inte har en aning om hur jag ska gå till väga för att göra det som gizmocuz beskriver i näst sista inlägget. Kommer man åt den här filen via terminalen, eller ska man trycka in minneskortet i Mac:en och göra ändringarna den vägen?

[länk]
Jo, jag har sett det men hittade inte XML-filen. Berätta gärna var den ligger när du löst detta.
Jag valde istället att gå på BETA.
 
HenFre skrev:
Jo, jag har sett det men hittade inte XML-filen. Berätta gärna var den ligger när du löst detta.
Jag valde istället att gå på BETA.
Inte riktigt där än, men jag kämpar på. Vad jag har lyckats hitta hittills är:

1. sudo bash --admin
2. cd /home/pi/domoticz/Config --config dir
3. /etc/init.d/domoticz.sh stop --stoppa domoticz
4. nano zwcfg_0x?????.xml --editera filen zwcfg_0x?????.xml som är densamma du kan exportera från "hardware-settings". (Hardware/setup/node management/download configuration file)

Där ska man väl editera enligt vad som skrevs i mitt inlägg ovan. ctrl+x och spara när du är färdig.

5. /etc/init.d/domoticz.sh start --starta domoticz igen.

Jag tror tyvärr inte riktigt att jag lyckats, eftersom att fibaro-noden har "description" FIBARO System Unknown: type=0801, id=1001 i nodlistan. Men det känns som att jag är på rätt spår i alla fall.
 
Redigerat:
Det verkar så. Lycka till! Skriv gärna en komplett beskrivning när du är klar. Åtminstone jag kommer att spara länken till inlägget. Lär inte vara sista gången som en device är för ny för Domoticz. (Y)
 
tapaza skrev:
Halloj, kör domoticz på en pi3. Har fått igång lite Aeotec sensorer och en siren. Hade hoppats på att även få mina lampor styrda via Qubino [länk].

Jag köpte in en brytare för att testa. Kunde lägga till enheten men sedan fick jag "error sending command to device" när jag skulle styra belysningen. Någon som kör Qubino dimmer?
Jag har en också och har räknat med att den ska fungera. Men jag har inte flyttat den ännu. Ligger kvar på min Zipabox.
Vilken version av Domoticz kör du?
 
Kör senaste betan, 3.5**
 
tapaza skrev:
Kör senaste betan, 3.5**
Intressant! Jag är nog inte till någon hjälp ännu. Jag måste lösa några andra frågeställningar innan jag testar. Vill inte ha två system som haltar! :)

Men har du sett att det kommit en ny BETA? Jag testade att uppdatera, men mitt system laddar ner till 99% sedan får jag detta meddelande. "Error while downloading Update, check your internet connection or try again later !..."
Förstår inte vad det är som fel. Har en väl fungerande 100/100 Mbit fiberkoppling så det borde inte vara kommunikation.
 
Redigerat:
Efter ca 15 försök lyckades uppgraderingen.
 
Har kört Domoticz några veckor nu istället för Fibaro, och hittils är jag i stort nöjd. Det är några Fibaro Motion Sensors som trilskas, samt att energirapporteringen verkar ha gett upp för mina enheter.

Dagens tips är dock att installera detta:
https://github.com/dannybloe/dzVents

Gör Lua-scripten ofantligt mycket mer intelligenta.

Ett exempel är detta script jag gjort som kontrollerar om diskmaskinen är klar (förbrukningen ligger i snitt på 3.3w under 3 minuter.)
return {
active = true,
on = { ['timer'] = 'every minute' },
data = {
readingHistory = { history = true, maxItems = 3 },
notificationSent = { initial = false }
},
execute = function(domoticz)

local consumption = domoticz.devices['Kök, Diskmaskin Förbrukning'].WActual

domoticz.data.readingHistory.add(consumption)
local average = domoticz.data.readingHistory.avg()

if (average == 3.3 and not domoticz.data.notificationSent)
then
domoticz.data.notificationSent = true
domoticz.notify('Diskmaskinen klar!',
'Diskmaskinen har precis kört klart aktuellt program.',
domoticz.PRIORITY_LOW)
domoticz.log("Dishwasher done", domoticz.LOG_INFO)
elseif (average > 100)
then
domoticz.data.notificationSent = false
end

end
}
Ett annat tips är att det är rätt smidigt att lägga upp egna ikoner. Bara gör en zip fil som bifogat exempel och ladda upp.

Den inofficiella officiella appen är också väldigt smidig.
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.hnogames.domoticz.premium
 
  • Gilla
Affeunbk och 1 till
  • Laddar…
Kan fylla på med lite mer, dagens projekt har varit att få till lite virtuella enheter för media-enheter i hemmet. (kunna se om de är av eller på, smidigt att ha i scener), tex en LG,Sony & Samsung TV, Xbox One och Wii U.

Scripten ser då ut så här:
return {
active = true,
on = { ['timer'] = 'every minute' },
execute = function(domoticz)
local tvOn = os.execute('ping -c1 192.168.1.141')
if (tvOn)
then
domoticz.devices["Sovrum, LG TV"].switchOn()
else
domoticz.devices["Sovrum, LG TV"].switchOff()
end
end
}
Sen har jag även plockat in mina Sonos, jag kan se om de spelar, är pausade eller "idle" samt höja och sänka musiken. Kräver dock lite javascript och nodejs också, men så här ser lua scriptet ut.
return {
active = true,
on = { ['timer'] = 'every minute' },
execute = function(domoticz)

local json = (loadfile "/home/daniel/domoticz/scripts/lua/JSON.lua")()

local sonos=assert(io.popen('curl [länk]'))
local sonos_name = 'Vardagsrum, Sonos'

local status = sonos:read('*all')
sonos:close()
local jsonStatus = json:decode(status)

playerstate = jsonStatus['playerState']

if (playerstate == 'PLAYING')
then
domoticz.devices[sonos_name].level = 10
elseif (playerstate == 'PAUSED_PLAYBACK')
then
domoticz.devices[sonos_name].level = 20
else
domoticz.devices[sonos_name].level = 0
end

domoticz.log(sonos_name .. " state:" .. playerstate, domoticz.LOG_INFO)

end
}
9U1Ab1Y.png

Har även fått in status på mina chromecast, om dom spelar eller ej. Men då är logiken lite omvänd, då har jag ett nodejs js-script som uppdaterar Domoticz utifrån.

var _ = require("underscore");
var nodecastor = require('nodecastor');
var request = require('request');

//Settings
var domoticzIp = "192.168.1.200";
var domoticzPort = 8080;
var playerLookup = [
{ Name: 'Sovrum', Id: 178},
{ Name: 'Vardagsrum', Id: 179},
{ Name: 'Allrum', Id: 180},
{ Name: 'Matsal', Id: 181}
];


function deviceIsPlaying(deviceStatus) {

if (deviceStatus.applications === undefined)
return false;

var match = _.find(deviceStatus.applications, function(item, index) {
if (item.displayName != 'Backdrop')
return true;
});

return !(match === undefined);
}

function lookupDeviceId(deviceName) {
var match = _.find(playerLookup, function(item, index) {
if (item.Name === deviceName)
return true;
});

return (match === undefined) ? -1 : match.Id;
}

function updateDomoticz(playerId, isPlaying) {
if (playerId < 0)
return;

var url = "http://" + domoticzIp + ":" + domoticzPort +
"/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=" + playerId +
"&switchcmd=" + (isPlaying ? "On" : "Off");
request(url, function (error, response, body) {
if (!error && response.statusCode == 200) {
console.log(body)
}
});

console.log(url);
}

function localServer() {
//Chromecast scanner
nodecastor.scan()
.on('online', function(d) {
var playerName = d.friendlyName;
var playerId = lookupDeviceId(playerName);
d.on('connect', function() {
d.status(function(err, s) {
if (!err) {
var devicePlaying = deviceIsPlaying(s);
d.on('status', function(status) {
var devicePlaying = deviceIsPlaying(s);
});
updateDomoticz(playerId, devicePlaying);
}
});
});
})
.on('offline', function(d) {
var playerName = d.friendlyName;
var playerId = lookupDeviceId(playerName);
updateDomoticz(playerId, devicePlaying);
})
.start();
}

console.log("Starting server");
localServer();
Frågor på det? :)
 
dhanjel skrev:
Kan fylla på med lite mer, dagens projekt har varit att få till lite virtuella enheter för media-enheter i hemmet. (kunna se om de är av eller på, smidigt att ha i scener), tex en LG,Sony & Samsung TV, Xbox One och Wii U.

Scripten ser då ut så här:


Sen har jag även plockat in mina Sonos, jag kan se om de spelar, är pausade eller "idle" samt höja och sänka musiken. Kräver dock lite javascript och nodejs också, men så här ser lua scriptet ut.


[bild]

Har även fått in status på mina chromecast, om dom spelar eller ej. Men då är logiken lite omvänd, då har jag ett nodejs js-script som uppdaterar Domoticz utifrån.



Frågor på det? :)
Vilken editor använder du till skripten?
 
Jobbar egentligen inom .net världen och är lite Microsoft-frälst, så jag har fastnat för Visual Studio Code (som är gratis).
https://code.visualstudio.com/

DgPLrd6.png
 
Redigerat:
dhanjel skrev:
Jobbar egentligen inom .net världen och är lite Microsoft-frälst, så jag har fastnat för Visual Studio Code (som är gratis).
[länk]
Och den kör du i Windows. Hur för du enklast över skripten till RPIn?

Mitt problem är att jag bara jobbats med Windows de senaste 20 åren. När jag var i denna värld hette OPen Unix och Xenix. Håller på och färskar upp kunskapen men har glömt mycket. :)
 
Redigerat:
Ja, sen har jag bara delat ut domoticz-mappen via samba och sen mountat den som nätverksdisk i Windows.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.