Har köpt hus med inte mindre än 10 500 m2 gräsmatta... Det mesta öppen yta och med väldigt lite sten osv som kan skada. Runt huset är det lite mer finklippning så klart.
Köpte även med en McCulloch trädgårdsraktor som är på 9kwh och med 107 cm klippbredd och den är nästan ny.
Det funkar ju absolut att klippa - men allting kan bli bättre...

Frågan är. Vore det värt att leta rätt på en kraftigare maskin typ såna som kommunen använder? Toro och liknande eller får man bara gammalt skrot för 15 000-20 000 t ex?
 
M
Jag tror du hade tjänat mer i tid och pengar på en mini-traktor och slåtter eller klippaggregat.

Alternativ två är att du köper 20st får som går gå och klippa kontinuerligt. Dåtidens robotklippare så att säga :)

Det blir ju ingen golfbana av någon av dessa metoder, men jag antar att du inte siktar på att ha en hektar perfekt gräsmatta heller?

En minitraktor som inte är totalrisig men äldre får du nog för 15000:- eller så.
 
Redigerat:
M
Gamla gräsklippare i den storlek som kommunen har, kommer förmodligen från just den typen av arbete och är nog därmed hårt sliten.
 
Du behöver en sån här :rolleyes:
01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Håller med om att både får och en jättemaskin skulle fungera :)


Men frågan är om det är smartare att behålla trädgårdstraktorn eller om det är värt att skaffa en kraftigare maskin som klipper bredare eller om det är att skaffa sig en massa problem med en gammal maskin.

En robot för vår tomt skulle tydligen gå loss på 120 000....
 
Det går ju att köpa en lite större robot som klarar tex 5000 kvadrat och sen kör det som roboten inte klarar med nuvarande, det kostar ju betydligt mindre än 120 000kr
 
Pumba skrev:
Det går ju att köpa en lite större robot som klarar tex 5000 kvadrat och sen kör det som roboten inte klarar med nuvarande, det kostar ju betydligt mindre än 120 000kr
Alternativt flera robotar.
 
M
Murkla1949 skrev:
Håller med om att både får och en jättemaskin skulle fungera :)


Men frågan är om det är smartare att behålla trädgårdstraktorn eller om det är värt att skaffa en kraftigare maskin som klipper bredare eller om det är att skaffa sig en massa problem med en gammal maskin.

En robot för vår tomt skulle tydligen gå loss på 120 000....
Jag tycker nog att man ska ha gräsklippare till den del man vill ha som gräsmatta, resten tar man med något som är lite större men med något sämre resultat.

Vill man så kan man ju köpa en John Deere med fyra klippdäck, men det kostar ju "röva".

Problemet är lite att riktigt stora maskiner som klipper snyggt kostar alldeles för mycket, även när dem är 30 år gamla :(
 
I fallet med midjestyrda maskiner så har de billigare ofta lite för svag midja och därmed risk för dyrt haveri, kolla med en serviceverkstad innan köp.

Vad skall du göra mer än att klippa gräs? Inget, sopa vägen, harva gruset, koppla på vagn, snöröja, .... Tillbehör och funktion begränsar utbudet lite.

Sen är det väl en fråga om peng och förvaringsutrymme... En grönytemaskin av större modell tar rätt mycket plats...
 
Fast om man har 10500 m2 gräsmatta hittar man nog en plats att förvara sin gräsklippare på. :)
En bekant till oss har en väldigt stor gräsmatta. Han har gjort en egen "golfbana". Det är bara ett hål, men det är som ett riktig långt hål på en golfbana med ruff, tee och green eller vad det heter. Självklart har han en motordriven cyljndefklippare till greenen och andra till resten av banan. ;)
Så gör som marcusjogren ovan föreslog. Klipp en del som gräsmatta och ha något annat till resten.
 
Krilleman
10500m² gräsmatta behövver du en proffsklippare till. Du kommer ledsna fort annars!

Jag har en stiga park 2002 från sent 80-tal för min gräsmatta på 2950m² kuperad tomt. Gångra det med trekommafem, = Inget roligt.

Toro är ett måste! (y)

toro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
M
krilleman_215 skrev:
10500m² gräsmatta behövver du en proffsklippare till. Du kommer ledsna fort annars!

Jag har en stiga park 2002 från sent 80-tal för min gräsmatta på 2950m² kuperad tomt. Gångra det med trekommafem, = Inget roligt.

Toro är ett måste! (y)

[bild]
Sälj båda bilarna så har du snart en sån 😀
 
Jag kanske kan sätta klippaggregat under hobbybilen och förena nytta med nöje...


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tykon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.