Ett litet tips till den som inte redan kommit på det.

Jag har saknat en trigger för kortare intervall än dygn i Domoticz.
Denna trigger fungerar utmärkt och triggar på valfritt intervall. I detta fall varje minut.

2016-06-03 01 Trigger.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Ett litet tips till den som inte redan kommit på det.

Jag har saknat en trigger för kortare intervall än dygn i Domoticz.
Denna trigger fungerar utmärkt och triggar på valfritt intervall. I detta fall varje minut.

[bild]
Glömde att skriva att den går inte igång automatiskt efter en omstart. Den startas genom att byta status på den virtuella switchen "X Trigger 1 min".

För att den inte ska stå stilla för evigt om man glömmer starta den så har jag lagt in att den slås på varje hel timma och slås av varje halvtimma i reglerna på triggern. Hittar inga dubbelslag i loggen av detta i de fall triggern är igång.
 
Nu har jag kommit ett steg närmare i alla fall. Testade att följa Domoticz egna guide och en annan fix för Razberry där man endast kopplar bort BT-funktionen.

Testade även att lägga till en Fibaro Multi Sensor, och verkar ha fungerat skapligt får jag säga. Temp/Lux/Motion/Vibr verkar samtliga ha trillat in som dom ska. Det enda jag inte irktigt förstår är temp som verkar helt död. Den visar ständigt samma temperatur och har inte rapporterat in data på snart 12h.
 
Flugbuljong skrev:
Nu har jag kommit ett steg närmare i alla fall. Testade att följa Domoticz egna guide och en annan fix för Razberry där man endast kopplar bort BT-funktionen.

Testade även att lägga till en Fibaro Multi Sensor, och verkar ha fungerat skapligt får jag säga. Temp/Lux/Motion/Vibr verkar samtliga ha trillat in som dom ska. Det enda jag inte irktigt förstår är temp som verkar helt död. Den visar ständigt samma temperatur och har inte rapporterat in data på snart 12h.
Du måste ställa in hur ofta den ska rapportera och hur stor temperaturändring som trigga rapporten.
 
Har för mig att fibaro har någon slags hysteres på tempmätningen. Temperaturen måste
ändras ett visst antal grader plus eller minus för att uppdatera. Kolla inställningar under avancerat.
 
Är vi bara tre stycken som håller på med detta? :D
 
berrabongo skrev:
Är vi bara tre stycken som håller på med detta? :D
Tror jag inte. Man ska hitta hit och man ska behöva tips för att söka. Tråden går att hitta på Google men det är mycket som konkurrerar.
Den viktigaste kunskapskällan är nog trots allt Domoticz eget forum.
 
Jag har en snurrande domoticz. Jag återkommer lite mer när tid finns. Jobba på.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Det verkar som Blocky nästan inte fungerar alls i senaste BETAn. Har skrivit en fråga om detta i Domoticz forum men hittills inget svar.
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=12237&sid=8c9e580971ee0d6129c588dd777de129

Enbart "if" verkar fungera. Alla "else if" behandlas som om de vore separata if-satser vars villkor alltid är uppfyllda.

Har någon testat om LUA-kod fungerar som den ska?

Har skrivit i många programspråk men aldrig LUA. Verkar vara dags att lära sig det också.
 
Redigerat:
berrabongo skrev:
Har för mig att fibaro har någon slags hysteres på tempmätningen. Temperaturen måste
ändras ett visst antal grader plus eller minus för att uppdatera. Kolla inställningar under avancerat.
Menar du under:

Hardware -> Setup -> Node management -> Control Panel?
 
Flugbuljong skrev:
Menar du under:

Hardware -> Setup -> Node management -> Control Panel?
Snarare "Setup -> Hardware -> Setup". Sedan markerar du raden med sensorn så kommer inställningsmöjligheterna på nedre delen av sidan.

Det går att göra som du skriver men då har du lämnat Domoticz och är ute i Z-Wave stickan. Den programvaran verkar inte invänta något "Wake up" utan du måste då själv väcka enheten.
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Snarare "Setup -> Hardware -> Setup". Sedan markerar du raden med sensorn så kommer inställningsmöjligheterna på nedre delen av sidan.

Det går att göra som du skriver men då har du lämnat Domoticz och är ute i Z-Wave stickan. Den programvaran verkar inte invänta något "Wake up" utan du måste då själv väcka enheten.
Ahaa, då förstår jag. Tyvärr så kan man inte ställa in något annat än Polling och Wake-up time i den menyn.

Jag kan för övrigt bekräfta att det är temperaturintervallet som är svaret på min fråga. Totalt har tre mätvärden rapporterats till RPi'n, samtliga med 1C skillnad.
 
Flugbuljong skrev:
Ahaa, då förstår jag. Tyvärr så kan man inte ställa in något annat än Polling och Wake-up time i den menyn.

Jag kan för övrigt bekräfta att det är temperaturintervallet som är svaret på min fråga. Totalt har tre mätvärden rapporterats till RPi'n, samtliga med 1C skillnad.
Har du inte mer på en Fibaro Motion Sensor (Ögat) så har den inte anslutit rätt. Den ansluter inte korrekt till den stabila Domoticzen om den är nyinköpt. Där går bara de med fw 2.7 men nya brukar ha fw 3.2.
 
HenFre skrev:
Har du inte mer på en Fibaro Motion Sensor (Ögat) så har den inte anslutit rätt. Den ansluter inte korrekt till den stabila Domoticzen om den är nyinköpt. Där går bara de med fw 2.7 men nya brukar ha fw 3.2.
Meh...! Så jag har i princip två alternativ. Behålla senaste stabila domoticz och ej ha en fungerande fibaro. Alternativt köra beta-versionen och ha en fungerande fibaro men ej blockly...
 
Flugbuljong skrev:
Meh...! Så jag har i princip två alternativ. Behålla senaste stabila domoticz och ej ha en fungerande fibaro. Alternativt köra beta-versionen och ha en fungerande fibaro men ej blockly...
Jag vågar inte säga vad som fungerar och inte i BETAn. Men i den stabila 3.4834 versionen kunde jag inte ens plocka ihop en regel med Blocky. Pusselbitarna repellerade varandra. I 3.5204 BETAn fungerar pusslet men reglerna bara delvis, enligt min uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.