Tänkte prova om det finns tillräckligt stort intresse för en tråd där vi diskuterar och tipsar varandra om hemautomationssystemet Domoticz tillsammans med Z-Wave.

Själv har jag Zipabox idag men jobbar för fullt på att gå över till Domoticz på en Raspberry PI 3.

Här är lite användbara länkar för att studera Domoticz:

Nästan all dokumentation om Domoticz är samlad på denna plats:
http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_Wiki_Manual

För den som vill köra igång Domoticz på en Raspberry PI med Z-Wave är detta två utmärkta länkar. Jag började med att följa detta till punkt och prickar. Nu har jag kommit lite längre. Men det är en utmärkt första övning. Det är bara att klippa och klistra kommandona:
http://www.zwavesverige.se/manualer/domoticz-openzwave-del-1-installation-pa-raspberry-pi
http://www.zwavesverige.se/manualer/del-2-konfigurera-och-anvand-domoticz
 
  • Gilla
MatsSWE och 4 till
  • Laddar…
Jag har testat tre varianter:

1. Att bygga på den senaste "Stabila" varianten (just nu ver. 3.4834 från 2016-03-02). Där får inte jag "Blocky" att fungera. Blocky är deras namn på att bygga regler med klossar.

2. Att bygga på den senaste "BETA" varianten (just nu ver. 3.5187 frn 2016-05-29) Där fungerar "Blocky" . Dessutom identifierar den versionen Fibaro Motion Sensor med FW 3.2 vilket inte den "Stabila" gjorde.

3. Att bygga från source koden till den senaste "BETA" versionen.

Av dessa tre har jag, just nu, valt att gå vidare på 2:an. Vill igång och kasta ut Zipaboxen innan jag djupdyker i source koden.

Dessa tre metoder är lätta att bygga på Raspberry PI om man följer denna instruktion:
http://www.domoticz.com/wiki/Installing_and_running_Domoticz_on_a_Raspberry_PI

//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
MatsSWE
  • Laddar…
Har ett testsystem igång som ska ersätta en tellstick duo.
Utgick från en färdig image för Rpi och det fungerar fint.
Ska börja lite smått och kolla på Blocky och Lua.:)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Här är länken till supportad hårdvara. Är osäker på hur "up to date" listan är, men så långt jag har kunnat kolla verkar den stämma med senaste BETAn.

http://www.domoticz.com/wiki/Hardware
 
Har någon lagt till en "Aeon Lab Multisensor DSB05-ZWEU" till Domoticz och fått alla tre (rörelse, temperatur, ljus) att fungera.

Mitt första försök gick inte alls bra.
 
HenFre skrev:
Har någon lagt till en "Aeon Lab Multisensor DSB05-ZWEU" till Domoticz och fått alla tre (rörelse, temperatur, ljus) att fungera.

Mitt första försök gick inte alls bra.
Vissa sensorer går ner i "sleep mode" för att spara på batteriet. Brukar uppdatera sig själv efter ett par timmar.
 
berrabongo skrev:
Vissa sensorer går ner i "sleep mode" för att spara på batteriet. Brukar uppdatera sig själv efter ett par timmar.
Tack för tipset men det är inte problemet här tyvärr.

Detta handlat om "Aeotec Multisensor 4-in-1" DSB95-ZWEU. Har fungerat som den ska på Zipaboxen men på Domoticz kommer temp. och hum. som en device. Däremot kommer rörelse och ljus på separata device.
Nu är detta i.o.f.s. inget problem eftersom de kan separeras med Blocky eller LUA. Men temp. är alltid 0 och den behöver jag under den kalla årstiden.

Att den går i "sleep mode" är ett mindre problem. Dessa väcker man med en enkel tryckning på knappen.
Värre är att jag inte lyckas få med temperaturen

Sedan verkar Aeotec Z-Wave Gen. 5 stickan ha sämre räckvidd än Zipaboxen eller så är det något annat problem. Rörelsesensorn verkar vara den enda som uppdaterar. De andra tre devicen markerar att de förlorat kontakten..

Ska placera sensorn närmare för att testa vidare men ser inte riktigt bra ut
 
Redigerat:
Jag är precis på väg att ta mitt första steg in i automatiseringsvärlden och har precis införskaffat en RPi3 med ett Razberry Z Wave-kort. Allt funkar bra tills dess att jag ska lägga till kortet i hårdvaran. Tydligen ska det vara något tjafs att kortet är inställt att kommunicera via samma adress(?) som blåtanden.

Finns en hel drös med olika fixar för detta, men ingen av dom verkar dessvärre fungera för min del. Lutar åt att jag får åka och lämna tillbaka kortet och istället införskaffa en Z Wave USB-dongel.

Kan vara bra att känna till för er andra som går i tankarna att investera i samma produkter.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Det verkar som Aeotec Z-Wave Gen.5 stickan har dålig anten. Får betydligt sämre räckvidder med den än med Zipaboxen.

Det löser sig säkert när jag plockat över alla enheter men inledningsvis vill jag ha kontakt med några utomhussensorer som tappar förbindelsen mot stickan. Det var inga problem när jag startade Zipaboxen på samma sätt.

Sakna möjlighet till extern antenn.
 
Jag använder Rpi 2 och en Aeon Lab z-stick, som täcker ett hus på 200kvm utan problem.
 
berrabongo skrev:
Jag använder Rpi 2 och en Aeon Lab z-stick, som täcker ett hus på 200kvm utan problem.
Jo, jag vet det. Jag har ett Z-Wave nät med 25 enheter i en villa med två våningar och friliggande garage. Detta ligger idag på en Zipaboz och det är inte kommunikationen som gör att jag byter, det har andra orsaker.
I det nätet styr jag även utebelysningen på garageväggen som är vänd från villan. Fick bara sätta in en repeater i garaget innanför väggen som är vänd mot villan.

Nu håller jag på och flytta över detta stegvis till Z-Wave stickan och går tillväga på samma sätt som när jag började en gång i tiden. Började med samma två Fibaro wallpluggar och därefter en Aeotec 4-in-1 sensor utomhus på balkongen. Har båda styrenheterna intill varandra på undervåningen.
Zipaboxen klarade sensorn på balkongen med samma konfiguration men Z-stickan tappar sensorn när jag sätter upp den utomhus.

Beror förmodligen på att Zipaboxen har antenn för 1/2-våg medan Z-Stickan bara får plats med antenn för 1/4-våg.

//Henry
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Har du lagt märke till att Z-Wave inte ska vara installerat från uppstart enligt denna
[länk]

Det är inte förklarat varför men jag fick inte igång Z-Wave på sticka innan jag upptäckte detta.

Läs slutet på avsnitt 3 strax före avsnitt 4. Funkade för mig.
Första försöket så gjorde jag faktiskt det, men då kan det ju så klart ha varit något annat som blev galet. Ska tänka på den biten nästa installationsförsök.

En annan sak som retar mig är att när jag stänger ner RPi:n enligt "Sudo Shutdown" så går enheten omedelbart ner. Däremot så vill inte den gröna lampan sluta att lysa. Efter allt man läser om att inte stänga av enheten med nätsladden så gör det mig lite nojjig. Hur är det för er andra?
 
Flugbuljong skrev:
Första försöket så gjorde jag faktiskt det, men då kan det ju så klart ha varit något annat som blev galet. Ska tänka på den biten nästa installationsförsök.

En annan sak som retar mig är att när jag stänger ner RPi:n enligt "Sudo Shutdown" så går enheten omedelbart ner. Däremot så vill inte den gröna lampan sluta att lysa. Efter allt man läser om att inte stänga av enheten med nätsladden så gör det mig lite nojjig. Hur är det för er andra?
Det finns bara ett sätt att stänga av Raspberryn på och det är att dra ur sladden. Shutdown stänger bara av program och operativsystem. Men för att få igång den igen måste du bryta och återställa strömförsörjningen. Så är den konstruerad. BIOS är inte bättre än så. :)
 
  • Gilla
Flugbuljong
  • Laddar…
Jorå, det är jag med på. Det var så jag menade men formulerade mig kanske lite otydligt. Efter lite googlande så verkar det vara fler än jag som har ställt mig frågande till detta.

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=91&t=139173

Efter att bara ha skummat igenom som hastigast så verkar det som att RPi 3 till skillnad mot RPi2 alltid har den gröna lampan igång - även efter Sudo Shutdown.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.