Ingenting är omöjligt... I mitt fall lutade berget in mot och genom källarväggen från alla hål. Men med en bergborr och tålamod så gick det att ordna. Jobbigt då men skönt nu. Ta tid på dig och fundera. Lycka till och hoppas det går bra
 
Redigerat:
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Mitt har också funkat fint förutom på ett ställe i garaget där jag får in fukt vid golvet när eet regnar mycket. Inte mycket men lite irriterande. Har inte gjort någon större felsökning ännu. Kan vara dräneringen men troligare hög fuktbelastning från "rännan". Önskar att jag hade klätt den med någon form av gummiduk. Samt blandat vattenglas i betongen. Kan dock vara något enkelt som dagvattenledning som gått isär också.

Oavsett vilket. Öppnar och gör om gör jag inte:)

Alla övriga delar av källaren är torra och fina

-h
 
Du menar gummiduk istället för kallasfalt? Det finns någon duk man ska värma på med gasol. Men det verkar så omständigt. Den biten kanske man ska lejja bort. Gör vattenglas att betongen blir mindre vattengenomsläpplig? Det ska jag kolla upp. Tack för eran tråd, har säkert läst den 7 ggr. Ovärderlig.
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Menar du att du borde ha behandlat betongen med vattenglas efter gjutningen eller kan man blanda i vattenglas redan när man mixar betongen?
 
Har stött på problem. En sten på 2x1,5x1,5m som delvis är ingjuten i väggen. Kan inte komma på hur jag ska få tätt då vattnet säkert kan rinna in under den och vidare mot väggen. Den ligger på lägsta punkten med sluttande berg på båda sidorna. Någon som har en vettig lösning förutom att spränga/spräcka bort den?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Blanda i för att göra den mindre genomsläpplig för fukt/vatten. Finns olika varianter under namn som "vattenstopp", "fuktstopp" etc
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Höga Berget skrev:
Du menar gummiduk istället för kallasfalt? Det finns någon duk man ska värma på med gasol. Men det verkar så omständigt. Den biten kanske man ska lejja bort. Gör vattenglas att betongen blir mindre vattengenomsläpplig? Det ska jag kolla upp. Tack för eran tråd, har säkert läst den 7 ggr. Ovärderlig.
Ja. Kallasfalten fäste dåligt tycker jag och det var svårt att torka ut. Intalar mig att en gummimatta som värms dit i mitt fall hade suttit bättre och skyddat mer effektivt.

-h
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Jag kommer köra vattenstopp från Weber som tillsatsmedel samt membranduk som värms på. Stenen har jag bestämt mig för att spräcka och frakta bort. Efter noggrannare mätning uppskattar jag vikten till "bara" 4 ton.. Har tillgång till en Hilti, kilar och snigeldynamit. För er som tänker använda snigeldynamit kan tipsa om att beställa från Polen, 20 kg för 700kr inkl. frakt.
 
Här avverkas stenen med hjälp av 34mm borr och kilar. Segt att borra men kilarna fungerar riktigt bra.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Även jag sitter i denna båt :) Har grävt upp 1 gavel hittills och mitt "högsta hörn" dvs på diagonalen mot dagvattenbrunnen står gjuten direkt på berg som lutar mot huset.
Det är pallsprängt men väldigt snålt utfört och mina sulor är nog inte mer är 10cm höga.. Om mitt problem endast ligger högsta punkten så kommer jag nog nöja mig med att lägga rören så djupt som möjligt just i hörnet och kila bort lite berg så att det är plant.. Detta område är såpass lokalt som 50cm från hörnet åt båda håll.
I övrigt blir det till att lägga dränrören under sulans nivå med en mindre bankett, då jag inte vet hur bred sulan är under huset, den sticker inte ut något utåt.

Huset är souterräng och nedervåningen är inredd, det finns inget idag som indikerar fuktgenomslag på högsta punkten, där berget möter sulan.. Har dock problem på andra gaveln, med putssläpp i nederkant. Det är dock torrt där nu, så troligtvis är det något gammalt.. Betongrören för dagvatten används inte längre, utan stuprören är sidodragna på gaveln synligt.. Så det har nog med det att göra..

Försövrigt handgräver jag allt, oarmerad ädelputs på fasaden, räcker med att skopar slår i grundmuren så rasar nog en del fasad ner.

Precis som er har jag jättestenarna arne i schaktet.. Hur gjorde ni, ropade ni hem nya täta massor? har mycket sprängsten också, det är nog 40/30/30% här, 40% jordmassor, 30% "mindre" sprängsten och 30% orimligtstora stenar man måste spetta runt på 2 man.
 
Jag sågade en ränna i berget som jag sedan penslade med gummimassa. Denna ska förhoppningsvis fånga upp det mesta vattnet innan väggen. Jag hade som tur var bara en sten som inte gick att lyfta med minigrävaren (bild ovan). Tog mig 2 dagar att kapa upp i mindre delar. Eller så små delar blev det inte. Krävdes svärfars 14-tons julgrävare för att få bort dem...
Grävde igen det sista igår, nu är det bara att vänta in ihållande regn för att se om det funkar. Vad menar du ned "ropa hem täta massor?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K
Ser bra ut, har Ni gjutit hålkäl med fall från huset mot rännan också? Eller bara rännan i berget som är penslat, med fall bortåt? Berätta gärna mer om hur ni sågade / bilade ur spåret.. Tror jag kommer få ge mig på samma sak som det ser ut just nu.

Ropa hem täta jordmassor = Beställa jordmassor för återfyllningen, eftersom jag inte vill återanvända stenarna och hittills är det ju som jag skrev tidigare 40% jordmassor, resten är stora stenar och berg. :)
Nu skall jag ut och spräcka lite mer berg!
 
Ok. Det var ett hålkäl gjutet sedan innan. Dock bättrade jag på det samt tätade ränna, hålkäl samt 10-15cm upp på väggen med flytande gummimembran. Försökte först med primer och svetsbar duk som jag värmde på med gasol men det blev inte bra. Berget och betongen var för ojämn och det kom in vatten under (kanske via sprickor) så jag slet bort det och körde flytande istället. Rännan sågade jag med en Hilti motorkap. Försökte först med rejäl vinkelslip men tröttnade efter en halvmeter. Hyr motorkap! Sågade några spår och sedan spräckte med hammare och kil från Biltema.
Kör du Isodrän/pordrän kan du ju återfylla med nästan vad som helst så kolla om det finns ngt bygge i närheten som ska schakta av matjord. Isf kanske du kan få det till bra pris.
På kortsidan kunde jag inte leda vattnet mot dränröret så där förberedde jag en pumpbrunn. Vet inte än om den kommer att behövas men är inte sugen på att gräva upp igen om det behövs. Har dragit en PEM till dagvattenröret samt kabelrör.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Tack för tipsen och bilderna!
Jag handgräver så det går lite långsamt för mig samt allt spräckande mellan varven, så jag har inte hunnit analysera shacktbotten ännu för att hitta bästa lösningen.. Men det förefaller som att hela gaveln står på berg precis som hörnet och helt utan fall. Berget är pallsprängt och dom har lyckats få det helt platt.

Vad uppskattar du tidsåtgången att såga i berget till per meter och spår?

Nåja påt igen imorn!

IMAG1083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.