Flyttade ut sonen från studentboendet i källaren på en villa i Huddinge. Källaren är nyrenoverad med 3 rum till studenter.

Badrum, dom kunde ju dragit jord till badrummet så hade inte jordkabeln från badrumsskåpet blivit över ...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför inte sätta strömbrytarna runt hörnet istället, gott om plats på den väggen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte el men det borde ju gå att fixa en inspektionslucka som inte är bredare än väggen den sätts på.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket sånt i huset, nedan anslutningen av kabeln från lampetterna i hallen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommande fläkt i badrummet, undrar om den bruna blir spänningsförande när andra vippan vid dörren slås om.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga problem i all fall med kablar i VP-slangarna, lätt åtkomligt i badrumstaket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är inte jag en röris men borde inte detta gå att göra snyggare?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 6 till
  • Laddar…
tommib
Varför klagar du? det var ju millimeterpassning på den där strömbrytaren :)
 
  • Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
Flyttade ut sonen från studentboendet i källaren på en villa i Huddinge. Källaren är nyrenoverad med 3 rum till studenter.

Badrum, dom kunde ju dragit jord till badrummet så hade inte jordkabeln från badrumsskåpet blivit över ...

[bild]

Varför inte sätta strömbrytarna runt hörnet istället, gott om plats på den väggen.

[bild]

[bild]

Inte el men det borde ju gå att fixa en inspektionslucka som inte är bredare än väggen den sätts på.

[bild]

Mycket sånt i huset, nedan anslutningen av kabeln från lampetterna i hallen.

[bild]

Kommande fläkt i badrummet, undrar om den bruna blir spänningsförande när andra vippan vid dörren slås om.


[bild]

Inga problem i all fall med kablar i VP-slangarna, lätt åtkomligt i badrumstaket.

[bild]

Nu är inte jag en röris men borde inte detta gå att göra snyggare?


[bild]
Ser ut som hemmafixare gjort det mesta, rördragning har även gjorts med fel rör (ska inte ha kopparrör öppet så där, normalt kromat som det under handfatet).

Kopplingar verkar det som dom tagit det som blivit över, blandat olika krökar. Sen verkar dessa inte veta hur man använder fästena för rör (sitter ett utan fastmontering). Kakelarbetet ser annars inte så farligt ut, golvet ser jag inte. Men verkar som det var det enda dessa hade råd att köpa in hantverkare till.
 
O
De har åtminstone använt sig av kvalitetsprylar.... från Biltema :p
 
Såg bilder igår, som jag tyvärr inte har och kan dela här, men en kille hade rivit ner innertaken i sin kåk från 70 talet.
Där hittade han vattenrören, oisolerade med klämringskopplingar, men värre var att elkablar var dragna utmed rören fästa med maskeringstape.
Det fanns även en skarvad kabel, tvinnade och isolerade med tape, dock bara 2 av 3, den ena var helt öppen.
Huset är inget hemmabygge, dragningarna är sen huset byggdes !!
 
Menar du att det är en elinstallatör som utfört jobbet och hur kan du styrka det ? Eller är det bara ett försök att misskreditera en yrkesgrupp.
För egen del har jag mycket svårt att förstå varför en installatör inte skulle göra ett "riktigt" arbete vid en nyinstallation.
Ps
Jag var på ett parhus där man vid bygget drog all el med lampsladdar i väggar och under lister, det var ett nybygge som utfördes av två bröder som arbetade som betongarbetare på vardagarna. Nybygget skede ca 20 år innan jag kom med i bilden och fick göra om hela husets installationer. Och det var bara på nått enstaka ställe som ledingarna blivit så pass varma att dom blivit missfärgade.
 
V
elmont skrev:
Menar du att det är en elinstallatör som utfört jobbet och hur kan du styrka det ? Eller är det bara ett försök att misskreditera en yrkesgrupp.
För egen del har jag mycket svårt att förstå varför en installatör inte skulle göra ett "riktigt" arbete vid en nyinstallation.
Ps
Jag var på ett parhus där man vid bygget drog all el med lampsladdar i väggar och under lister, det var ett nybygge som utfördes av två bröder som arbetade som betongarbetare på vardagarna. Nybygget skede ca 20 år innan jag kom med i bilden och fick göra om hela husets installationer. Och det var bara på nått enstaka ställe som ledingarna blivit så pass varma att dom blivit missfärgade.
Varför skulle det vara en elektriker som gjort jobbet?? Snarare kan man nog utgå ifrån att det inte är gjort av en fackman!
Att Rickard anger att det inte var ett hemmabygge ska man nog ta med en nypa salt...
 
Jag tolkar orden, "huset är inget hemmabygge" som att det skulle vara proffsbyggt.
 
Jag återberättar det jag såg på bilderna och fick berättat för mig, jag frågade givetvis om inte tak, rör och elkablarna måste vara bytt/ omdraget av nån hemmapulare, men han hävdade att det var orginaltaken som han rivit.


Elmont: Givetvis är det ingen utbildad elektriker som dragit kablarna, av tapen att döma kanske det var målaren.

Jag vet sen tidigare att husen är katastrofalt dåligt byggda, min dotter bor i ett sånt hus, vi rev väggarna i ett badrum där elcentralen sitter på en motstående sida, nystandet av elrör i väggen bakom centralen såg inte heller ut som en elektriker dragit dom.

Nu jobbade inte jag på 70 talet, men min far körde lastbil på byggen, han berättade mycket historier, Italienska murare var dåtidens Polacker, duktiga på stenar o bruk, men inte främmande för att ge sig på vad som helst.
Alkohol och fylla var vanligt, det var inget konstig att ha en kvarting i matväskan.
 
tommib
Odjuret skrev:
De har åtminstone använt sig av kvalitetsprylar.... från Biltema :p
Det där är väl en Wiska IP65-dosa som säljs på Jula och inte Biltema. Den blåa ubåten är med stor sannolikhet Rutab som även den primärt säljs av Jula.


Ja..... jag är nördig.... Jag har också lite minnesproblem, såtillvida att jag inte glömmer sådana här idiotiska detaljer. Folks födelsedagar däremot.... tur att man har larm i kalendern.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
Den blåa ubåten är med stor sannolikhet Rutab som även den primärt säljs av Jula.
Primärt?, det vete tusan. Jag tar mina blå RUTAB-ubåtar från Elektroskandia. Jag vet inte om de ens har hemma några andra ubåtar av den storleken. Måste kolla.

Men kopplingsdosan har jag inte sett på någon elgross.
 
tommib
Mikael_L skrev:
Primärt?, det vete tusan. Jag tar mina blå RUTAB-ubåtar från Elektroskandia. Jag vet inte om de ens har hemma några andra ubåtar av den storleken. Måste kolla.

Men kopplingsdosan har jag inte sett på någon elgross.
Primärt för oss vanliga dödliga som inte handlar på elgrossen.
 
tommib skrev:
Det där är väl en Wiska IP65-dosa som säljs på Jula och inte Biltema. Den blåa ubåten är med stor sannolikhet Rutab som även den primärt säljs av Jula.


Ja..... jag är nördig.... Jag har också lite minnesproblem, såtillvida att jag inte glömmer sådana här idiotiska detaljer. Folks födelsedagar däremot.... tur att man har larm i kalendern.
Känner du igen de hederliga HELAG-ubåtarna också på bilden med gul bakgrund? Dessutom från brytbar list inte i lösviktsförpakning... :)
 
A
Platt elkabel med mera. Jag tror att detta är medköpt av våra snickarvänner i Öst. ;)
 
V
VikStri skrev:
Platt elkabel med mera. Jag tror att detta är medköpt av våra snickarvänner i Öst. ;)
Eller väst 😀
Platt elkabel är väl fortfarande standard i Norge eller har dom övergett den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.