Pear4Life skrev:
Får man fråga vad det är för plast du har använt på insidan i lådorna? Jag har ju använt mig av tryckat AB virke till lådorna, så vill ju inte att jorden skall ligga dikt an så att säga :)
Läste nånstans att åldersbeständig plast INTE skulle användas till att ha i odlingslådor då den är giftig...
Okej det var ju synd att den plasten är giftig för jag har precis använt överbliven åldersbeständig plast. Så det får jag kolla upp. Enligt en rapport som jag läste ska man nog inte oroa sig så mycket över modernt tryckt virke då det inte verkar smitta av sig till jorden. Jag använde plast mest för att jorden inte skulle sippra ut mellan brädorna.
 
Snigla skrev:
Har det tittat upp nått i lådorna ??? :wow:
Ja det har faktiskt tittat upp lite grönt av alla sorter som vi satte så det känns kul. 😃
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
All plast är väl mer eller mindre giftig.. Därför man inte ska ha plast hemma.. inga leksaker, stekspadar, matlådor, plastpåsar,, pastaslevar, skålar, burkar, tyger med plast i osv..

Men någonstans får man dra sin egen gräns, vad man ska acceptera och inte (säger varken bu eller bä egentligen - bara eget val).

Vi valde efter mycket om och men (och diskussioner) att sätta åldersbeständiga plast i våra också. Inte det ultimata..men ville de/ kragarna skulle hålla lite längre..

Vi tänkte som så att SÅ länge är inte grönsakerna i jorden (dåliga ämnen sipprar inte så snabbt) och kragarna får ju ny jord till varje "såår".. vilket borde minimera ev dåliga saker i maten!

Mer orolig för allt man köper..
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Då får det nog bli åldersbeständig plast ändå... för jag hittar ju inget annat :)
 
P
Rent ärligt skulle jag oroa mig mer för att blixten slår ned i odlingslådan än för att den är klädd i plast...

Fina lådor. Jag har funderat på att mura ett par i leca, men nu lutar det åt att jag bygger dem i trä igen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag satte plast som är till för odlingsbruk. Den är väldigt, väldigt tunn, så jag har därefter klätt det med en odlingsduk som är lite som vävd presenning. Båda är avsedda för odlingsbruk. Har också använt tryckt virke till odlingslådorna.
 
iSnobben skrev:
Vad roligt att min lilla fil kommer till användning ��

Posta gärna bilderna här så att vi får se fler varianter.

Jag har funderat på några små förbättringar som gäller antal reglar som behövs beroende på lådans mått men jag tar gärna emot förslag på hur filen kan bli ännu bättre.

Inte gjort så många ändringar bortsett från en extra regel på kortsidorna. Lådan fick måtten 1400 x 1000 (mm)

Hade ett tidigare "land" som helt hade vuxit igen på platsen. Rensa ut allt bös och la delade betongplattor runtom.
20160519_194036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter detta så la jag en markduk i botten (uppvikt runtom) och fyllde upp med några cm 11-16 grus som jag ställde lådan på. Fyllde även på med grus runtom och lämnade det öppet i mitten på lådan.
20160519_211531.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var det bara att häfta fast plasten på insidan (vek ned den över gruset och lämnade mitten tom), fylla på med 500 liter jord och sätta fast ramen!
20160522_164545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frugan blev glatt överraskad när hon kom hem vill jag lova :) Trädgårdsarbete är helt klart roligare när man får bygga grejer!

Ett stort tack till TS (iSnobben) för inspirationen och en mycket utförlig ritning!
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Med handen paketerad i gips ytterligare en vecka så hinner man ju fundera desto mer. Därför undrar jag om det är någon som har något bra tips på prisvärda spotar att placera i takfoten längs med långsidan på huset?
 
Jag har SG Jupiter. Lång garanti på ytskikt. Har kört Xerolight 1W led hos föräldrarna
 
Ramnemark skrev:
Jag har SG Jupiter. Lång garanti på ytskikt. Har kört Xerolight 1W led hos föräldrarna
Vart hittar man dessa?
 
Elbutik har jag köpt mina på. SG är ett stort märke och finns hos alla grossister. Jag köpte deras 230v och köpte led-ljuskällor extra.
 
Ramnemark skrev:
Elbutik har jag köpt mina på. SG är ett stort märke och finns hos alla grossister. Jag köpte deras 230v och köpte led-ljuskällor extra.
Behöver man pottor då? Har du några bilder på hur det blev på ditt hus? Vad köpte du för ljuskälla?

Såg att Classe hade en variant som var just takfotsbelysning med GU10-fattning för 149:-/st http://m.clasohlson.com/se/Downlight-takfotsbelysning/36-3826

Jag kommer inte åt inifrån så pottor är uteslutet för mig.
 
mattetvilling skrev:
Jag använde IKEAS inbyggnadsspot:
[länk]
Helt ok för priset
Ja jag såg den sen också, priset är ju verkligen tilltalande. Kollade även LED-spotar på Aliexpress. Vad tror ni om dessa:
http://s.aliexpress.com/IFvQna2i

Det är ju en djungel med spotar där men priserna är ju ofta väldigt bra. Tar gärna emot ytterligare förslag på LED-spotar.
 
iSnobben skrev:
Behöver man pottor då? Har du några bilder på hur det blev på ditt hus? Vad köpte du för ljuskälla?

Såg att Classe hade en variant som var just takfotsbelysning med GU10-fattning för 149:-/st [länk]

Jag kommer inte åt inifrån så pottor är uteslutet för mig.
Om det bara är en takfot som det brukar vara med panel och inget ovanför så behöver du inga pottor. Jag har inga pottor hos mig.
Jag köpte ljuskällan som hette Xerolight Cob Led 5W med 45gr spridningsvinkel. Det är även 3 års garanti på dem.

Edit:
SG Jupiter Outdoor 230V Svart kostar 182kr/st så mot classes hade jag valt SG

Så här blev det

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hos föräldrarna med samma spottar

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.