Glöm inte att åskskador går på hemförsäkringen, brukar vara ca 1500 i självrisk.
 
Ska åka till Husqvarnaåterförsäljaren i morgon och troligen beställa en 430X. Har några frågor:
1. Vilket är minsta avståndet i en passage mellan högt fast hinder och en kant som den inte får åka ner för? Är det 35+30+30 cm? Vill dessutom inte att den krocka sig fram.
2. Sätta i ett connect-kort? Är det nåt man kan göra själv? Har läst hela tråden och såg att en har gjort det men tror aldrig vi fick svar på exakt hur det gick till. Har jag fattat det rätt att man då tar ur ett kort med ursprungliga GPSen? I så fall borde man få det av återförsäljaren om han nu gör mecket?
3. Läste i Husqvarnabroschyren att 2 års uppkoppling ingår till connect. Menar dom att man inte behöver tänka på abonnemang eller kontantkort eller betyder det bara att man får trafikera Husqvarnas server?
Mvh
Gustav
 
Hej.Har i dagarna köpt och installerat en 330X som enligt återförsäljaren ska ha senaste programvaran installerad från fabriken. Men när jag läst i denna tråd ska senaste programvaran heta 7.04 och om jag har läst på rätt ställe har jag en gammal programvara 5.06 (2014).:confused: Tittar jag på rätt ställe?
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tittar rätt och din åf har fel. Det ska stå 430x vid uppstarten av klipparen om du har det senaste.
 
Tack för snabbt svar. Har nu på morgonen fått maskinen uppdaterad till 7.04 hos ÅF.
 
Hobbysnickarn skrev:
Tack för snabbt svar. Har nu på morgonen fått maskinen uppdaterad till 7.04 hos ÅF.
Vad bra då är det som det ska nu. Synd dom inte kunde gjort rätt ifrån början.
 
Svärfars klippare krånglar.
Flera gånger när man trycker på stoppknappen är displayen tom och sedan börjar den tjuta. När den slutat tjuta går det att stänga av den och starta den igen. En gång stod det "kommunikationsproblem" och det gick inte att trycka pinkoden och larmet gick igång.
Några gånger när han haft den parkerad och startar den igen så går den ut, kör lite och sedan slutar den klippa och börjar söka efter laddaren. Trycker han på stoppknappen står det att den parkerar. Knappen på laddaren lyser inte.
Någon som varit med om detta?
 
Hobbysnickarn skrev:
Tack för snabbt svar. Har nu på morgonen fått maskinen uppdaterad till 7.04 hos ÅF.
Fick du någon information om vad uppdateringen innehåller? Ser att min ny levererade maskin också har gamla programvaran :(
 
ÅF visste ev. inte i detalj men sade att programuppdateringen inte ska göra någon skillnad men de gör uppdateringen vid köp/installation av Connect funktionen. Troligtvis är det mer, kanske några småfix oxå ?
Efter uppgraderingen står det nu 430X i displayen. Har ännu inte sett någon skillnad i hur den beter sig, men glädjande nog var alla inställningar kvar efter uppdateringen. En sak är lite märklig är att vissa andra sent sålda 330X redan hade version 7.04 installerad när den kom. Min klippare, tillverkad 2016 02, levererad till ÅF den 10 maj hade version 5.06 (2014-10-30).

Detta var nog inte så mycket till hjälp för dig men troligtvis finns andra här som vet mer i detalj vad som skiljer versionerna åt.
 
T
Hittade följande del i gräsmattan. Har en 330 och undrar nu om den har tappat den här "pinnen", någon här som känner till om det finns någon sån här del på 330?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TreeView skrev:
Hittade följande del i gräsmattan. Har en 330 och undrar nu om den har tappat den här "pinnen", någon här som känner till om det finns någon sån här del på 330?
Hmm inget jag känner igen och ser inte ut att höra hemma på en 330X. Klipparen går och fungera som den ska?

Angående mjukvaran så här den finjusterats i flera steg. Bland annat var det ju stöd för Connect nån version tillbaka. Men nu det sista vill jag minnas var förbättrad navigering med GPS:en. Märker säkert ingen direkt skillnad men det känns alltid bäst att ha det senaste ju :)
 
Hej!
Installerat min 450x igår och har lite frågor.
Jag har en ganska stor gräsmatta som är 5000m2 men så faller det ju bort lite yta för hus osv så landar väl runt ca 4000.
Men gräsmattan är på två sidor huset, jag trodde att gräsklipparen skulle börja gå runt begränsningskabeln första gången för att "mappa" gräsmattan.

Men den drog igång och började klippa med engång.
Jag följer den titt som tätt i appen för att se hur den klipper och klipper konstant på vänstra sidan huset och har varit där sedan igår kväll.

den tog en tur förut efter guide kabeln nr2 till högra sidan för att bara göra en kort tur sedan tillbaka till första området igen.

Borde den inte köra över allt för att se så alla slingor fungerar?

klipp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Rörelsen ligger lite fel gentemot kartan, borde ligga lite mer till vänster allt, har ju begränsning i vägen)
 
Du får ge den lite tid, det kommer ta flera dagar innan den gjort sin karta.
 
legion skrev:
Du får ge den lite tid, det kommer ta flera dagar innan den gjort sin karta.
Ok!
Men det är alltså inte så då att den går runt och läser av vart guide kabeln är?

Jag hade ju velat haft så att den läser in vart den är och lägger in i kartan på appen så man även i den ser vart alla kablar går.

Samt i appen kunna peka på typ "åk hit, och påbörja en spiraklippning".
Och kanske göra geo zoner på gräsmattan med olika inställningar för tex klipphöjd, typ finare runt huset och längre på de stora områdena.

framför allt se klipptid kvar innan nästa laddning.
 
Redigerat:
T
robban22 skrev:
Ok!
Men det är alltså inte så då att den går runt och läser av vart guide kabeln är?

Jag hade ju velat haft så att den läser in vart den är och lägger in i kartan på appen så man även i den ser vart alla kablar går.

Samt i appen kunna peka på typ "åk hit, och påbörja en spiraklippning".
Och kanske göra geo zoner på gräsmattan med olika inställningar för tex klipphöjd, typ finare runt huset och längre på de stora områdena.

framför allt se klipptid kvar innan nästa laddning.
Nej, inget av dina önskemål ovan klarar den. Den klipper och samtidigt sparar undan där den varit, ju mer den än på ett och samma ställe desto mindre vill den vara där utan söker sig då till de områden den inte besökt lika ofta. Dock förutsätter det att den hittat runt på hela området sen innan, vilket den gör om du ger den lite tid, alternativt aktivt hjälper in den till hörnen, då lagras det i robotens karta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.