Nu tycker jag du e petig med detaljer ��.
En vera edge e de.
 
För min del känns det som en sak för vera-supporten att fixa.
Tar ett par dagar innan det händer något och sedan har de fixat det - tyvärr får man aldrig reda å vad de gör så man kan fixa det själv i framtiden.
 
Tomas Andersson skrev:
Här finns det en färdig sd image med det man behöver.
[länk]

Ser ingen behov av Raspberry PI3 om du inte vill ha den Wifi som jag ser mig går även RPi 2 på tomgång om du bara ska köra detta på den. Men om man blandar in IP kameror och sådant blir det en annan sak. Då skulle man nog köra på en snabb linx burk.
Köp en z-wave typ denna : Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs och en RPi. Ingen stor kostnad och lätt att komma igång.
Tack Tomas. Nu är jag uppe med Domoticz på en Raspberry PI 3. Det var tidsödande men inte svårt.
Det kluriga, tyckte jag, var att skapa backup på systemet så att man lätt kommer tillbaka om något händer med enheten. Men nu har jag löst det också. Tog bara mycket tid att testa. Det är ju billiga enheter så jag skaffar nog en till för att labba med. Nu ska jag bara ha över alla enheter från Zipaboxen till Raspberryn.

Några tips?

Undrar om vi är så många som kör denna lösning att det är motiverat med en egen tråd för erfarenhetsutbytet?
 
  • Gilla
matsv och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Med förhoppning om en solig sommar (jag vet att jag kanske jinxar) någon som har testat att montera motor och styra markiser från jula med z-wave? Eller om det är någon som kan komma med tips vad man ska tänka på...

Screenshot_2016-05-21-11-04-19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som gjort nått liknande eller har synpunkter?
 
Har någon här installerat en "Fibaro Motion Sensor FGMS-001" till Domoticz?
 
HenFre skrev:
Har någon här installerat en "Fibaro Motion Sensor FGMS-001" till Domoticz?
Ja.
/J
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
erikssonjorgen skrev:
Ja.
/J
Hur gick det? Vad gjorde du?

Jag har två FW varianter jag håller på och flyttar från Zipabox till Raspberry PI.
Den jag har försökt med nu har FW 3.2 och är inköpt i februari 2016. Har 4 st. av den sorten. Sedan har jag 1 st. med FW 2.7 inköpt i december 2015. Den har jag inte provat ännu. Får så stora konsekvenser i Zipaboxen när jag flyttar över den.

Har läst mycket på Domoticzs forum och det tycks inte finnas några bra lösningar. Den inkluderas som okänd vilket gör att jag inte får en riktig "set up" till den. Levererar gör den men jag kommer inte åt inställningarna.

Tacksam för tips!!
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Hur gick det? Vad gjorde du?

Jag har två FW varianter jag håller på och flyttar från Zipabox till Raspberry PI.
Den jag har försökt med nu har FW 3.2 och är inköpt i februari 2016. Har 4 st. av den sorten. Sedan har jag 1 st. med FW 2.7 inköpt i december 2015. Den har jag inte provat ännu. Får så stora konsekvenser i Zipaboxen när jag flyttar över den.

Har läst mycket på Domoticzs forum och det tycks inte finnas några bra lösningar. Den inkluderas som okänd vilket gör att jag inte får en riktig "set up" till den. Levererar gör den men jag kommer inte åt inställningarna.

Tacksam för tips!!
Hej,
Är inte uppkopplad och kan titta efter FW. Men jag gjorde inget annorlunda när jag la till denna än övriga enheter. Får samtliga värden, men visst det är alltid lite letande för att förstå vilka som är childs.

Vilka inställningar saknar du? Jag kan kolla ikväll om jag kommer åt dem.

Jag har ingen egen Zipa så jag vet inte riktigt vad du menar med att du får stora konsekvenser i den.

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Är inte uppkopplad och kan titta efter FW. Men jag gjorde inget annorlunda när jag la till denna än övriga enheter. Får samtliga värden, men visst det är alltid lite letande för att förstå vilka som är childs.

Vilka inställningar saknar du? Jag kan kolla ikväll om jag kommer åt dem.

Jag har ingen egen Zipa så jag vet inte riktigt vad du menar med att du får stora konsekvenser i den.

/J
Att plocka bort den kvarvarande Fibaro Motion Sensorn från Zipaboxen får stora konsekvenser enbart på det sättet att den ingår i en stor mängd regler. Jag får skriva om en massa. Inget annat. Men jag har ingen lust att göra mer med Zipaboxen om det kan undvikas.

Vill först testa att jag får alla mina sensortyper att fungera i Raspberryn och sedan åker allt över på en gång. :)

Ja TACK! Jag är mycket intresserad av vilken FW version du lyckats med? Och på vilken version av Domoticz?

Har just varit och köpt ett par extra SD kort för att ladda ner senaste BETAn av Domoticz. Det jag testat hittills är den senaste STABILA versionen.

//Henry

Därför
 
Har ett par motion sensors jag inte hunnit flytta över från Fibaro till Domoticz. Ska se om jag hinner göra det ikväll, återkommer isf.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Inte hunnit än , men verkar som senaste versionen manuellt får lägga till för tillfället.
[länk]
Ja, det hade jag kommit fram till också när jag skrev frågan. Men jag har inte lyckats lista ut hur ett manuellt tillät går till och hade hoppats på lite tips om tillvägagångssättet här.
 
HenFre skrev:
Ja, det hade jag kommit fram till också när jag skrev frågan. Men jag har inte lyckats lista ut hur ett manuellt tillät går till och hade hoppats på lite tips om tillvägagångssättet här.
Den jag testade med, hittades men bara två enheter dök upp.

49 Z-Wave 00001128 1 Badrum, Rörelsesensor Tamp Light/Switch Switch On - 96 Set UnusedRename Device Log 2016-05-26 18:12:40
48 Z-Wave 00001100 1 Badrum, Rörelsesensor Light/Switch Switch On - - Set UnusedRename Device Log 2016-05-26 18:05:54
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Den jag testade med, hittades men bara två enheter dök upp.

49 Z-Wave 00001128 1 Badrum, Rörelsesensor Tamp Light/Switch Switch On - 96 Set UnusedRename Device Log 2016-05-26 18:12:40
48 Z-Wave 00001100 1 Badrum, Rörelsesensor Light/Switch Switch On - - Set UnusedRename Device Log 2016-05-26 18:05:54

OK. När jag installerar Fibaro Motion Sensor så får jag tag i allt, rörelse, jordbävning, temperatur och luminans. Problemet är att "set up" inte kommer. Eftersom den inte identifieras så vet Domoticz inte vilken layout som inställningarna har. Det leder i sig till att jag inte kan få den att sända meddelande på det sätt som jag vill. Det är för stort temperaturintervall som leder till rapport. Jag kan inte kalibrera för placeringen eftersom offset inte kommer upp och kan ställas in. Jag kan inte kalibrera räckvidden på rörelsekänsligheten o.s.v.

Har läst att man ska kunna modifiera en XML-fil för att få med denna sensor eftersom layouten på inställningarna för FW ver. 3.2 är identiska med layouten på FW ver. 2.7. Men det måste in en rad i någon XML-fil där man lurar den att det är samma layout för båda FW versionerna.

Men hittills har jag inte knäckt hur man utför detta. Kunskapsbrist "so far". :)

Kanske finns någon här som kan leda in mig på rätt spår hur jag börjar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.