Jo tomater är ju väldigt smidiga att sticklingsföröka. Chansade med en lite liten tjuv nu o satte i dwcn med ett glas över för fuktigheten. De köpta tomaterna har knopp så jag tänkte låta 2 stå i handvattnad kokos i lådan och hoppas på tomater om 1-1,5 månader.

Oj, trodde persilja skulle vara ett problem men vore toppen om den gick att skörda kontinuerligt. Ja koriander går väldigt gärna i blom, försöker hålla den kort men där skulle det nog passa med en sådd i veckan. Men min fru vill ju gärna ha några blommor i lådan o dessutom använder vi fröna som krydda så jag funderar på att låta en planta blomma.

Letar efter någon annan växt med vackra blommor som är ätbara och som framförallt inte blir för stor. Pensè kanske?

Och så har jag köpt sockerärter att så, får se om de tycker det är för varmt.
 
Hade man haft ett växthus eller uterum att odla i hade det varit lättare att prova lite roliga växter, har man begränsat utrymme blir det lite tajt.

Jag kör slätbladig persilja och vartefter jag klipper av stjälkarna så kommer det nya i alla fall. Får se hur länge det fortsätter. Men det blir väldigt långa stjälkar, de verkar verkligen vilja dra sig mot ljuset från fönstret. Hoppas att vartefter rotmassan ökar så kommer det att komma fler stjälkar samtidigt så det blir lite mer kompakt. Nu är det liksom två långa stjälkar åt gången som lägger bladen mot rutan.
 
Fanns bara krusbladig persilja när jag handlade men jag gillar den slätbladiga bäst. Ska testa att hålla min kort.

20160513_172314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu styr jag en pump med en arduino :) kul och väldigt lätt att komma igång med. Så fort jag har lite tid över ska jag försöka sätta mig in i programmering och ellära så jag kan bygga ut systemet och kontrollera hela miljön. Men först ska jag dra om slangarna så det blir prydligare, sätta upp någon mer ljuskälla och bestämma hur jag ska utnyttja den sista ytan som är oanvänd men det lutar åt fler dwchål i tankarna. Har nära till avlopp och ett par solenoidventiler hemma så i slutändan hoppas jag sköta vattenbyte, ph och näring automatiskt men det är en lång tid dit då jag aldrig programmerat tidigare.
 
Jag tog en bild på hur vår persilja ser ut, där man ser de stjälkar jag klippt av hittills.
2016-05-12 16.52.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har f.ö. skördat lite mer tomater. Det här var dagens skörd (några var inte helt mogna såg jag efter att ha plockat dem, de får ligga framme och mogna).
2016-05-13 18.30.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag inte räknar fel så har jag skördat 5 stycken före dessa, så 12 totalt hittills alltså.


Hade lite översvämmning i fönsterfarmen idag igen. Försökte fintrimma hastigheten på pumpen men det är svårt... Kör jag för sakta så rinner det inte åt bägge hållen när det når T-kopplingen, det börjar rinna i bara ena slangen och suger in luft via den andra (häverteffekt). Skruvar jag upp hastigheten så det delar sig i T-kopplingen så blir det lite väl högt flöde...

Jag har satt i en till slang i korkarna nu, för det är ju det som är problemet: Dräneringen ner till nästa nivå går i slang av samma dimension som matningen, men matningen drivs av pump så det är högre tryck och flöde där.

Blev inte helt optimalt nu när originalslangen sitter mitt i korken och den extra nästan hamnar mot flaskans hals, ska tillverka nya korkar sen tror jag. Men ska se om det hjälpte med dubbla. Alternativt köper jag lite större slang (6 mm kanske).
 
Wow, när man väl får snurr på det älskar växterna verkligen hydro! Våra katter brukar vara duktiga när det gäller växter men tydligen är chili jättegott. De hade brutit av toppen på en tomatplanta i jord på väg till chilin. Jag satte ned stjälken i näringstanken, drog av ett par blad och tryckte ett plastglas över. Nu inte ens 2 dygn senare är det redan massa rötter på gång :D De små tjuvarna jag tog som sticklingar räcker inte nedanför skumgummit och de har inte heller fått rötter så jag låter nästa växa till sig lite mer. Har en wavemaker i tanken för att syresätta vattnet då de är tystare är luftpumpar och det verkar fungera utmärkt. 20160516_111752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
20 cocktailtomater skördade hittills, men det är "första vågen" så att säga. Det är en omgång till på G på skotten. Hade säkert kunnat bli ännu fler om jag inte varit tvungen att toppa skotten för att få plats. Bilden är tagen häromdagen, har alltså skördat några till sen dess.
2016-05-16 17.54.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Häromdagen såg jag dessutom det här.
2016-05-16 17.53.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På grund av bristande pollinering inledningsvis så är det där det enda smultronet som verkar bli ätbar storlek. Det är två till befruktade blommor men de ser inte ut att utvecklas ordentligt.

Nu är jag där med påskfjädern varje dag och duttar lite i alla blommor som finns. Dock hann det bli rätt många som började vissna utan att bli befruktade. Men det är så kallade månadssmultron så det bör komma fler blommor. Plantorna börjar bli väldigt spretiga, vet inte hur mycket man vågar tunna ut dem... Klipper de allra längsta stjälkarna i alla fall, verkar ändå inte komma blommor på dem.


Ser också att jag inte fått med hur jag löste locket till dunken för fönster-farmen. Tog ett par bilder på det häromdagen. Jag har alltså hålsågat ut ett stort hål i locket och sen klippt till en rund platta som passar i locket och har hål för slangarna. Locket skruvas på plats utan att plattan behöver rotera alltså.
2016-05-15 17.04.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-05-15 17.04.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har dessutom sågat till IKEAs låda så den går in i skåpet, jag gjorde en vinkelkoppling av en lampnippel som jag sågade ett V i och bockade, och sen epoxylimmade så den blev tät. Har provkört lite med den andra membranpumpen, det verkar fungera. Blev lite högre nivå i lådan än jag tänkt, men det funkar nog. Den höga nivån berodde delvis på att det var vaselin kvar i nippeln (hade stoppat in en vaselinad slang för att inte epoxyn skulle bilda propp), då gjorde ytspänningen att vattnet knappt ville rinna in....

Har inga bilder från arbetet där, men ska ta bilder sen innan det driftsätts.

Jag kommer nog att ta ebb/flod-systemet ur bruk sen, det får står en SmartBox där med näringslösningen till IKEA-lådan. Ovanpå den kan jag ställa mini-drivhuset som jag driver upp frön i, annars har jag ingen belyst plats att ställa den på.

Inledningsvis kommer nog IKEA-lådan dock att få ta sin näringslösning från ebb/flod-systemets reservoar.
 
Smart med locket :)
Mina smultron växer nog bäst av allt och såg halvt döda ut efter några timmar utan vatten då jag bygger om systemet. Som nya efter en dusch iaf :)
Såg dig på elektronikforum med så hoppas du kan hjälpa mig lite.
Är som sagt helt nybörjare på el, elektronik och programmering men jag försöker lära mig.
Har så svårt att organisera alla sladdar och transformatorer och det blir inte bättre av att koppla dem till relän,
LED-drivarna tänkte jag styra på ac-sidan men allt annat (6+ enheter mellan 5-24v med de flesta på 12v typ pumpar) tänkte jag sätta relän på dc-sidan. Kan jag då riskfritt ha t.ex. en 12v10a psu som är ansluten jämt och som ~4 förbrukare á 1a är kopplade till via relän? Eller ett nätagg från en dator.
 
Det kan vara vettigt att säkra av så du har en säkring (1-2 A) till varje förbrukare. Annars måste du dimensionera alla sladdar så de klarar 10 A (eftersom det är vad nätagget kan ge om det råkar bli kortis nånstans).

Grejer som har ett eget nätagg behöver du nog inte säkra av extra eftersom där begränsar ju nätagget vilken ström det kan bli vid fel.
 
Nu är IKEA-lådan driftsatt och "beplantad".
2016-05-20 17.16.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina sågade kanter syns inte så mycket att de är lite fula (sågade med ett löst bågfilsblad bara, så det blev lite vågigt).

Pumpen monterades i en likadan låda som den i fönstret (vi ska ha tre såna där lådor, har dock bara hittat grön och rosa... ska finnas en blå också nånstans).
2016-05-20 16.55.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangarna går nu alltså ner i ebb/flod-systemets reservoar. Den fick påfyllning eftersom det blir kvar nästan fyra liter i IKEA-lådan. Det är ett par plantor kvar i tråget men när de är borta så får lådan ett vanligt lock bara med hål för slangarna tänkte jag. Bilden är tagen innan plantorna flyttades (rucolan på den här bilden är alltså samma plantor som syns på den första bilden i inlägget).
2016-05-20 16.56.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelkopplingen till returen blev så här. Inte riktigt 90 grader, skulle ha filat ur lite mer. Men den funkar och är tät. Borrade 8,5 mm tror jag och skruvade sen in den direkt i plasten. Blev tätt, men börjar det läcka så har jag muttrar att sätta på bägge sidor.
2016-05-20 16.55.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tog en bild häromdagen på ena timjan-krukan också kom jag på.
2016-05-19 17.24.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag slängde en av mina broccoliplantor (de kommer ju ändå inte kunna växa upp i skåpet) och flyttade de sista plantorna till det drip-system där de satt (det var lökarna, de ska ändå ha mer näring än den fått i ebb/flod-systemet har jag för mig) så jag kunde avveckla tråget.

2016-05-20 20.08.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan då minidrivhuset ställas in där för att dra upp fröer i kuberna.
2016-05-20 20.08.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår fick jag lite panik. Jag upptäckte på fönstersystemet att T-kopplingarna för returslangarna hade fått en grön ton.... Alger!

Började genast läsa på om hur man gör rent från alger, och hittade då såklart också sidor om hur man undviker alger. Då började jag misstänka att problemet inte var så stort som jag trodde.

I morse plockade jag isär kopplingarna och konstaterade att det var lättstädat. Jag hade bara svart-tejpat slangarna, inte T-kopplingarna. Det gjorde att det blev alger i T-kopplingarna, men inte i slangarna.

Diskade ur dem med tops och satte sen ihop och tejpade ordentligt med svart eltejp.

Uppenbarligen är det jätteviktigt att undvika ljusläckage, en liten springa så blir det alger precis vid den springan.

I övrigt snurrar det bara på, fyller på vatten och justerar pH nån gång i veckan. Blir nog byte av näringslösning efter nästa helg (dottern tar studenten på fredag så fram till dess är det fullt upp med annat).
 
Idag var det dags.

Ungefär fyra månader efter sådd var de första tomatplantorna färdigskördade (hade jag inte klippt ner skotten hade det säkert blivit en omgång tomater till, men det hade inte fått plats i skåpet). Ungefär 40 cocktailtomater har jag fått ut, dock väldig utspritt över tiden. Har nog aldrig varit mer är 5 mogna som skördats åt gången, oftast bara 1-2 stycken.

Såhär så det ut i botten av lådan när locket var avlyft (och efter att rötterna som gick mellan krukorna och rotmattan hade klippts av, de var rätt tjocka). Denna rotmatta (5-7 mm tjock, man ser det på kanterna som har vikt in sig lite upptill i bild) har alltså skapats av två plantor.
2016-06-11 08.28.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg plantorna ut efter att ta tagits ur ytterkrukorna. Lecakulorna sitter fast i en rätt kompakt massa av rötter.
2016-06-11 08.28.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att på den här bilden har jag allså skakat på plantan så alla lösa lecakulor är borta, vände kruka uppochner när ajg drog ut plantan ur den. Fick t.o.m. ta till saxen för att få loss den lilla svarta 5 cm-krukan som de satt i från början. (Sen slår det mig precis nu att jag inte såg några spår av rockwoolen, den verkar ha blivit upplöst.)

Nästa omgång tomater sitter i rockwoolplugg direkt i en 7 cm-kruka, har inte tagit omvägen vid de runda svarta 5 cm nu (de använde jag i ebb/flodsystemet som ju är pensionerat för tillfället).


Kollar jag på mitt odlingsprotokoll så verkar den ny plantan (det är bara en som är sådd, har också en som är skott från de gamla) inte riktigt utvecklats lika snabbt som de första, jag tror dock det beror på att den fått mindre ljus på grund av skuggan från den stora plantorna. Får se hur det blir nu när den får mer ljus.

De första plantorna fick sina första blommor redan 5-6 veckor efter sådd, den nya plantan såddes för två månader sen och har inte börjat blomma än.

Ska så ett par till pluggar i helgen tänkte jag.
 
Hej,

har skaffat Ikeas hydrosystem, och kört det nu i drygt 10 dagar, märkte igår att jag fått något grönt på pimpstenen(?), kan det va alger?

Dag 1:

160617_small.jpg

Dag 10:

160627_small.jpg

Problem:

160627_2_small.jpg
 
Ja, det är alger. Det ser ut som du har lite för lite pimpsten i krukorna, du borde fylla på upp till kanten så att det inte är fuktigt på ytan.

Algerna behöver ljus och fukt, man behöver alltså se till att fukt och ljus inte finns samtidigt nånstans. Där det är blött ska det vara mörkt, där det är ljust ska det vara torrt.

Locken till de oanvända hålen t.ex. är till för att ljus inte ska nå ner till näringslösningen.
 
Nerre skrev:
Ja, det är alger. Det ser ut som du har lite för lite pimpsten i krukorna, du borde fylla på upp till kanten så att det inte är fuktigt på ytan.

Algerna behöver ljus och fukt, man behöver alltså se till att fukt och ljus inte finns samtidigt nånstans. Där det är blött ska det vara mörkt, där det är ljust ska det vara torrt.

Locken till de oanvända hålen t.ex. är till för att ljus inte ska nå ner till näringslösningen.
OK, kan jag fylla på med pimpsten bara eller kommer algerna att sprida sig då på nått sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.