Varför? Inte otrevligt menat, utan varför har du 6 knivar? Upplever du det bättre?
 
Passade bladen bra? 29 spänn för 5 blad.... Billigare än Rustas 99kr för 3st....
 
Hemkommen från Spanien ville jag testa att öka klippdiametern för att mosa ner det väldigt höga gräset lite mera effektivt. Ja Rustas blad passar, är tunnare och snurrar bättre med åtdragna skruvar. OBS: risken för sprickor finns tyvärr... fick kassera 2 stycken igår! Vet därför ännu inte om jag ska fortsätta att använda dessa blad?
Ps.: Var får man tag i enbart passande/fungerande skruvar? Blad har jag så det räcker!
 
Rustas blad passar? Du menar biltema?

Är det samma diameter på hålen?
När du skruvat åt kniven ska den sitta "löst"....
 
Sorry...klart var det Biltemas blad jag menade! Ja, det är samma håldiameter och bladen skall ju alltid kunna snurra fritt!
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Min Clipper 1200 är nu inne på tredje säsongen och visst har vi haft våra duster :).

Härom dagen trodde jag att batteriet började ge upp och märkte hur klipptiderna blev kortare dag efter dag. Vände klipparen på rygg och kände hur svårt det var att snurra klipptallriken för hand och upptäckte att en massa gräs snurrat upp sig hårt kring drivaxeln bakom fästplattan till klipptallriken. Gör så här;

* stäng av huvudströmbrytaren och lägg klipparen på rygg
*skruva loss klipptallriken
* ta bort allt gräs runt axeln med kniv, mejsel eller whatever
* ta en liten mejsel och öppna en liten glipa mellan axel och tätning (dra och tryck samtidigt i drivaxeln så går det lättare) och spruta in rätt rejält med smörjolja. Vips snurrar axeln superlätt och klipparen klipper 80-90 minuter igen innan den går hem och laddar.
 
Ni som har årets modell, hur funkar framhjulen för er, bättre kvalitet? Lite synd att det bara är ett års garanti jämfört med worx som har tre... Har själv en worx sedan tre månader tillbaka och den har redan varit inne på verkstan 2ggr pga trasigt kort, min far är ute efter en klippare och undrar om ni är nöjda med era klippare?
 
Det har aldrig varit problem med framhjulen på min nu 2 år gamla "Molly",men en del skruvande/fixande har det blivit för att få till en smidig klippning på min ojämna gräsmatta utan störande/onödiga uppehåll:
Lyftsensorn lossnade förra veckan, men den gick att rädda med en borrning, plugg och en självjagande skruv.
Lyftsensor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gummilisten kapade jag av och flyttade den ett steg uppåt. Nu fastnar/vänder roboten ej längre i gropar/mindre kanter.
NEW.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bladen skruvades nu fast med M4 insexskruvar för att undvika obalans när de fastnar olämplig pga gräs i kläm eller i den, i mitt tycke, felutformade tallriken.
INSEX M4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många fästmärlor för slingkabeln stack upp och jag fick slå ned de igen! De borde väl ha en annan utformning...upp och ned koniskt kanske?
Kortet har nog också fått fnatt? Varje gång den skall starta efter har varit strömlös under natten står det: VILOTID
Kortbatteriet är antagligen slut? Jag starta nu alltid med: Inställningar, Återställnig, Ändra klippbredd och Starta ...funkar ännu så länge!
Kanske dags att att köpa en maskin till för framtida bruk...just nu för bara 4995:- ?
http://www.rusta.com/se/robotgrasklippare-clipper-1200-p31901065.aspx
 
Redigerat:
Ingen som hittar bra "billiga" knivar från eBay? Hittar en massa knivar som passar, men det är fel skruv. Alltså skruven som följer med är konisk där bladet ska vara och för kort, då fastnar bladet när man skruvar fast skruven... Kan ju givet vis använda mina gamla skruvar, men dom börjar bli väldigt slitna....


Helt sjukt.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/grasklippartillbehor/grasklipparknivar-721308/

Jula tar 249kr!! För 3 knivar!!!
På Rustas sida hittar jag inte knivarna...
 
Redigerat:
CandyManX skrev:
Ingen som hittar bra "billiga" knivar från eBay? Hittar en massa knivar som passar, men det är fel skruv. Alltså skruven som följer med är konisk där bladet ska vara och för kort, då fastnar bladet när man skruvar fast skruven... Kan ju givet vis använda mina gamla skruvar, men dom börjar bli väldigt slitna....


Helt sjukt.
[länk]

Jula tar 249kr!! För 3 knivar!!!
På Rustas sida hittar jag inte knivarna...
Men klipparen är billig i inköp, då måste de tjäna pengar på annat så som knivarna. :)
 
Rusta har knivar. Tror det var 79 för 6 st. Husqvarnas knivar passar också. Skruvar är det värre med, fattar inte varför de inte går att få tag på, är ju slitdelar om nåt. Fick dock nya skruvar av Clipper service när jag lämnade in min på Rusta för vinterservice/förvaring. Rekommenderas, prisvärt!
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Ja, det va ju ett betydligt humanare pris på Rusta! 😀
 
  • Gilla
Byggoteknik
  • Laddar…
Hej alla glada.
Jag är helt ny på detta med robot, har inhandlat en clipper 1200, nu till min fråga.
Behöver man verkligen placera den med dessa avstånd vid laddstationen? Att man ska ha 2m fram är ju ok, men 1m åt sidan? behövs det?
 
Hej. Nej, jag kör med 10cm till ena sidan.
 
  • Gilla
alle1974
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.