holmberg87 skrev:
Det var inte dumt! Men du läre man köpa både skruv och spik..
Bytte fönster under 2 somrar. På altandörrarna behövde jag skruv då man skulle skruva fast blecket i aluminium. Gick inte med spik ;)
 
D09 skrev:
Onsdag = lekdag för grabben med dagispolarna så jag har sett på när dom rev upp allt flis jag paddat 😁

Han med och tanka en dunke soppa till traktorn så förhoppningsvis håller den ihop till att dra iordning vägen imorgon kväll så fredsgslasset kan spridas fint 😁😁😁
Då blir det regn i helgen då 😵
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ramnemark skrev:
Då blir det regn i helgen då 😵
Ha ha lugn..

Traktorn startade... Verkade fungera.. Halvvägs ner så dog den 😂😂😂😂

Har hållt på mellan 18 och fram tills nu att försöka få upp skiten

Tur farsan tog med grabben till sommarstugan 😇

Tror dock jag hittade felet så räkna med regn från måndag ✌️

Ja just det... Hatar den jävla traktorn 😩😩😩😩
Vevat runt den där motorn i någon timme nu
 
D09 skrev:
Ha ha lugn..

Traktorn startade... Verkade fungera.. Halvvägs ner så dog den 😂😂😂😂

Har hållt på mellan 18 och fram tills nu att försöka få upp skiten

Tur farsan tog med grabben till sommarstugan 😇

Tror dock jag hittade felet så räkna med regn från måndag ✌️

Ja just det... Hatar den jävla traktorn 😩😩😩😩
Vevat runt den där motorn i någon timme nu
Du missförstår detta! Du hatar kanske traktorn, men traktor visar ju med tydlighet att den hatar dig mer!!!
Ge traktorn kärlek
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vilken skitvecka!

Veckan börjar med att min Klippo fails to proceed, vajern till drivningen har rostat fast. Lyckas laga det.
Poolen fylls upp bara så att jag kan konstatera att det rinner ut 900 liter på fyra dagar. Felsökning pågår.
Assalåskistan i ytterdörren kaputt, tryckfallet stannar kvar i dörren, känt fel på dessa skitprylar från Assa.

Flygplanet jag tog mig hem från Köpenhamn med idag blev dock varken kapat, började brinna eller krashlandade. Man får vara glad för det lilla.


Vad händer det för kul saker imorgon tro?
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
D09
Kromo skrev:
Du missförstår detta! Du hatar kanske traktorn, men traktor visar ju med tydlighet att den hatar dig mer!!!
Ge traktorn kärlek
😂😂😂😂

När du säger det så gick den faktiskt bra efter att ha fått Grönstedt..

Får bli bolaget imorgon

( sen så gör det nog inget om man byter korkpackningen under tanken )
 
Idag har jag klippt gräset och sköljt bort allt sågspån utanför huset sen renoveringen av badrummet. Vi har även bestämt oss för att skaffa fiber. Så vi får se när de har tid att gräva :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag skruvat lite på bryggan och provlagt trall. Skulle målat men de är lite dåligt väder..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D09
Fått hem en vända grus som lastbilen spred över vägen.. Startade traktorn och skulle dra till vägen..

Den stendog efter några meter 😂😂

Paddade vägen och tog en öl 😇

Nu har jag plockat isär och bytt packning till bränslekranen till traktorn 😊

Imorgon montera ihop och startar och går gött så får jag mig ett bryt 😁


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
En öl löser de flesta problem, skål på dig!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bo.Siltberg skrev:
En öl löser de flesta problem, skål på dig!
Skål 😄👍🍻
 
Krilleman
Helt rätt Bo!

Öl löser många problem, själv har jag ont i knäna efter ytterligare en dag på taket. Men jag har också hunnit läktat helt klart. 140m² handspikat, även pappen!

En liten klapp på axeln till mig själv, känns bra att ha gjort det alldeles själv! Pannorna blir upplyfta med lastare på måndag. Takfönstret på tur imorgon om det inte regnar. (Hör du det D09?!)

Skål! :beer:
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
S
Rivit ut ett källarfönster och murat igen. Det gick två elkablar genom karmen så jag kopplade ur dem ur centralen och klippte av dem.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har målat andra varvet med vindskivor nu på kvällningen, montage imorgon tillsammans med ovan nämnda takfönster om D09 sköter sig! ;)

Och för alla er som klurar på att lägga om tak på egen hand så kan jag bara flika in att det är lätt värt det om du är normalhändig. Alla dagar i veckan!

Gamla pannorna var nere på en timme i torsdags förmiddag. Sen var vi fyra grabbar som la upp nya takpappen till sena kvällen, men det blev färdigt. Jag hade riggat med presenningar för hela taket om det skulle börja regna. Öppet köp på dessa i 30 dagar med kvitto, så dom blir det retur på!

Jag kanske borde startat en egen projekttråd om spektaklet, men det känns överseriöst! :wow:

Kostnaden för mig att lägga om taket i egen regi (totalt 140m² sadeltak), ser ut som följande:

30,000:- Papp (Mataki MB350), läkt, pannor (Benders Palema), takbrygga, taksteg
8000:- RFR skruv, pappspik, vindskivor, klister, fotplåtar, diverse småsaker
3,000:- Teleskoplastare
7500:- Snörasskydd för hela taket - Benders Nomo Beta
12,000:- Hyrställning, inklusive montage, rivning och hyra under en hel månad
12,000:- Helt ny takavvattning utförd av plåtslagare (Planja)
12,000:- Div plåtarbeten - Huv på skorsten, över/under-beslag skorsten, vindskivsplåtar, takfotsplåtar.
2500:- Färg
4000:- Takfönster - Komplett med inklädnadsplåtar. (Fakro)

Totalt ca 91,000:-

Rustabo (En stor varning för denna firma!) ville ha 256,000:- för detta arbetet utan komplett snörasskydd och takfönster, innan ROT! Men dom ville ha betalt för 160m² i offerten!!!!!!! Taket är bara 140m².

Hur som haver så hade det inte gått så smidigt med mig på taket, varje ledig stund på dygnet sista veckan, om inte sambon tagit ett stort ansvar i hemmet! En eloge till henne som stått ut med mig hittills då hon bara ser mig för mat och sömn. Jag misstänker att det blir en mutresa utomlands till hösten! Jag som älskar att vara en äkta hemmagris! :x

369mm blev cc-måttet mellan bärläkten. Palema har ju ett maximalt mått på 375mm. Så lite tur hade jag endå! (y)

Observera lövens skillnad på bara 12 dagar i eken bakom huset. Det börjar bli sommar!!! :D

20160501_155852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160512_154438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
S
Bra jobbat.

Det var en billig ställning! Jag fick betala 27-30 000 för en månad vid takbyte (två olika offerter).

Rustabo är väl ett företagsnamn som ploppat upp lite överallt i någon form av franchise. Kan väl vara vem som helst som jobbar och inte förtroendeingivande kampanjer.

Tillägg:
Snabb googling ger starka varningar för Rustabo. Verkar vara ett och samma företag som jobbar på olika orter, förutom på sin hemmaort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.