Sura grannar finns tyvärr överallt. En uppretad surgranne kan göra livet tråkigt för dig lääänge. Grannar är ju svåra att byta ut om man inte själv flyttar. Det är kul att fundera över allt man skulle kunna göra mot sina sura grannar. Själv skulle jag gärna förgifta ett tiotal stora granar för min griniga granne för att på så sätt få strålande sjöutsikt. Kul att tänka på, kanske inte lika kul att ta konsekvenserna av. Vite för att fälla grannars träd är skyhöga. För att inte tala om osämjan som skulle kunna följa av detta!

I ditt fall pratar du om a en tre meter hög tall! Knyt handen i fickan och låt den stå kvar. Det kan inte vara många kvadratmeter skugga du har. Definitivt inte värt att starta en grannfejd för!
 
  • Gilla
småstuga och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska lätt att döda den utan att det märks...
...gift-ampuller har ju nämnts och de är ganska lätta att dölja under mark i rotsystemet...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Man kan ju vända på det..

Antar att grannen startar en tråd "Grannen kapade ner mitt älsklingsträd"

Då hade jag nog föreslagit att lämna in en stämning och en polisanmälan.
 
  • Gilla
galno och 5 till
  • Laddar…
Är det typ såhär det ser ut?

lW9B4tS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag läser sådana här trådar kan jag inte låta bli att undra över vad det är för slags människor som inte kan respektera andras tomtgräns.

De som struntar i, eller kanske inte har empatisk förmåga att se, hur mycket de förstör för sina grannar.
Varför kan folk inte respektera till 100% att det finns tomtgränser, och att de är absoluta?

"Älsklingsträd" - vilken dj***la bullshit!

Med den typen av svar du fick av din granne skulle jag tappa all respekt för dom, och göra som någon annan föreslog här: uppmana grannen att ta bort skiten med ett par veckors varsel. Ta sen ner skiten själv om dom ignorerar dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Chaly skrev:
3 meter tall? Gräv upp den lite snyggt en kväll och vrid den 180 grader så att den lutar in på grannens tomt istället. :)
Smyg in en mini..., eh, nej, hjulgrävare får det nog vara, mitt i natten så du inte märks :rolleyes:

Kolla med kommunen. Fastighetskontoret eller liknande kan säkert läsa lagen för dig. Jag tror att du efter föregående varning till grannen får kapa det som är över din tomt om du inte skadar trädet, men kolla! Att kapa rent på grenar kan inte rimligen skada tallen om det sker i etapper, några grenar per år. Stammen? Varför inte? Tallen kan ju grena ut åt grannen istället, och trädet lär inte dö (om det görs i etapper).
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
Det är aldrig kul att ha en "dum" granne, men att "gå för långt" är nog ännu värre. Tala med honom igen och låt honom förstå hur viktigt det är för dig att få sol i din trädgård, erbjud honom att få ett valfritt träd/växt från närmsta plantskola (för rimliga pengar) i utbyte mot att du tar ned tallen och ger honom veden. Då har du gjort allt du kan tycker jag, att ha kanske trettio år framför sig med en granne som är beredd att anmäla dig för allt han tror sig se kan aldrig vara en framtid.

Saklighet, ödmjukhet och ett trevligt uppförande brukar vara den vinnande metoden, sen kan du ju alltid hålla i ditt eget sinne att grannen är en gringubbe ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
När jag läser sådana här trådar saknar jag nästan alltid bilder. Det här är verkligen ett tillfälle när en bild kan säga mer än tusen ord.
 
  • Gilla
MrMad och 2 till
  • Laddar…
Snål-Jocke skrev:
Det är aldrig kul att ha en "dum" granne, men att "gå för långt" är nog ännu värre. Tala med honom igen och låt honom förstå hur viktigt det är för dig att få sol i din trädgård, erbjud honom att få ett valfritt träd/växt från närmsta plantskola (för rimliga pengar) i utbyte mot att du tar ned tallen och ger honom veden. Då har du gjort allt du kan tycker jag, att ha kanske trettio år framför sig med en granne som är beredd att anmäla dig för allt han tror sig se kan aldrig vara en framtid.

Saklighet, ödmjukhet och ett trevligt uppförande brukar vara den vinnande metoden, sen kan du ju alltid hålla i ditt eget sinne att grannen är en gringubbe ;)
Absolut. Men en del människor ignorerar saklighet och utnyttjar ödmjukhet, och förväntar sig att alltid få sin vilja igenom.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Neighbour Bad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby och 19 till
  • Laddar…
Rickard Olsson skrev:
Vad är worst case om jag kapar ner skiten i tomtgränsen en mörk natt? Det var för övrigt hans hemmaboende vuxne son som kallade den för "bajstall".
Inte behöver du vänta till natten blir mörk - grannen vet nog ändå att det är du som kapat den ; )
 
Varför flyttar man ens till ett hus med grannar när man inte kan respektera dessa eller deras rätt till att plantera växter på sin tomt? Och en 3 meter hög tall kan orimligen vara orsaken till dina problem med gräsmattan. Varför inte lyssna på grannen och testa att dränera den istället?

Men worst case om du fäller tallen är att du får bekosta återplanteringen av en lika stor tall, det är riktigt dyrt samt stå för rättegångskostnaderna.
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
Eller föreslå att byta ut ful tall mot rak och fin tall?!
 
Hej

En borrmaskin, hammare och en sådan här på rätt ställ löser problemet.

http://www.ecoplug.se/

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.