Hemmakatten
@snigla. Odlar i pallkragar. Har (hade :( ) ett frukträd i varje hörna av kökdträdgården som är inringad av högt stängsel och en bokhäck.

Den sorksort vi har är vattensork som äter upp rötterna. Åkersork gnager av stammarna ovan mark.

Läst på och det enda som är effektivt är att gräva ned ett nät runt hela köksträdgården vilket inte går här eftersom det längs ena långsidan är ett 10 m långt vedförråd.

Får nog ta kontakt med KOW och köpa hans tryckluftsaggregat och försöka bekämpa lokalt
 
Hemmakatten skrev:
Vill inte vara glädjedödare mem undrar hur nyttigt eller snarare onyttigt ett bil-eller traktordäck är för små barn? Barnen klänger på däcket, ligger på det, stoppar fingrarna i munnen mm.
Om det var så farligt med gamla däck så skulle nog alla födda på 70 och 80-talet vara döda nu. Jag har iaf haft bildäcksgungor på alla mina lekplatser....
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hemmakatten
Googlade lite om gamla bildäck och de är visst farliga. De innehåller högaromatiska oljor som är cancerframkallande.

Bl.a. har Göteborgs och Lidköpings kommun utrett frågan och gamla däck är numera förbjudna som gungor. SR P4 i Jönköping har en artikel om detta, likaså SvD. Naturskyddsföreningen varnar också för gamla bildäck.

På sin tid tyckte man även att asbest, ddt och neurosedyn var ofarligt. Min pappa arbetade en kortare tid med asbest och fick resten av sitt liv gå på regelbundna kontroller.

Det finns och upptäcks hela tiden ämnen som inte är hälsosamma så det känns rimligt att inte använda det man vet om, som t.ex. gamla bil- och traktordäck. Barn är dessutom mycket mer känsliga än vuxna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ashe och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Googlade lite om gamla bildäck och de är visst farliga. De innehåller högaromatiska oljor som är cancerframkallande.

Bl.a. har Göteborgs och Lidköpings kommun utrett frågan och gamla däck är numera förbjudna som gungor. SR P4 i Jönköping har en artikel om detta, likaså SvD. Naturskyddsföreningen varnar också för gamla bildäck.

På sin tid tyckte man även att asbest, ddt och neurosedyn var ofarligt. Min pappa arbetade en kortare tid med asbest och fick resten av sitt liv gå på regelbundna kontroller.

Det finns och upptäcks hela tiden ämnen som inte är hälsosamma så det känns rimligt att inte använda det man vet om, som t.ex. gamla bil- och traktordäck. Barn är dessutom mycket mer känsliga än vuxna.
Fast är barn i dag mer känsliga än förr ??
Lite skit har ingen unge dött av , ska man se till vad kommuner hittar som är felaktigt och farligt ska man nog inte sätta barn till världen.
Däckgungor har säkert funnits sedan däcket uppfanns och jag tror inte att barnen dör i förtid genom att leka med dom , cancer får tyvärr både människor och djur oavsett om dom har pillat på något farligt eller ej.:confused:
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
1462896127095-218141449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dränering fixad. Lär bli klart till hösten med den här takten :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
Jag har spanat lite i trädgården: det är mycket äppelblom och persikoblom. Om detta håller i sig och humlor och bin gör sitt jobb så bådar detta gott inför hösten. :D I fjol blev skörden bara tre äpplen och två persikor.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Mäh... Det är inget konstverk. Det är till för ungarna att klättra och klänga på. Lagom stort för att bli kul att klättra på, lagom litet för att inte kosta en spräckt skalle när de dimper i backen.
Man kan göra en koja också med ett par lakan!
 
Kirskål. Överallt kirskål. *suck*
 
Ashe skrev:
Kirskål. Överallt kirskål. *suck*
Kirskål är faktiskt hyfsat lätt att utrota (om det inte är på kartan R-märkta områden). Vänd jorden, dra bort alla rötter du kan hitta. Släng ut tätt med sättpotatis (de luckrar mest upp joden, så räkna inte med en stor skörd), täck med halm och varje gång en kirskål visar sig, så trycker du ner fingrarna i jorden så du får tag på roten och drar upp den. Utrotade 10 kvm på en sommar med den metoden. Bronsåldersruinen kan jag dock inte göra så mycket mer med än att begränsa dess framfart.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det är bra mycket mer än 10 kvm och jag har inte möjlighet att odla potatis där tyvärr. :/

Jag ska lägga ett tjockt lager tidningar och sen singel på där jag ska odla i pallkragar, och där det har spridit sig runt omkring ska jag lägga massa tidningar och sen matjord och så gräs. Men fram till jag kan göra det så försöker jag hålla dom någorlunda i schack.
 
Lägger du jord osv kommer du fortsätta att ha problem, definitivt. Ge upp tanken på gräsmatta, för din egen skull.
 
Fast utan ljus dör dom ju. Och jag får såklart rensa de som ändå kommer upp, precis som vid potatismetoden.
 
Nej, de dör inte utan ljus, deras rötter växer bara ytligare.
 
Fast dom kan ju inte komma upp genom ett tjockt lager tidningar och kartonger.
Det är i alla fall vad jag fått tips om från flera håll så vi får väl se hur det går.
 
kanske inte så miljövänligt men kemiskt går dom att få bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.