Jahapp. Frugan behöver en altan att lära sonen att gå och jag behöver en sviindyr grill. Dax att bygga altan alltså. Vi har en plats utanför kåken med mycket sol där vi har utemöbler, men ogräs i gruset vinner kampen hittills. Jag grävde bort gruset och sparade det på andra sidan och mha en grävare planade vi ner ytan och nu är jag på gång med ritningen. Ni som vill följa kan göra det och kom gärna med tips, tekniker och designidéer.


Såhär ser huset ut i Sketchup med 145 x 45 bärlinor.
Bärlinor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


145 x 45 reglar.
Reglar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


145 x 34 trall (om det inte blir svindyrt)
Trall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mur av trä som man kan sitta på eller ställa drinken.
Mur.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppningen framåt skall ha en läktartrappa och en vanlig trappa.

Steg 1 är att fixa en trapp i uselt skick. Påbörjat.
Steg 2 plana ytan. Klart.
Steg 3 försöka jämna till muren tv i bild.
 
  • Gilla
Navarro
  • Laddar…
Hur har du tänkt att bygga "muren"? En regelkonstruktion som kläs med trallvirke?
 
Japp. trallen helt klar så vi ser vad som passar
 
Fick självklart börja om från början när jag fattade att Sketchup inte gillade lager på varandra, så nu ligger allt 1 mm från. Såhär ser det ut på planeringsstadiet nu.

trappa.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Navarro och 1 till
  • Laddar…
Frågor:

Hur skarvar man bärlinor och reglar? Såndär där hålat plåtbit man skruvar 10 skruv i varje, en parallellregel eller vad?

Skarven skall vila på plint eller regel?

Gjuta plint med justerbara skor eller?

Det som skall fästas i betongvägg från 43 med stora sten i, vad är bästa knepet eller får jag testa mig fram?

Mvh CAlle
 
Trappans bärlina hamnade visst i underjorden nu, men det är bara för konceptetes skull.

Så, där är min plan. Vad har jag tänkt fel?


trappregel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hagenblad skrev:
Frågor:

Hur skarvar man bärlinor och reglar? Såndär där hålat plåtbit man skruvar 10 skruv i varje, en parallellregel eller vad?

Skarven skall vila på plint eller regel?

Gjuta plint med justerbara skor eller?

Det som skall fästas i betongvägg från 43 med stora sten i, vad är bästa knepet eller får jag testa mig fram?

Mvh CAlle
Hittade den här bilden som visar bra hur man kan skarva
skarv bärlina.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Justerbara skor kan vara bra, men om du ska upp en bit från plinten så kan du lika gärna använda en stolpe som du justerar höjden med.

Borra i betong med en massa sten i är lurigt. Det enda rätta är att testa sig fram, det är inte hela världen om du råka göra några hål extra i bärlinan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Tackar. Den där var ju inte dum.

Har en borrhammare som hålar sten lätt, men det händer ju att man träffar en sida och då vill den vandra iväg. Tror jag använde en lite borr först, sedan gick upp sist jag var på't.
 
Ett litet tips, Sketchup fungerar bäst om du gör tex en bräda och sen markerar alla entiteter/ytor och sen gör en grupp av det. Sen kan du skissa nytt jämte den tidigare (och använda som ref) eller kopiera den tidigare gruppen om du vill.
 
Tänkte dra några bilder så ni ser vad jag ser.

Först och främst en trappa i miserabelt skick. Sprucken, lagad, sprucken igen och med brunt klinker ingen gillar och som hellet inte matchar något annat på huset. Nu nerbilat i en hög deponi jag skall dumpa på annat stället på tomten.
8.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan har nu fått raka linjer med betong.
7.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt hörnet är en betongtrappa som skall byggas bort. Jag gick lös med borrhammare och nu är den under kanten och ur vägen för trall. Trappen blir en gömma med dörr senare. Muren är förresten utgångspunkt för hela bygget och skall slipas ner nån cm och få en liggander regel som start.
4.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela ytan sett från läktartrappan.
2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samma sak här.
3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret grävde jag ner innan och är dagvatten från balkongen ingen använder, som nu har utkastare. Vattnet skall sedan rinna ner i en damm, dvs ett stående betongrör. Kom sedan up att jag borde anslutit stupröret på husknuten, men just nu känns det så jobbit att jag inte orkat vidare på den planen.
2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Röret på knuten kan du ju ansluta till markröret genom att lägga det på marken under altanen så blir det itne så mycket grävande.

Med 45x145 som bärlinor kommer du behöva rätt många upplag, jag skulle rekommendera varje 1,5 meter med 0,5m överhäng i ändarna. Om du har utrymme på höjden kan det vara enklare att och billigare att gå upp i dimension till 45x170 eller 45x195 för att få färre plintar.
 
Hmmm, ja just det... skall funta lite här...

Oj, det skall vara 195 x 45. Ritat rätt, men felskrivet. Tack.
 
Igår nördade vi ner oss totalt. Två polare från varsin mätfirma ville visa sin materialsport och mätte upp bärlinor på pikometernivå.

IMG_3664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_3662.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sprayfärgen hamnade precis där min egen mätning hamnade dvs 4 m från en vägg. Jag kanske har en framtid som mätkonsult. Oldschool mätning AB eller nåt.
IMG_3666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De satte upp massa luftgevärsmål också....
IMG_3659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok, nu är det allvar på Beijerbygg.se. Listan ser jobbigt dyr ut, men skall det göras rätt så. Självklart har jag fler frågor:

Vad är vitsen med att gjuta plint jämfört med färdiga? Som jag fattar är 70 cm frostsäkert och de färdiga kan efterjusteras på höjden vid t ex sättningar.

Behövs vinkelbeslag på alla kryss mellan bärlinor och reglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.