Hej!

Flyttar snart in i ett parhus och enligt energideklaration så rekommenderas det att luft/luftvärmepump installeras för att sänka kostnaderna och jag har redan börjat kika lite men det verkar vara lite av en djungel? :)

Har sneglat på en Mitsubishi FH35
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1390886

Är den vettig? Finns det bättre? Likvärdiga?

Sen har jag funderat lite på vart den helst ska placeras? Planritning nedan
http://forumbilder.se/F9QDQ/img-20160506-wa0000

Tar gärna emot tips o idéer angående luftvärmepumpar.

Huset är förövrigt i Stockholms regionen.

Tack
 
Jag har också funderat ett tag på en lvp och inte riktigt lyckats välja modell. Men det jag kommit fram till är att de pumpar som ex elkedjan tipsar om, som rekommenderad är bra pumpar. Kolla där sen kan du jämföra priser på andra ställen
 
Claes Sörmland
Du ska nog titta på grundfunktionen, d v s att luftvärmepumpen under många år ska ge värme med god COP när det är kallt. Hög effekt vid kallt väder, driftsäkerhet och bra garantier är således de viktigaste parametrarna. Sen måste rent fysiskt innerdelen få plats där den ska monteras.

Jag har sedan några en Mitsubishi FH35 och den bara tuffar på, ger värme även när det är rejält kallt och sparar pengar. Den kan fås med fem års garanti. Innerdelen är stor, vilket är bra ur ljudsynpunkt, men den får inte plats överallt. Den knäpper lite i plasten när den avfrostar. Toshiba har ju också sin fan club men de pumparna ligger lite högre i pris jämfört med Mitsubishi.

Som vanligt är det knepigt med placeringen av luftvärmepumpen i hus som inte har öppen planlösning. Hos mig sitter den i trappen och med fullt fläkthastighet (ja det låter) så trycker den ned värmen till undervåningen samtidigt som rotationen på luften i trappen gör att värmen också tar sig upp på nästa våning. Men denna lösning så skulle du värma vardagsrum samt mittenrummet på över våningen.

En annan idé är att sätta den i korridoren mellan kök och vardagsrum (finns det en vägg ovanför ett valv vid ingången till köket?). Då finns möjlighet att värma båda utrymmena. Värm luft lär ta sig upp för trappan om pumpen sätts på kökssidan.
 
A
Mitsubishi är bra pumpar, välbeprövade. väldigt prisvärda.
FH-serien är kanon.
kan inte uppfatta hur stort ditt hus är men FH35 lär räcka till
räkna inte med att du får upp någon värme på övervåningen om du inte sätter den i trappavsatsen med alla nackdelar det för med sig inte minst utrymmesbrist.
innedel i det största rummet, montera "nere" riktat mot trappan eller "uppe vänster riktat mot köket.

Sen skall du nog inte gå på en schablonskriven energideklarations rekommendationer, synnerhet inte i detta fallet då ditt hus inte kan värmas upp helt av en luftvärmepump om du inte har vattenburet värmesystem.

vad har du för radiatorer i dag??
vad är den förra ägarens energiförbrukning över året??
 
Claes Sörmland
Jag tycker inte luftvärmepumpen ska sitta i ett rum där ni uppehåller er mycket. Maskinen låter om du drar på fläkten och det behövs för att luften ska ta sig mellan rummen. Så sätter ni den i vardagsrummet lär ni dra ned på fläkthastigheten av ljudskäl om ni uppehåller er där och då värms nog mest vardagsrummet. Dessutom tenderar rummer där luftvärmepumpen sitter att behöva vara några grader varmare än vad som är bekvämt för att värmen ska ta sig till angränsande rum. Det gör inget i t ex en central hall men är inte så roligt i ett vardagsrum.

Förslagen så här långt om jag förstår electroluxaren rätt:

Skärmavbild 2016-05-07 kl. 08.41.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snailman
Glöm inte att kolla vad din kommun har för krav.
 
A
Inte minst
ta en installatör nära för service efter montering
dessutom kan en välrenommerad installatör ge dig bästa förslagen på plats
 
Daikin är det absolut bästa, lämnar dessutom 10 års garanti på kompressorn 👍😄
 
Man får ju även väga in totalkostnaden, vad innebär det tex att det är 10 års garanti, kanske innebär regelbunden service av kyltekniker för att den ska gälla.

Jag köpte en på Jula för 6000kr som man enkelt installerade själv, halverade uppvärmningskostnaden på mitt garage, det ska ju då till väldigt mycket för att motivera att installera en pump för 20 000kr istället
 
  • Gilla
Berka81
  • Laddar…
Ingen värme på övervåningen alltså? Så där får jag ha elementen igång?
Huset är just nu ca 120kvm men planen är att bygga ut ca 20kvm till på övervåningen.

Vad min kommun har för krav? Vad betyder det? :)

Enligt bilden ovan så är det bäst att placera den i vardagsrummet? Jag är rädd att det kommer låta mycket? Under vinterhalvåret så lär ju fläkten gå.
Nummer 2 på bilden kommer att bli matsalsdel och det kanske är en bättre lösning men optimal?
Brukar lokala firmor som säljer komma ut o kika "gratis"? Jag har bara koll på en lokal firma men tror inte dom är direkt billiga tyvärr...
Eller ingår det i installationskostnaden, att montören monterar den på det mest lämpliga stället?

Enligt energideklartionen så är den totala förbrukningen ~14000kwh/år och den direktverkande elen är ~12000kwh av totalen.
Det finns en värmepump idag men om jag förstod det hela rätt så är det för uppvärmning av vatten samt att jag har värmeslingor i golvet på nedervåningen, dock osäker på om att var i alla rum.

Det lilla jag forskat så verkar Mitsubishi göra bra pumpar, men det finns säkert fler som är bra. Tips?

O till sist, rekommenderade återförsäljare i Stockholms-området?
 
A
övervåningen blir väldigt svår och rummen i ändarna nästan omöjligt utan extra fläktar

det finns ställen i landet inte bara kommuner som styr utseende och i det här fallet oljudet. fast det är sällsynt.

nr 2 placeringen är bra men tänk på att det kan bli dragigt när man sitter vid bordet (eller soffan)

ljudnivån anser jag inte är speciellt påtaglig i FH35, men är man känslig--överkänslig så...

fråga firman om de tar betalt för att göra besök. alla gör det inte.

energideklarationen är summarisk... bara tvåtusen för hushålls el? och bara 12000 för uppvärmning? vilken temp har de då haft inne?
Om det är direktverkande el för 12.000 kWh kan Ni troligen sänka denna förbrukning med minst hälften. beroende på luftspridning i övervåningen.

den befintliga värmepumpen vill jag veta mer om vad är det?
är det en frånluftvp som värmer tappvatten?
har du vattenslingor i golvet eller el?

om du värmer upp redan nu med värmepumps uppvärmt vatten i golvet kommer din besparing att bli betydligt mindre.

det finns många bra värmepumpar men ingen så prisvärd som FH25/35 --tycker jag--
 
Redigerat av moderator:
Så jag skulle behöva två stycken för att kunna värma upp tillräckligt?
Om man monterar två pumpar ska man räkna med att monteringskostnaden är x2?

Är det nåt jag behöver tänka på? Vad är det för regelverk?

Att det blir blåsigt menar du? Vad tycker du är bästa placering och lösning?`

Det låter bra! Prisskillnad mellan FH25 och FH35 är inte så stor, vilken är att rekommendera? Jag är inte speciellt insatt i LFVP:ar så jag är inte riktigt med på vad en pump "ska" ha.

Bra fråga, det är summorna från energideklartionen och där står ett utlåtande om att Luft/luftvärmepump skulle sänka kostnaderna med upp till 35%.

Hehe ja du... mycket bra fråga, det som finns idag är typ en sån här: http://www.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/NIBE-F370/
Senare i veckan kommer jag att få fram exakt vad den heter men den ska i alla fall var inköpt 2015 med 10 års garanti om jag förstod säljarna rätt.
Är ganska säker på att det är vattenslingor men som sagt inte säker på om det är installerat i hela undervåningen. Kan lägga till att jag inte flyttat in än o lite därför jag inte riktigt har koll på prylarna (än) :)
 
hmm vad är det för märklig energideklaration som rekommenderar att sätta in en llvp när det sitter en nästan ny flvp.

Blir dock frågande till att 12000kwh av 14000 möjliga skulle vara värme, 2000kwh till hushållsel?

Tror nog du ska tänka igenom den där investeringen noga innan du börjar köpa luftvärmepumpar och grejer, 14000kwh för hushållsel+uppvärmning låter inte jättefarligt.
 
Snackade med ett par killar som installerade kyla i ett serverrum på jobbet. De förordade Daikin eller Mitsubishi.
Kolla på Värmepumpsforumet. Där finns det mycket kunskap.
 
A
Jag tror inte två räcker då övervåningen troligen kommer att ha stängda dörrar till sovrummen tidvis.
Monteringskostnaderna kan bli dubbla men en förhandling skadar inte.

Regelverket styr oljud på utsidan inget annat

Inte blåsigt men ev dragigt

Vilken modell beror på behovet du verkar ju klara dig med FH25

Du har nu en frånluftvärmepump, har du slingor är det att föredra och det blir svårt att få det bättre

Avvakta ev inköp nått år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.