Kolla med nån lokal åkare om du kan få hem en container. Jag fick betala ca 1500:- för en enorm container. Dock att dumpa ris och sånt i, men fyllnadsmassor är det alltid nån som behöver :)
 
Ja, en 35 m³ flaklastarcontainer är inte alltid så värst dyr att hyra. Den rymmer ju också hela projektet. Att köra en liten släpkärra med personbilen är ju inte heller så billigt, blir ju cirka 40 rundor för 35 m³. Nu vet jag inte hur långt du har dit du dumpar jorden, men det blir ju en viss kostnad i slitage och bränsle. Plus att det tar en massa tid.
 
D
5 km till tippen enkel väg. Vad för slags folk ska jag ringa? Snackar vi NCC eller lokala bönder. Är dålig på detta? :)
 
Hör med lokala åkerier, eller om du vet nån bonde med flakväxlare. NCC eller Stena lär bli dyrt. Kan dock vara en bra lösning, det är ju lite drygt att lasta på och av 40 släpkärror med 5km resa mellan varje på/avlastning. :p
 
S
D
ska ringa runt lite, så får vi se vad som blir billigast. tack för alla kommentarer!!

är fortfarande i ritningsstadiet och är nu tillräckligt färdig med huset för att kunna rita in stenen vi ska lägga.

hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack även för hjälpen med sketchup.
 
D
Då är ju bara frågan hur man ska utforma detta med markstenen....

ska som sagt ha marksten över nästan hela framsidan. asfalten framför garaget och mellan hus+garage är riktigt dålig och ska bort och byta mot marksten.

kanske skulle fixa till någon liten uteplats, där man kan ha ett bord o lite stolar.
även försöka klämma in lite geometrier på framsidan.

Detta blir klurigt!! Dags att KUGGA UPP :D
 
D
Det är ju nu det gäller att få till det. man kanske skulle byta ut betongtrappan och köra trall runt hela huset :wow: (skämt åsido)

nämen, alla idéer är välkomna, hoppas ni hjälper oss att fixa en riktigt fin entré, både jag och josse är rätt så nya på detta :D
 
D
funderar på att blanda med lite partier av dekorsten, kanske lite upphöjda partier med kantsten runt.
 
D
förstår hur du tänker nu simpa.

inspira-stenbutiken2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


säg att man murar lite som på bilden ovan, kan man köra med matjord innanför murarna? isåfall skulle man ju bli av med några kubik + att man får en fin "inbakning" om man ska ha lite stolar+bord.
 
Jag skulle i så fall placerat uteplatsen mellan entrén och garaget, just för att slippa ljudet från fläkten på andra sidan trappan. Fläkten skulle jag för övrigt ha täckt med någon slags ribbad träkonstruktion, mycket snyggare så.

Vid uteplatsen skulle jag nog plantera någon slags buskar eller bygga ett insynsskydd, dels för att slippa känna sig så utstirrad när man sitter där, och dels för vindskydd.

Vill du göra det lite intressant med stenläggningen så kan du prova lite olika mönster, t ex på diagonalen eller på bredden. Bryt av med raka linjer då och då, fixa lite "liv" i mönstret istället för att lägga det platt och likadant över hela området.

Exempelbilder:

1433_940x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Soothing-Patio-Garden-300x199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


0000005987.jpg

pavestone_natural_stone6_lrg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
D
Tack för tipsen, själva fläkten är aldrig i gång, då vi värmer med pellets.

förra ägaren använde den som air condition ^^ :D

Som du säger behöver jag nog få in lite mönster eller dylika partier, för att det inte ska bli för "grått o trist"

tack för bilderna, gillade den sista speciellt, riktigt snyggt mönster.
 
Aha, på så vis.

Ja, den sista gillade jag också. Snyggt med ett lagom varierande mönster, och lite intressant med variationer i färgen också. Annars var nog nr 2 rätt trevlig också, gillar naturlig sten.
 
D
p.g.a. budgeten blir det nog betongsten!!!

jag har en idé om att fräsa in "solcellsbelysning" i vissa stenar, dels för att slippa dra el, dels för att det är bra mycket billigare och enklare att byta ut.

frågan är om det kommer ge tillräcklig effekt. kollar på grannens solcellslampor och dom lyser ändå rätt starkt...
 
Ja, det tror jag nog. Annars kan du ju komplettera med fler i efterhand, eller med punktbelysning där det behövs mer ljus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.