Grannen har ett flertal träd i tomtgränsen som lutar in på vår tomt, bl.a. i hörnet en riktigt sned och ful tall som skuggar min gräsmatta. Den är runt tre meter hög. Ungefär en halvmeter av tallens stam finns på hans mark, resten sticker in på min. Jag har bett honom ta ner den, men han påstår att han planterade den där för 35 år sen, att han är väldigt fäst vid den av oklar anledning och att anledningen till att gräsmattan växer dåligt i hörnet inte är skuggan från tallen utan för att det för nåt tiotal år sedan var översvämningar där det simmade änder och det är igenfyllt. Med matjord. Så därför växer gräset dåligt. Nej, jag skojar inte, det var så han sa. Vad är worst case om jag kapar ner skiten i tomtgränsen en mörk natt? Det var för övrigt hans hemmaboende vuxne son som kallade den för "bajstall".
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det värsta som kan hända är väl om din familj blir utplånad av en yxtokig granne , och om han inte utplånar er eller erat hus så är det nog en polisanmälan och en ovän för livet som ni har att se fram emot.;)
Vad det kan bli för påföljder av att ta ner andras träd vet jag ej...men troligtvis böter om ni skulle bli dömda.:(
 
  • Gilla
legion och 7 till
  • Laddar…
Du får ju, efter det att du givit grannen möjligheten att göra det själv, kapa grenar och rötter som växer in på, över och under marken på din tomt.

Om det gäller hela träd också vet jag inte, men jag antar det.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Om du är 100% säker var tomtgräns går, tex genom att spänna ett snöre mellan tomtpinnarna. Kapa skiten exakt i gränsen så kanske bajsgrannen eller vad han nu heter tar bort stammen och rotsystemet själv när han ser hur ful den blir. Eller så kan du erbjuda dig ta resten utan extra kostnad ;) Sim salabim!
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är väl just kapa i tomtgränsen jag funderar på. Dock får man inte kapa stammar påstås det, bara grenar och rötter, men dels är det här ju inte mycket mer än sly pga att den är så liten och dels är det nästan bara stam och lite spret. Den lutar alltså nästan 45 grader in på min tomt och om man bara låter den stå kommer den bli direkt farlig en vacker dag. När går det över från sly till träd och när räknas det som stam så man inte får ta den? Finns det en tjocklek som riktmärke?
 
Jag hade ställt ultimatum till grannen: Antingen rätar du upp den eller så kapar jag det som hänger över, du har 2 veckor på dig att lösa problemet.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rickard Olsson skrev:
"bajstall"
Jag känner liksom att den här tråden behöver en bild ... :D




Jag tycker du går på spåret om vad jordabalken skriver om rätten att kapa det som går över på en egen fastighet.
Om det gäller stam eller inte var kanske lite oklart. Det var ju en tråd nyligen där just detta debatterades flitigt, såpass att jag själv blev trött och slutade läsa. Men leta rätt på den. Någon jurist/juridikkunnig (plåthuset?) var också in och skrev, vars inlägg kanske har en aning större tyngd än vissa andra.

Men i vilket fall kan du ändå ge grannen det beskedet, att du har lagenlig rätt att kapa allt som skjuter in på din mark bara du meddelar det först och ger han chansen att själv åtgärda. Och så avslutar du med att om 2 veckor sågas allt "på min sida ned".

Om du sen lämnar stammen och bara tar alla grenar får du väl fundera på fram till dess.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
En tall som är tre meter hög? Blir det någon märkbar skugga av en sådan?
 
  • Gilla
Tokslut och 10 till
  • Laddar…
Det värsta som kan hända är nog att det urartar till ett rejält grannbråk. Grannen är ju uppenbarligen fäst vid tallen, och kan tänkas lacka ur om du klipper ner den. Jag skulle kunna tänka mig att grannen som hämnd t.ex punkterar 19"-däcken på din nya SUV, sågar ner ett gammalt äppelträd på din tomt, etc.
 
En 35 år gammal tall bör vara längre än tre meter!
Men om nu grannen är så kär i den, så be honom flytta den in på sin tomt.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört att träd ibland bara dör - helt oförklarligt. Och är det dött så blir kanske diskussionen med grannen annorlunda ;)
 
  • Gilla
Malin R och 1 till
  • Laddar…
Chaly
3 meter tall? Gräv upp den lite snyggt en kväll och vrid den 180 grader så att den lutar in på grannens tomt istället. :)
 
  • Gilla
Enolf och 10 till
  • Laddar…
Bart skrev:
Du får ju, efter det att du givit grannen möjligheten att göra det själv, kapa grenar och rötter som växer in på, över och under marken på din tomt.

Om det gäller hela träd också vet jag inte, men jag antar det.
Nej, det får man INTE. Eller rättare sagt, det får man, OM man inte skadar trädet. Och kapar man av stammen lär man ju ha skadat det rejält. någon enstaka gren hade inte varit något problem att ta på en tall, men rötterna och stammen får man förståss inte kapa på den, eftersom man då orsakar rejäl skada.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
K
När jag bodde hemma hade vi ett enormt körsbärsträd i tomtgräns som lutade lite in mot grannen. De frågade vänligt om de fick kapa lite på trädet så att det inte skuggade deras tomt. Visst sa min pappa. När vi kom hem från jobb och skola dagen efter var där bara en två meter hög stubbe kvar.

Då knöt vi gemensamt näven i fickan... en vänlig ingång kanske kan ge en öppning som han inte väntat sig samtidigt som du hat sagt till så att säga.. räcker det inte med att kapa lite annars?
 
Mina föräldrar har en riktig surgranne som satte typ giftampuller i deras träd så dom dog så han fick en gnutta träskutsikt. Kan ju vara ett alternativ men det bästa är nog att försöka övertala honom om att du inte vill ha trädet på din tomt och att det bästa är att kapa ned bajstallen. Det är ju så jobbigt att vara ovän med grannar, han lär nog lista ut att det är du som dödat bajstallen dessutom ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.