MagHam skrev:
Man har i alla fall ansträngt sig på några ställen och tvinnat parterna i ett par lite extra (vit-blå, vit orange och vit grön).
:)
Du har missförstått - de har bara inte orkat räta til kablarna innan inkoppling. :D

Alla dessa olika par har olika tvinning per längd, precis som de ligger i nätkabeln.
 
helder skrev:
Alla dessa olika par har olika tvinning per längd, precis som de ligger i nätkabeln.
Har dom så olika tvinning i kabeln?
 
Japp, med olika tvinning ska överhörningen minska mellan paren - det bör ge olika impedans o resonansfrekvens per par - det var inte korkade de gamla teknikerna..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lekmannaförklaring:

Tänk på det såhär: Ju längre trådarna går nära varandra desto mer överhöring. Tvinnar man dem med samma antal varv per längdenhet så kommer de att följas åt, och ligga nära varandra mer. Har man olika tvinnat så kommer de att ligga nära varandra mindre.

Lite överförenklat, men för en icke-elektriker så räcker det.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snygg installation på Burger King
 
  • Gilla
Arkstedt och 1 till
  • Laddar…
Dom har ju åtminstone inte satt handtorken precis ovanför papperskorgen som de gjort här i stan, pappersfontän blir det när man torkar händerna.
 
Klakorp: "Snygg installation på Burger King"

Vad gnäller du för, det funkar ju??? (Notera det ironiska tonfallet :))

I en tidigare renovering, säkerligen utförd av förre ägaren alldeles själv, hade man reglat upp en innervägg och kompletterat med lite uttag. Fina färger hade man använt, bland annat den coola tvåfärgade, "den måste vi ha till något bra" tänkte de säkert och kopplade den till fas. Antagligen visste de inte vad fas var för något... Det hjälpte väl inte att det var röd skyddsledare tidigare (byggt -62 med "gamla" färger på elen). Uttagen var i och för sig korrekt kopplade "bara" med fel färger!

I köket hade de också varit framme och satt nya uttag. Jag kollade dem när vi flyttade in och de var faktiskt korrekt kopplade med gul-grön skyddsledare, så vi körde ju på med vattenkokare mm. Jordfelsbrytare fanns inte, men tillkom så snart vi hade möjlighet. I samma veva drog vi om all gammal kabel (vit/svart/röd) och kunde konstatera att dessa uttag ovan diskbänken hade den gul-gröna kopplad i första dosan (från diskbänksuttagen sett), men inte i nästa dosa... Vi hade kört ojordat vid diskbänken utan jordfelsbrytare... Skulle kollat med testpluggen!
 
Det var på 80-talet, när jag jobbade som datatekniker. En kund ringde och sa att bilden på en av deras datorterminaler dansade "hulahula".
Mycket riktigt bilden dansade. Efter lite felsökning upptäckte jag att det var ett relativt kraftigt yttre magnetfält som störde.
Nere i källaren så såg jag ett vattenledningsrör i taket. Det var detta rör gick precis under terminalen. Konstigt värre? Efter lite snokande så ser jag att det är på väg att installeras en ny el-panna med en helt ny matning från en annan transformator.
Endast jorden var ansluten. När jag lossade jorden (gnistrade hyfsat) låg det ca 15V mellan gamla och "nya" jorden. Ringde dit elektrikern som kopplat in kabeln. Han vägrade tro mej till dess han blev överbevisad. Att inget allvarligt hände är en gåta då han mätte upp strömmen till drygt 60A.
/Anders
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Järnvägar kan också vara interessant. Jag jobbade ens i ett kontor i Österrike, ungefär 50 meter från järnvägen. Varje gång ett lok av typ Siemens Taurus passade huset började bilden på CRT-monitoren dansa! Jag var väldigt glad när jag fick en TFT!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Ragnar_AT skrev:
Järnvägar kan också vara interessant. Jag jobbade ens i ett kontor i Österrike, ungefär 50 meter från järnvägen. Varje gång ett lok av typ Siemens Taurus passade huset började bilden på CRT-monitoren dansa! Jag var väldigt glad när jag fick en TFT!
Men dom låter fint när dom startar! :D
[video=youtube;MwsHFspFPLI]https://www.youtube.com/watch?v=MwsHFspFPLI[/video]
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Haha, fick mig osökt att tänka på när farsgubben skaffade första CNC-svarven till verkstaden. Klockradion drog sig flera timmar per dygn :).
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
RoTe skrev:
Men dom låter fint när dom startar! :D
[video=youtube;MwsHFspFPLI]https://www.youtube.com/watch?v=MwsHFspFPLI[/video]
Det måste vara en ingenjör som avsiktligt lagt in en vanlig C-dur-skala i loket, eftersom den består av både halva och hela tonsteg. Hade det "bara" funnits en teknisk anledning hade frekvensen ökat på ett mer "matematiskt" sätt. Det blir "tumme upp" från mig! (y)
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
kran_uttag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Det måste vara en ingenjör som avsiktligt lagt in en vanlig C-dur-skala i loket, eftersom den består av både halva och hela tonsteg. Hade det "bara" funnits en teknisk anledning hade frekvensen ökat på ett mer "matematiskt" sätt. Det blir "tumme upp" från mig! (y)
Krävs dock inget absolut gehör för att höra att sista tonen är ganska sur ;-)
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Extra kul att det efter första oktaven, bryter av med en dissonant ton...eller är det dopplereffekten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.