Ok sågningsdags. Kopplade imorse enligt bild.

Uppe till höger och vänster skall simulera inkommande matning och utgående matning upp till hus.

Vad bör jag ändra här..?
Märkning av N, PE, PEN? Kabeldragningar?

Tanken är att dra in matning genom gummi-multiflänsarna inte genom förskruvningar är detta okej? (Ont om förskruvningar i toppen där jag i sådana fall velat ha förskruvningarna.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det behöver inte sågas någonting här tycker jag - det är en god början. Det finns egentligen ingenting att anmärka på här, men som sagt vi är petiga :)

- Du har definitionsmässigt och praktiskt gjort en övergång från TN-C till TN-S på PEN-plinten längst till höger. Då ska utgående ledare till PE-plinten vara grön/gul. Och du får inte ta ut en PEN ifrån stora PE-plinten till vänster om mätaren. Ett litet fel, men just detta kan vara bra att få 100 % korrekt. I den ursprungliga ritningen är det två PEN-plintar då bygeln sitter på stora plinten. Om du inte ska ha fler utgående ledningar så får ju allt plats på stora plinten. Flera ledare av samma typ och area kan dela samma skruvterminal om det behövs.

- En PEN-ledare ska vara grön/gul med en snutt blå tilläggsmärkning i ändarna. Om du har svarta numrerade ledare blir ju detta lite svårt. Den märkning du gjort på bild tycker jag då är tillfylles.

- Membrangenomföringarna duger. Försök undvik att kabeln trycker mot dem så att det på sikt uppstår en glipa.

- Så till sist en smaksak, jag tycker det är lite väl stora böjar/slingor på ledarna. Jag skulle lägga dem lite tajtare med 90-gradersböjar. Hittar ingen bra bild så här i hastigheten.
 
Nu när du verkar ha alla färger på ledarna tillhands ska du inte ha blå från PEN-plinten till den vänstra gröna där ska du ha gul-grön. Nästa sak är att du lägger nollan till mätaren från blåa nollplinten och PEN i din utgående kabel till PEN-plinten nu när du har en sån.

Ser vettigt ut annars tycker jag du är ambitiös i dina övningar.

Edit: Och då jag ser att Bo var snabb och tar upp små detaljer kanske du i samma stil ska vara konsekvent och lägga nolla och jord i vänstra centralen på motsvarande skruv på plintarna tex längst till vänster eller höger. Du har börjat logiskt så på andra ställen där och det är som jag ser det ett bra tecken i det lilla på någon som försöker göra ett vettigt jobb.
 
Redigerat:
Hmmm nu då? ...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Formellt korrekt men jag skulle inte ha dubbla PEN-plintar på det där sättet. Problemet är väl att vidarematningen (den vänstra) är för kort. Jag skulle flytta PEN-plinten till andra sidan mätaren och koppla endast PEN-ledare på den. Därefter skulle jag ta ut en PE och en N till stora plinten. Då är alla hålen tagna i den plinten. Därefter skulle jag koppla mätarens nolla till nollplinten. Resten kan vara som det är.

Men det är jag det....

Du kan lika gärna skippa den lilla plinten. Koppla bägge PEN-ledarna till grön plint i stora plinten. Ta ut en PE till vänstra kapslingen och bygla över till N-plinten varifrån du sedan tar nolla till mätaren och till vänstra kapslingen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Behöver byta kabeln till en varmvattenberedare nu. 2-fas kan jag använda 3-ledare och tejpa blå kabel med svart tejp för att man ska fatta att den är fas 2?

Eller måste jag köra 5-ledad kabel?
 
Nä, det blir ju 3 st PEN-ledare, 1 st PE och 1 st N på denna plint (5 st totalt) oberoende av om man använder en separat PEN-plint eller inte. Det blir en fördel först när du behöver utgå med flera PE-ledare från denna fördelningslåda.

Som det ser ut just nu har du två st PEN-plintar där den första fyller den enda funktionen att mata mätaren med en nolla. Det är inte förbjudet att ta ut en nolla från PEN men så som det blev så finns ju en N-plint tillräckligt nära. Det blev många bud här nu ;)

Men bygeln mellan PE och N-plint ska vara blå... :(

I en kabel får du använda blå som fasledare. Det är ju bra om det framgår att det är en fas så sätt i så fall en liten snutt svart tejp på den om du inte har någon annan partexmärkning att ta till.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib skrev:
...

Du kan lika gärna skippa den lilla plinten. Koppla bägge PEN-ledarna till grön plint i stora plinten. Ta ut en PE till vänstra kapslingen och bygla över till N-plinten varifrån du sedan tar nolla till mätaren och till vänstra kapslingen.
Här har du ett bra förslag från tommib för ditt fall tycker jag och som sagt bygla med en blå till nollplinten så ser det inte så nervöst hempulat ut som nu med alla dina blåtejpade varianter. Du faller kanske som hempulare ändå om man ser till dina kabelinföringar men det är tydligen ingen säker indikator om man ser till dina tidigare bilder av gamla centralen.
 
Skippar nog PEN plinten.

Då får jag dessutom plats med huvudbrytare är det lämpligt att koppla denna direkt före elmätaren?

Enklast koppla så..
 
Vad ska du med den till att undvika onödiga komponenter, kopplingspunkter är vad man normalt ska sträva efter och du ligger ju bra till om du gör som du senast fått förslag på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hmm såhär då? Börjar bli lite seg. Har jag missat något?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg skrev:
Nä, det blir ju 3 st PEN-ledare, 1 st PE och 1 st N på denna plint (5 st totalt) oberoende av om man använder en separat PEN-plint eller inte. Det blir en fördel först när du behöver utgå med flera PE-ledare från denna fördelningslåda.
Hur menar du nu? Jag får det till PEN in, PEN ut, PE och N (i mitt första förslag alltså). Fördelen med att göra på det sättet är att man kan plocka en till TN-S-matning från denna kapsling om man behöver det (fast då får man ta nollan till mätaren från kapslingen bredvid, eller en liten extra N-plint).

Nu vill jag inte förvirra TS, detta är bara en diskussion för nöjes skull. Sista bilden ser helt korrekt ut i mina ögon, med reservation för den lilla synliga biten koppar på PEN-ledaren till höger :)


Edit:

Hmm.... Om man drar nollan från PEN-plinten till mätaren och därifrån vidare till N-plinten så slipper man faktiskt problemet med en extra nolla. Så då skulle man kunna ta ut en till TN-S-matning. Det är som sagt bara akademiskt. Som det är kopplat nu är bra för TS driftfall.
 
Redigerat:
Sorry, jag räknade helt enkelt fel! :surprised:
 
Bör man märka upp fördelningscentralen på något sätt?
 
Måste fråga även detta:

2-fas vv-beredare kopplade jag in på 2st automatsäkringar är det ok eller krävs en 2-polig automatsäkring för detta? (dyra).

Jag funderar på att skippa A-box även i denna tråd och köra med separat fördelningsscentral här med. Tyckte det blev bra och flexibelt ...? Vad anser ni..?

https://mobil.byggahus.se/forum/el/269168-koppla-elmatare-6.html#post2450531
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.