gäst skrev:
Hej,
Jag avråder starkt från användning av linolja på altanen.
Vi använde det efter råd från stort byggvaruhus. Det slutade med en såphal "dansbana" som var livsfarlig och när vi försökte bli av med det genom att slipa ner till trärent "vandrade" bara ny linoljeskikt upp med jämna mellanrum.

Mvh Olle
Menar du linolja eller linoljesåpa. Att linoljan skulle kunna göra altanen hal har jag svårt att tro. Såpan däremot, ja! (Men det hala regnar bort ganska snabbt.)
 
Polos skrev:
Lura folk på pengar , förklara gärna mer .
Ja för det första är det helt onödigt.
Deh är bara dom som säljer produkterna som tycker man ska behandla med olja osv.
Nej vill man ha speciellt utseende eller nått så ska man nog inte bygga med simpel trall utan välja dyrare alternativ ist
 
TheGame skrev:
Ja för det första är det helt onödigt.
Deh är bara dom som säljer produkterna som tycker man ska behandla med olja osv.
Nej vill man ha speciellt utseende eller nått så ska man nog inte bygga med simpel trall utan välja dyrare alternativ ist
Varför skulle det vara onödigt ?
Många dyrare alternativ behöver också behandlas med olja .
Bara för du inte tycker om en produkt så behöver det inte vara fel på den .
 
Polos skrev:
Varför skulle det vara onödigt ?
Många dyrare alternativ behöver också behandlas med olja .
Bara för du inte tycker om en produkt så behöver det inte vara fel på den .
Jag tror du missförstår mig.
Jag har byggt en hel del trädäck i tryckimpregnerat och det är det jag föredrar pga priset.
Har 2st hemma också, en ät oljad en gång den andra inte. Ingen som helst skillnad.
Lika så dom andra jag skruvat ihop hos släktingar och bekanta.
Så min personliga slutsats är att det är onödigt.
 
  • Gilla
O
  • Laddar…
TheGame skrev:
Jag tror du missförstår mig.
Jag har byggt en hel del trädäck i tryckimpregnerat och det är det jag föredrar pga priset.
Har 2st hemma också, en ät oljad en gång den andra inte. Ingen som helst skillnad.
Lika så dom andra jag skruvat ihop hos släktingar och bekanta.
Så min personliga slutsats är att det är onödigt.
oljar du den så suger trät inte så mycket vatten , du får en tåligare yta mot smuts . Har byggt ett par hundra altaner och hur man än vill ha det olja eller såpa eller inget så måste man sköta om ytan .
Men att säga att olja ej gör någon skillnad det är fel .
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
oljar du den så suger trät inte så mycket vatten , du får en tåligare yta mot smuts . Har byggt ett par hundra altaner och hur man än vill ha det olja eller såpa eller inget så måste man sköta om ytan .
Men att säga att olja ej gör någon skillnad det är fel .
Ok då kanske du har mer erfarenhet men det är iaf min synpunkt på det hela att det är helt onödigt.
Är däcket öppet så ser jag inget problem med smuts heller, det sköter regnet och sen ev piasavakvast.
Men då är jag av åsikten också att är nån bräda dassig så byter man brädan än att börja med att fundera på olika behandlingar :)
 
Håller med TheGame, obehandlat tryckimpregnerat som grånar är snyggast och håller minst lika bra. Alla offentliga bryggor och trädäck är ju obehandlade. Det enda jag gör är att gå över det med en levang med hårda borst en gång per säsong när det har regnat för att få bort värsta smutsen och eventuella alger.
 
f91jsw skrev:
Håller med TheGame, obehandlat tryckimpregnerat som grånar är snyggast och håller minst lika bra. Alla offentliga bryggor och trädäck är ju obehandlade. Det enda jag gör är att gå över det med en levang med hårda borst en gång per säsong när det har regnat för att få bort värsta smutsen och eventuella alger.
Vad som är snyggast är en smaksak och nej det håller inte lika länge .
 
Polos skrev:
Vad som är snyggast är en smaksak och nej det håller inte lika länge .
Du låter lite som en försäljare som tycker folk ska köpa olja :)
I våran vi rivde en altan hos mina föräldrars fritidshus.
Den visade sig vara byggd med obehandlat virke bara typ svarmålad.
Den stog i 25år innan vi rev.
 
TheGame skrev:
Du låter lite som en försäljare som tycker folk ska köpa olja :)
I våran vi rivde en altan hos mina föräldrars fritidshus.
Den visade sig vara byggd med obehandlat virke bara typ svarmålad.
Den stog i 25år innan vi rev.
Obehandlat virke men målat ?
Är virket inte behandlat då , dom kanske har använt pigmenterad olja 😀
 
hushem skrev:
Obehandlat virke men målat ?
Är virket inte behandlat då , dom kanske har använt pigmenterad olja 😀
Ok då men det skedde nog inom dom 1-5 första åren.
Altanen var ju livsfarlig eftetsom reglart på sina ställen var genom ruttna.
Det jag menar är att det ändå hållt.
Impregnerad hade hållt minst lika länge så då menar jag att oljning osv knappast har nån betydelsr på livslängden.
 
G
Polos skrev:
Vad som är snyggast är en smaksak och nej det håller inte lika länge .
Om det är snyggast med såpat, oljat, laserat eller helt obehandlat altangolv är självfallet en smaksak. Och hållbarheten påverkas även av klimatförhållanden, långa eller korta vintrar (och somrar!) sol eller skugga och inte minst av underlaget - alltså ev "luftning" under.
 
Polos skrev:
Vad som är snyggast är en smaksak och nej det håller inte lika länge .
Visst är det en smaksak. Gillar man pizzavalv och trädgårdstomtar brukar man också gilla oljat tryckimpregnerat :)
 
  • Gilla
Katarsis och 3 till
  • Laddar…
Var på ett besiktnings jobb på en bostadsrättsförening med 35 lägenher och alla har stora altaner i söderläge . Byggt 2004-2005 alla altaner och räcken i tryckt virke .
Föreningen har haft en egen besiktning av alla altaner och tyvärr har några medlemmar inte skött om sina altaner ( finns i stadgarna att altaner ska underhållas och oljas)

Dom altaner som ej hade oljats var väldigt slitna , torrt och spräck virke brädor som satt löst på grund av skruv släppt i skarvar gick absolut inte gå utan skor på dom altanerna . Dom delar under tak var fint gråa och fin yta på.

Altaner som hade oljats ofta var som nya .
Altaner som oljats var tredje fjärde år var helt ok men lite mer torra och fnasiga i ytan .

Så har man en altan i bästa söder läge utan tak så skulle jag rekommendera olja .
 
Jag har en altan cumaru som är riktigt grådassigt! Jag vill tillbaka till den underbart varma röda färgen, men hur gör jag? Vad ska jag använda för olja??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.