Samt att 430x säljs utan installationstillbehören (guide och begränsningskabel).
 
Precis! Det glömde jag. Det gäller ju för övrigt alla automowers av 2016 årsmodell. Smart sätt för att kunna smyghöja priset lite. Men upplägget är ju bättre än det gamla. För det räckte sällan till hela installationen ändå och för dom som köper med installation så fräser man ju ofta ner kabel på lösmeter och då blir allt över istället.
 
Hej Jag har uppdaterat min 330 x med nya programvaran så det nu står 430 x vid uppstart
Någon som vet om man behöver nollställa kartan och läsa om tomten när man uppdaterat programvaran
 
Vilken version är det som gäller nu av firmware? Kända problem med den? Vet ni vad det kostar att uppgradera firmware? Köpte min mitt i sommaren 2014 och har inte uppdaterat. Den har fungerat bra så jag vet inte om jag ska bry mig... Men det är ju alltid bra om dom påverkat laddning/batterihantering.
 
Nya programvaran heter 7.04
 
Jag har inte behövt betala för uppgradering av mjukvaran de två gånger jag gjort det. Han som gjorde jobbet trodde inte det var några märkbara skillnader.
 
legion skrev:
Detta finns beskrivet tidigare i tråden, klipparen använder med senaste mjukvaran gps:en mer detaljerat för att hålla sig i ett område en längre tid. Det kan se kaosartat ut, jag tyckte det också i början men min ÅF sa att man får ge den lite tid för att lära in sig på trädgården.
Jag upplever att den bara gör så i snävare områden med många hinder, ute på de stora ytorna går den som innan, dvs vänder vid linan.
Vitsen med detta är väl att få ett jämnare klippresultat på kortare tid.
Hej min klippare gjorde likadant att den vände innan slingan när jag hade uppdaterat programvaran
Men nu har jag fått nyasteprogramvaran 7.04 inlagd samma som till 430x och nu har den slutat med att bete sig så
Någon som har samma erfarenhet
 
Redigerat:
Behöver lite hjälp......

Efter att det åskade för en dryg vecka sedan (hann aldrig dra ur några kontakter innan det small till som bara f-n) så märkte jag att min älskade 330x inte ville ut & jobba överhuvudtaget..... såg att ingen av dioderna på laddstationen lyste & förutsatte att det var transformatorn som hade fått ta smällen..... så, jag beställde en ny sådan & nu lyser dioderna i laddstationen igen....men, displayen på klipparen ger felmed: "Ingen sling signal" .....
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde beskriva vad jag behöver göra för att lokalisera felet & beskriva i detalj hur jag skall gå tillväga.

Mvh
Veritas
 
Är nog ganska troligt att även kretskortet i laddstationen har fått sig en smäll. Men vilken färg har du på dioden på laddstationen. Testat att göra en ny slingsignal? Ligger under säkerhet.
 
  • Gilla
Veritas
  • Laddar…
quick skrev:
Är nog ganska troligt att även kretskortet i laddstationen har fått sig en smäll. Men vilken färg har du på dioden på laddstationen. Testat att göra en ny slingsignal? Ligger under säkerhet.
Ok.... jag har testat att göra ny pin kod....& jag har testat att göra en ny slingsignal....inget hjälper.
När man tittar in i laddstationen (dvs där nosen på automowern går in) så lyser en blå diod med fast sken.
Dioden på toppen lyser inte vad jag kan se.....
Däremot så verkar ju stationen förse klipparen med laddning....
 
Blå betyder svagsignal pga för lång kabel. Om du drar en temporär begränsningskabel ändrar dioden till grönt då? Men är nog tyvärr kretskortet i laddstationen som behöver bytas oxå är min gissning.
 
  • Gilla
Veritas
  • Laddar…
Ok jag förstår......Tack för hjälpen !
 
quick skrev:
Blå betyder svagsignal pga för lång kabel. Om du drar en temporär begränsningskabel ändrar dioden till grönt då? Men är nog tyvärr kretskortet i laddstationen som behöver bytas oxå är min gissning.
Tjohoo !!! Då fungerar min lilla 330x igen....

Tack så väldigt mycket för hjälpen quick (STOR Björnkram får du) !!!! Det var precis det felet som du förutspådde att det skulle vara....Kretskortet.

Så, knappt 3k fattigare (ca 1400kr för transformatorn & ca samma för kretskortet)...men, det hade definitivt blivit rejält dyrare om jag varit tvungen att ta ut en tekniker för felsökning & reparation.

Förmodligen fler som kommer att drabbas av detta (åska) & om det är kretskortet som tagit stryk så kan jag ju säga att om jag klarar av att byta kretskortet så klarar alla av det....inte svårt alls.....tog ca 10minuter....."plug & play" på allt.
 
Härligt att det funkar igen. Att dra ut sladden i väggen gör nog dom flesta i den mån man är hemma men att koppla loss begränsningslingan ifrån laddstationen är lätt att missa. Det är ju inte lika självklart men slår det ner i marken i närheten så kan det leta sig in i laddstationen den vägen oxå.
 
  • Gilla
Veritas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.