Mikael_L skrev:
Äh, varför då.

Rören, filtret och kopplingarna är väl täta?


Själv tycker jag väl mest att röret som går framför centralen är tråkigt, då det verkar göra det bängligare att öppna centralen och arbeta i den. Men det kanske ser värre ut på bilden än vad det är i verkligheten.
Just nu är kopplingarna täta.

När man rensar filtret kommer det vatten här och där, och kanske på elmotorn under filtret.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Just nu är kopplingarna täta.

När man rensar filtret kommer det vatten här och där, och kanske på elmotorn under filtret.
Än sen?
Motorn verkar vara IP55, eller högre.
 
:|Idag blir det inte mycket gjort, blåser rejält så hela huset visslar. Man blir lite orolig när man har byggställningen täck med pressening som just nu ser ut som en stor spinnaker. .:(
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Inställd fotbollsträning pga vädret = lite Mursten och mek med värmepannan.

Vred på shunten och nu verkar den stanna i det läget.. 33grader ut i slingan borde generera lite mer värme..

Om inte så värmer kaffet iaf 😇
 
Gått runt i huset och på gården och konstaterat att jag är en hamster. Har alldeles för mycket prylar men så fort jag tänker att jag borde sälja nåt så infinner sig tanken "men tänk om jag behöver en sån om 30 år"...

Och så har jag städat i pannrummet och byggt en motorsågsskruvarbänk!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Äh, varför då.

Rören, filtret och kopplingarna är väl täta?


Själv tycker jag väl mest att röret som går framför centralen är tråkigt, då det verkar göra det bängligare att öppna centralen och arbeta i den. Men det kanske ser värre ut på bilden än vad det är i verkligheten.
Rören går på behörigt avstånd från proppskåpet och det som skulle kunna läcka är klämringskopplingarna. Men de borde ju förhoppningsvis inte spontant börja att läcka. Bilden är lite missvisande, filtret sitter inte framför eller särskilt nära. En smidig liten tryckutjämningsknapp gör filterbytet väldigt smidigt.

Men jag kan hålla med om att lösningen inte är optimal. Men när väl invattnet görs om är planen att bygga in allt under trappen. Just nu handlar det om att överleva och pricka av punkterna på en priolista så att vi kan flytta in om en månad :)
 
ANR skrev:
Gått runt i huset och på gården och konstaterat att jag är en hamster. Har alldeles för mycket prylar men så fort jag tänker att jag borde sälja nåt så infinner sig tanken "men tänk om jag behöver en sån om 30 år"...

Och så har jag städat i pannrummet och byggt en motorsågsskruvarbänk!
Då köper man en om 30 år (mycket hinner förändras med tiden, både grejer..behov..ekonomin och förutsättningarna!)
Har man gård, går samlandet lätt till överdrift (för man har platsen). Men det är nyttigt att lära sig göra av med saker också.. mentalt.,

Jag har samlare runt mig och är uppvuxen med dem oxå.. jag själv gick åt motsatta håll, när jag såg grejerna växa på hög överallt!

..men man behöver ju såklart inte kasta allt! :)
 
  • Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Äntligen fått godkänt min attefallsanmälan. Eller är det så man tolkar detta papper?
attefall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste jag bara få rivningslovet godkänt också innan jag kan börja bygga!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nja du behöver beslut om startbesked också! Det du fått från bygglov är en bekräftelse om att de har allt de behöver för att kunna besluta i ärendet
 
D09
Mosade en massa större träbingar ( ved ) och fyllde kärran. Imorgon tippen
 
Haft elektriker här o bytt ut värt gamla proppskåp mot moderna varianter, även utebelysning på garaget o fasaden,
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listerna har kommit på plats..dock inte på vår "skåplösning" då vi inte hunnit bygga in kylen än..måste åka och köpa den/högskåpet först!

Så 2 m taklist finns kvar att sätta.,
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Bilat upp ett schakt i källarväggen där avloppet från det nya köket ska gå.

20160429_212830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fy fan vad det är dammigt och jävligt.

20160429_212902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
AndersPS skrev:
Bilat upp ett schakt i källarväggen där avloppet från det nya köket ska gå.

[bild]
Sätt böjar i början undertill så röret går rakare. Det ser "bättre" ut"!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Krilleman
Idag har jag kollat på två ställningsbyggre sätta upp ställning på ena sidan av huset. I morgon bitti ska dom bygga på andra...

Bilder kommer!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.