De två första tvingarna, efter bad i effekttvätten hela dagen. Ser bra ut, men inte helt rostfria. En fick bad i citronsyra (ca 3%, blev lite fel när jag blandade) den andra i Hessa, utspädd till 50% m vatten. Ska bli intressant att se vad som händer.

Jag har för många år sedan varit med vid elektrolys av bildelar och kommer ihåg det som rent magiska resultat. Dock var jag inte inblandad i ström/elektrolysvätska och annat vid det tillfället och jag vet inte hur delarna såg ut några dagar senare. Kanske är syra en bättre väg ändå?

2016-04-20 21.02.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Idag blev det tid över att plocka upp tvingarna från syrebaden. De har sett likadana ut i flera dagar, så det tog nog inte mer än några timmar eller ett dygn att få dem riktigt. I båda baden försvann all rost och ytan blev matt grå, rätt snygg faktiskt. Det blev en jämnare och snyggare "färg" på tvingar som varit i citronsyran, men båda blev bättre än tidigare. Dock är de väldigt "gråmåtta" och inte alls samma typ av "ren metall" som det var efter elektrolysen.

Jag plockade upp dem, sköljde av och torkade omedelbart m trasa och tryckluft. Sen oljade jag in skruven och lät resten vara (enligt tips tidigare i tråden). Nu ska de få ligga ett tag och så får tiden utvisa om de får rostanvisningar igen eller om det faktiskt inte behövs någon behandling för att skydda dem.

På bilderna ser man rost längst ner, det beror bara på att den delen inte fick plats i spannen.
¨
2016-04-25 00.00.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-04-25 00.00.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fråga till kemisterna (eller andra som var vakna i skolan): Kommer syran att förbrukas och bli mindre effektiv efterhand?
 
Jjaa

(Det går inte att posta inlägg med färre än fyra bokstäver)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jjaa
Slagkraftigt men du glömde "!!!" :D

//Ronnie
 
OK, citronsyra har vunnit racet och kommer att bli min metod. Nu är det dags att skala upp, rejält! Tänker mig att en IBC-container blir utmärkt för tvingar och annat smått. Men jag har också ett gäng limknektar som vill bli fina. De längsta får vara men åtminstone upp till 1800mm långa vill jag fixa till. Letar därför efter lämpligt plastkärl, ca 200x200x1800mm. Det är egentligen bara måttet 1800+ som är riktigt viktigt. Tips?
 
Trälåda + diffplast, blir det för taffligt för en finsnickare?
 
Ett 200mm avloppsrör med lock?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Trälåda + diffplast, blir det för taffligt för en finsnickare?
Hehe taffligheten hade jag väl kunnat leva med temporärt. Däremot är jag rädd att det inte hade hållit för den ganska omilda behandlingen som jag tror att man kan vänta sig. Och läckande citronsyra på golvet låter kass. Hade säkert funka om jag skötte allt själv, hemma och i lugn och ro.
 
corre skrev:
Ett 200mm avloppsrör med lock?
En bra tanke. Blir backup-planen om jag inte hittar något som "ligger ner" så att man slipper staga röret. Kanske ett badkar vore något?
 
Ja då får du väll bygga en låda. Klä den glasfiberväv och en väldans massa epoxy. Så får du en bra och hållbar låda. Så lång tid tar det inte.
 
Eller kolfiberväv för att ytterligare minska taffligheten :)
 
Eller rostbortagare som penslas på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.