4kvm

Jag har rivit hela badrummet så det är bara att koppla det nya vattnet, ingen flytt av avlopp utan bara nya rör, spottar i taket, vattenburen golvvärme, ingen handdukstork osv. Väldigt enkelt med andra ord.


Offerten? 200.000kr exkl inredning (kommod, duschvägg, blandare, toalett) och rivning.

Allt ovan var framlagt innan dom tog fram offerten och dom tyckte det lät bra. Så jag satte igång innan offerten blev klar då jag fick in bra känsla för dom.


:rolleyes:

Jag tackade nej :p
 
  • Gilla
Jonas_123 och 5 till
  • Laddar…
rätt beslut.
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Hade varit ett helt bra pris om badrummet varit 40kvm och inte 4kvm. Antagligen ville dom inte ha jobbet och lade ett ockerpris för att slippa men man undrar ändå hur de ens täcks klämma till med nått sånt där?
 
ojdå det var saftigt, sällan jag kommer över 100.000:- på ett badrum med rivning, är nog för billig ser det ut :)

Var i Dalarna och vilket företag?
 
S
Det var fan inte dåligt saltat :) Men iofs vet vi ju inte om du krävt att få klinkersen i äkta guld?
 
Mikael_L
Grattis till det 1000'e inlägget. (y)

Och grattis till att du nu kan "tjäna" 4-6 månadslöner nu på att ta två veckor ledigt och göra badrummet själv. :)
 
  • Gilla
thewolf
  • Laddar…
jisses.. :x hade oxå tackat nej..
 
Man kanske ska byta yrke :wow:
 
Fick en motsvarande fantasioffert på en takomläggning för några år sedan.

Arbetar själv med att besvara förfrågningar och lämna anbud, men i en annan bransch. Om vi av något skäl inte kan/vill lämna ett anbud så berättar vi det. Vi skulle aldrig göra oss löjliga med ett fantasipris för att "slippa" accept.

Ser hantverkare det som en hederssak att man lämnar en offert, till bokstavligt talat varje pris?
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Bifogar offerten. Det som inte syns är VVS som rörmokaren skickade direkt till mig av någon anledning (det är byggfirman som skall sköta hela biten). Bifogar den som bild. Vilket företag det gäller känns inte aktuellt. En gång är ingen gång så att säga..


Åtgärder vi räknat med:



Golv

· Återbyggnad golvkonstruktion med Plast – EPS

· Armering.

· Gjutning av slipsats med snabb betong. Gjutning utförs med lutning.

· Finspackling vid behov.

· Montering foliebaserat tätskikt.

· Inläggning klinker av modell Dekora Braga 20x20cm : http://www.dekora.se/sv/produkter/klinker/2627-braga/ . Den plattan ni sett ut är en cementplatta och kräver mer arbete både vid läggning samt att den behöver underhållas. Denna som jag räknat med är en keramikplatta och behöver ej behandlas efter läggning. Plattan finns att kolla på hos kakelproffsen i Falun Ingarvet.

· Fogning samt avtorkning.



Vägg

· Riktning av befintliga väggar för att få ett bra slutresultat.

· Montering 15mm plywood.

· Montering kartongklädd gips.

· Montering foliebaserat tätskikt.

· Sättning av kakelplattor av modell 20x20 som kostar 200:- inkl moms / m2. ( Mellanskillnad på m2 priset justeras efter att ni meddelat erat val av plattor ). Har räknat med kakel på snedtaket.

· Fogning och avtorkning kakelplattor.

· Mjukfog i innerhörn samt mot innertaket.

· Montering kakellist i ytterhörn vid väggtrumma och snedtak.



Fönstersmyg/Fönsterbyte

· Montering ny salning samt fönsterbänk.

· Rivning befintligt fönster. Montering nytt fönster av samma storlek. Har räknat med ett nytt 3 glas vitmålat vridfönster med frostat glas.



Dörrbyte

· Urtagning befintlig dörr.

· Montering ny slät vit dörr med måtten 7x21. Ny Salning/foder i hall monterar ni själva enl Johans notering.



Tak

· Nerregling av tak.

· Montering färdigbehandlade takskivor av modell Huntonit Symfoni : http://huntonit.se/tak/texture-tak/?type=3



Listverk

· Montering ny hålkäl taklist. Vitmålad.

· Montering kakellist som avslut mot dörrkarm

· Montering ny tröskel av ek.

· Lackning tröskel.



Diverse

· Täckning av golv utanför badrum under arbetets gång.

· Samordning med berörda yrkesgrupper samt med er som kund.

· Våtrumsanmälan där ni erhåller ett kvalitetsdokument för utfört våtrumsarbete i badrummet.

· Montering inredning i lika omfattning som ni ha idag.



El

· Urkoppling och inkoppling el i lika omfattning som ni har i dagsläget.

· Eldragning för ny paxfläkt.

· Montering ny fuktstyrd paxfläkt inkl inkoppling.

· Dragning el till 3 st nya LED spottar inkl montering av spottar. Spottar kopplas ihop med en dimmer.



Ovanstående åtgärder debiteras med 164.730:- inkl moms. ROT Avdrag kan göras med 30.330:- på offertsumman.



Ev extra byggarbeten utöver ovanstående specifikation debiteras med 575:- inkl moms / tim. Resor och material för ev extra arbeten tillkommer.



Ej ingående i offert:

Rivningsarbeten.

Sophantering.

Vvs.

Inköp ny inredning/porslin/duschväggar.

Åtgärder i andra rum än badrummet.

Provtagning för asbest.

Kostnad för sanering av asbest.

Ev inbyggnad av Wc cistern.



image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är 30 000 i ROT, och 575 kr/h ink moms. Så skulle de alltså arbeta 21 mandagar i ditt badrum.

Det mesta av det som skall göras görs bäst av en person, som alltså skulle arbeta kontinuerligt i drygt 4v i badrummet...

Till detta kommer att det skulle gå material för drygt 60 000 inte inräknat VVS. Det blir ju ca 2500 kr per kvm (ca 20kvm vägg om det är 4 kvm golv).
 
Hur mycket av dessa 200.000:- är material kostnader? (Fönster, Dörr, EPS, flytspackel, EL-Material, fix, fog, färg osv osv)
 
Det går ju att räkna baklänges.

30 000 i ROT bidrag, det innebär att arbetskostnaden exkl. VVS är 100 000. Alltså återstående drygt 60 000 för lite isolering, betong, plywood, gips, tätskikt och ca 25kvm kakel o klinkers. Fast det var ett fönster och en innerdörr också...

VVS offereten är lite anmärkningsvärd också, men den sticker inte lika mycket i ögonen. 20h, alltså 2,5 dgr. Om man tänker sig 1 dag för diverse rördragning i golv och öppna väggar, 1 dag för golvvärmen (borde räcka med en halv dag), enhalv dag för att koppla in prylarna efter plattsättning.
 
Vårt badrum kostade nästan 200 000, men då ingick ALLT utom bortforsling av skräpet, dvs rivning, uppregling av nya inneväggar, ny VVB i utrymmet bredvid, nya rördragningar och avlopp nerbilade i golvet, golvvärme, nytt tak med spottar, kakling, inklusive kaklet, tvättställ med skåp och högskåp, vägghängd toa, badkar, duschväggar mot detta, handukstork, fönster, dörr och el förståss, inklusive jordfelsbrytare. Bara tvättmaskin och torktumlare är kvar från det gamla, utrymmet är ca 10-12 kvm. Och då letade vi inte efter billigaste offerten utan valde en som vi litade på, som flera grannar anlitat.
 
Jag tycker priset är som de offerter jag fått på ett lite större och mer komplext badrum, 6m2, med mer inredning, tex vägghängd WC, dusch och badkar, handduksvärnmare, 8 spottar (räcker verkligen 3st?!), flytt av två avlopp, rör flyttas in i väggarna,...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.