Hemmakatten
När vi lät bygga vårt lösvirkeshus hade vi rest en toabod på tomten med handfat och varmvatten. Snickarna hade lunchbox som värmdes i en Micro. När husstommen o väggarna kom på plats hade de ett litet fikabord i ett av de blivande rummen. Kom 06.30 och åkte 16.00. Det är så jag trodde det fungerade på alla byggen i alla tider. Min pappa var murbas och han arbetade liknande tider.

Är helt chockad över hur byggbranchen utvecklats på sina håll. Det är ovärdigt den svenska modellen.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Jo, det gör jag. Hur så?
Kom igen nu, bättre kan du. Är ÄH t.ex. anklagade för att använda barnarbetare eller uppges ha löner på 2-4 kr i timmen? (Vilket t.ex. H&M åtminstone uppges ha)

Och varför kostar en sticksåg på 99kr på Biltema?

Mitt hus är byggt i Sverige av mestadels svenskt material. De flesta underleverantörerna är svenska (eller tyska). Elektrikern svensk. Målarna svenska. Snickarna var visserligen från Baltikum.

Så "svenskt" är vare sig IKEA eller Volvo vågar jag påstå. Så jag har svårt att ha dåligt samvete för "slavarbetet" eftersom jag handlar på IKEA/Biltema och liknande.
 
  • Gilla
Perry Mason och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
När vi lät bygga vårt lösvirkeshus hade vi rest en toabod på tomten med handfat och varmvatten. Snickarna hade lunchbox som värmdes i en Micro. När husstommen o väggarna kom på plats hade de ett litet fikabord i ett av de blivande rummen. Kom 06.30 och åkte 16.00. Det är så jag trodde det fungerade på alla byggen i alla tider. Min pappa var murbas och han arbetade liknande tider.

Är helt chockad över hur byggbranchen utvecklats på sina håll. Det är ovärdigt den svenska modellen.
Jag fattar inte poängen. Vad är ovärdigt?
 
Dast, är du insatt i den "svenska modellen"?
 
Nils82 skrev:
Dast, är du insatt i den "svenska modellen"?
Nej. Upplys mig.

Edit:
Jag förstår inte poängen.
"När vi lät bygga vårt ÄH hade vi rest ett stort hus på tomten med handfat och varmvatten & dusch & el. Snickarna hade lunchbox och annan mat som värmdes i en Micro eller spis (medhavd). När husstommen o väggarna kom på plats (dag 1) hade de ett litet fikabord i ett av de blivande rummen (tvättstugan). Kunderna (jag) tog med fika till snickarna flera gånger i veckan"

Vad var bättre med toaboden? Visst är det nice att bo på hotell för 1500kr/natten, och självklart kan jag erkänna att det är mycket trevligare än att bo i ett halvfärdigt hus. Vad jag förstod så ska de sluta med detta nu.
 
Äh, är det inte att överreagera lite... Det vore ju inte sjysst om detta var regeln, men händer det nån gång. Jag vet att när farsan byggde om sommarstället ca 1.5h från "stan" så ville han använda de snickare han använt hemma (svensk firma och svenska gubbar, helt vitt - även om jag inte tycker det ska spela nån roll var de kommer från), de föreslog själva att få sova där, för att slippa resa, kunna jobba in lite tid och jag antar både själva och "kunden" tjänade på det.

Sålänge det är ett val som görs av de som bor där själva, och det finns värme och toalett, det säkerhetsmässigt är ok och man bor där drägligt, samt att den som äger tomten sagt ok till det så är det väl inte mycket att bråka om... Dvs att de kunnat välja ett annat boende, men de själva tjänar på att göra det så här och gör valet därför.

Jag har hört "kontorsanställda" på mindre företag som kan välja att tex sova hos en släkting eller kompis och då får den intjänade pengen som tilläggstraktamente.

Har förresten hört från en kollega för många år sen, där granntomtens "bygggubbar" började med att vilja låna ström (om jag minns rätt för något akut vid byggets initiala skede), men sen bara körde vidare när de fick gratis ström, tillslut tror jag de fixade byggel på eget håll. Men min kollegas tomtgräns nyttjades även som latrin. Tror inte han ville bråka för mkt pga det ju var hans blivande granne som ju anlitat firman... Men det värsta jag hört var en annan f.d. kollega som jobbade utomlands under en längre period och hade lägenheten tom, när de kom hem så pågick en stamrenovering (som de förstås visste om) - vad de inte visste var att deras lägenhet användes som fikarum och förvaring för de som jobbade där.
 
dast skrev:
Nej. Upplys mig.
En målsättning, kan man säga, där parterna (byggnads och sveriges byggindustrier) tillsammans ska samverka. I förlängningen innebär det att arbetstagare och arbetsgivare också ska samverka i sin dagliga verksamhet. Allt för att skapa och behålla sjysta vilkor. Bygg och anläggningsavtalet är ett resultat av den "svenska modellen".

I avtalet kan du se att låta arbetstagare bo och leva på sin arbetsplats är ett direkt avtalsbrott. Det är tydligt reglerat hur en arbetstagares boende ska vara utformat.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
M
dast skrev:
Jag fattar inte poängen. Vad är ovärdigt?
Vad arbetar du med? Jag har jobbat inom bygg i 30 år, ofta sida vid sida med utländsk arbetskraft. Dina enda erfarenheter tycks vara att du köpt ett hus där 2 män som snickrade var från Baltikum.
Att jämföra hur en importerad vara tillverkas mot hur arbetskraft i Sverige behandlas är väl en så korkad och grundlös jämförelse att jag inte kan föreställa mig hur du tänker.
 
Markarbetaren skrev:
Vad arbetar du med? Jag har jobbat inom bygg i 30 år, ofta sida vid sida med utländsk arbetskraft. Dina enda erfarenheter tycks vara att du köpt ett hus där 2 män som snickrade var från Baltikum.
Att jämföra hur en importerad vara tillverkas mot hur arbetskraft i Sverige behandlas är väl en så korkad och grundlös jämförelse att jag inte kan föreställa mig hur du tänker.
Ja, det var väl det ämnet handlade om? D.v.s att man köpt ett hus där snickarna sov över i huset. Jämförelsen gjorde jag enbart för att påvisa att allt inte är svart eller vitt, och att det finns andra "skurkbolag". Om arbetskraften behandlas illa i Sverige eller i något annat land tycker jag är oväsentligt, oavsett svenska modeller eller ej. Men det är min åsikt.
 
Vi blev alldeles chockade (fast ändå inte...) när vi noterade att byggarna som byggde Älvsbyhuset på vår gata bodde i huset under byggtiden. De var def medvetna om att de inte fick bo där för de satte spånskivor för fönstren för att inte få insyn mm.
När huset levererades var det minusgrader på natten och då stod chaufförerna med lastbilarna på tomgång i flera timmar då de var för gamla för att ha dieselvärmare. Vi var rätt glada över vårt rejält isolerade hus med treglasfönster eftersom det var sen kväll/natt och lastbilarna stod och brummade knappt 100 m från huset.
 
Jag förstår inte riktigt problemet för kundens räkning? Om inte huset är fräscht och nyproduktinsskick är det väl bara att bestrida slutfakturan
jag tycker det är larvigt och ur ett ekonomi/ miljöperspektiv fsläpa dit barack, koppla in vatten/avlopp med allt va detta innebär bara för att folk upplever det som obehagligt/äckligt att det sovit några byggkillar där.



Däremot funderar jsg lite kring brandsäkerhet osv med att bo i ej färdigställt hus..
 
  • Gilla
dast
  • Laddar…
Drömmarn skrev:
Vi blev alldeles chockade (fast ändå inte...) när vi noterade att byggarna som byggde Älvsbyhuset på vår gata bodde i huset under byggtiden. De var def medvetna om att de inte fick bo där för de satte spånskivor för fönstren för att inte få insyn mm.
När huset levererades var det minusgrader på natten och då stod chaufförerna med lastbilarna på tomgång i flera timmar då de var för gamla för att ha dieselvärmare. Vi var rätt glada över vårt rejält isolerade hus med treglasfönster eftersom det var sen kväll/natt och lastbilarna stod och brummade knappt 100 m från huset.
Vad är poängen? Att det finns oseriösa underleverantörer/entreprenörer? Man behöver inte ett ÄH för att råka ut för oseriösa byggare, tro mig, jag har (för mycket) erfarenhet. Men det är naturligtvis beklagligt att det skall förekomma.
Tur att ni har ett så fint hus, som är isolerat och har 3-glasfönster! Hade ni bott i ett ÄH byggt av papp och med fönster av gladpack så så hade ni säkert behövt hörselkåpor :)
 
M
Det handlar om rätt och fel. Varför ska snickare och andra grupper inom bygg acceptera att sitta och äta och sova i ett dammigt halvfärdigt villabygge? Jag skulle vilja se den kontorspersonal som accepterar att flytta in i ett halvfärdigt kontorsbygge.
Men jag förstår att många mindre funtade människor i detta landet tycker det är okej att vissa yrkeskategorier ska behandlas som skit. Jag menar en kille som åker runt och suger skit ur bajamajor, varför ska han kunna byta om och äta i en lunchlokal. Han kan väl sätta sig i en bajamaja och käka sin lunch, han jobbar ju ändå där.
Det är 2016 nu!
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu börjar det vara många, delvis skilda, frågor och tankar i luften samtidigt.

Men visst är det så, det finns gott om orättvisa arbetsvillkor runt om i världen, som vi utnyttjar på olika vis, både när vi köper billiga varor likväl som billiga tjänster.
Jag har lite svårt att se det ena mycket värre än det andra. Allt är dåligt, och vi göder det när vi köper kläder från H&M, bananer och kaffe, bilar från Rumänien, lågprisade tjänster av alla möjliga slag osv.

Helt svart-vitt är det inte heller. Att sälja sin tjänst eller produktion kan ju vara ett sätt att arbeta sig in till en bättre situation. Och där har nog en Baltisk hantverkare här i Sverige betydligt större möjligheter än en som färgar kläder i Bangladesh.

Frågeställningen är alltför stor för att avhandla i ett eller några inlägg här, och den blir till sist också för politisk för forumet.



Men visst kan det vara lättare att reagera på dåliga villkor för arbetare i Sverige än i Bangladesh, det ena syns ju inte. Och det andra gör dessutom att vissa känner hotade i sina arbeten. Fast Svensk teko-industri är ju också hotad, ja så hotad att den helt försvann. Och nu känns det lite som en ickefråga.

Det är lite som med krig och konflikter och tiggare och sånt.
Vi har problem med Rumänska fattiga romer, då de stör våra ögon när de sitter utanför ICA, att folk har det än jävligare i Afgahnistan, Nordkorea, Burma Dafour osv spelar inte så stor roll. Vi ser inte dessa människor.
Vi oroas över kriget i Syrien, men inte lika mycket över andra lika stora och brutala krigsplatser, för det är de Syriska flyktingarna vi ser här.


Ja detta blev som sagt en helt annan fråga, som bara mycket lite berör trådens ämne.


Men vill vi få en stabilare värld så är det min tro att vi måste bekämpa klyftorna i världen, jag tror inte extremism, terrorism, krig och flyktingströmmar minskar om vi ökar klyftorna och orättvisorna. Jag anser att vi får det vi förtjänar.

Kommer plötsligt ihåg Öss Nûjen's slutreplik i showen "Dålig stämning". Där en Afghansk bonde precis fått foten bortsprängd av en mina. Han synar resterna av minan och ser att det står "Made in Sweden".
"Å jäklar" tänker bonden "ett land som kan göra sådana här häftiga små saker måste vara bra, jag flyr dit!".
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
M
Jo men det är ju så, vi har länder, landsgränser, man behöver pass för att röra sig över gränser. I många länder har man byggt upp en välfärd där invånarna jobbar och bidrar till systemet. Plötsligt kommer det nya människor till landet, människor som är beredda att tulla lite på olika saker för dom tjänar ju betydligt mer pengar än vad dom gör i hemlandet. Detta utnyttjar naturligtvis arbetsgivarna, deras vinster ökar ju för dom nya människorna har ju inte samma krav som dom infödda.

Vad tror ni händer med den industrin som drabbas? Hur tror ni det går för alla infödda som jobbar i samma yrke? Det är just därför vi har fackförbund som strider för att alla på den svenska arbetsmarknaden ska ha lika villkor. Ja ja tänker ni när ni sitter framför datorn på kontoret, det är ju bara några byggjobbare som drabbas, det är väl inte så noga. Men tro mig, även ni pappersvändare kommer att drabbas. En stor del av dataprogrammering osv. har redan förlagts till låglöneländer som Indien osv. plötsligt en dag kommer även ni vakna upp och inse att det finns nån som kan göra ert jobb nån annanstans i världen till 1/5-del av kostnaden.

Så fundera en extra gång innan ni skriver saker som att det är skit samma med svenska arbetsvillkor osv.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.