Jag undviker sedan några år att skaffa nåt som helst kundkort som innebär att jag låter dem registrera mitt personnummer om det inte är nåt som jag verkligen vill ha. Grundregeln är att de inte gör det av nån slags godhet utan för att de vinner nåt på det och vill kunna sälja mer till mig och vill få skicka direktreklam till mig. Och argumentet att man kan utnyttja rabatter faller oftast på att det går att få grejerna minst lika billigt nån annan stans utan att tvingas ha ett kundkort.

Jag har ett rabattkort på en klädaffär (ingen klädkedja) som är ett vanligt papperskort som de sätter en stämpel på för var 300:- man handlar för. När det är fullt får man 300:- rabatt vid nästa köp. Det tycker jag är OK. Jag handlar inte där för att få den där rabatten utan för att det oftast är där som jag hittar det jag vill ha, helt enkelt.
 
Bauhaus lurade mig på över 8000kr i december 2012! Övertalade mig att ansöka om ett ”Bauhauskort” för att få rabatter etc. Jag sa att jag inte är intresserad av kreditkort och att jag vill betala kontant. Det skulle inte vara några problem sa försäljaren, men ansåg att jag får fördelar med kortet! Det finns inte många saker som jag ångrar så mycket som detta! Vad som hände i kassan var att jag betalade kontant, men att kassören samtidigt skrev in uppgifterna från ansökningsblanketten i sin kassa.
Jag hade handlat olika saker till pågående renoveringar i huset. En badrumsspegel hade de inte på lager utan skulle levereras. Jag fick därför 2 olika kvitton. På ett av kvittona stämplade kassören t.o.m. BETALD! Sedan blev jag sjuk och blev inlagd på sjukhus, därför missade jag en faktura som kom från Klarna! När jag var hemma i slutet av januari begrep jag att jag hade blivit lurad!
Ringde Bauhaus och sa att det måste ha skett ett misstag, för jag betalade ju kontant och hade även ett vittne för detta! Varuhuschefen gick det inte att diskutera med. Det fanns inte för mycket pengar i kassan sa han och kassören känner han personligen och ”det är en bra kille” menade han.
Oavsett hur jag muntligt la fram mina bevis och förklaringar kom jag ingen vart med varuhuschefen som började bli fräck mot mig. Jag vände mig till Allmänna Reklamationsnämnden men fick efter
flera månader även avslag där. Efter mina förfrågningar att det måste finnas bevis i kassan från en övervakningskamera, sa varuhuschefen att dessa raderas efter en viss tid. Han påstod att han hade tittat på detta men inte hittat något. Jag orkade inte kämpa längre. Jag hade fått en cancerdiagnos och släppte det hela. Jag har aldrig satt min fot på Bauhaus igen och kommer aldrig att göra det heller. Önskar bara jag kunde få tag på den personen som står över en varuhuschef! Tycker att en sådan här sak måste få konsekvenser för den ansvarige!
 
Det var förresten resursbank - inte klarna! Skit samma jag blev grundligt lurad av Bauhaus!
 
Hemmakatten
Släpp detta med Bauhaus, det är inte värt irritation och upprördhet. Vissa fighter är det bäst att lägga ner och glömma. Ägna energin till att bli frisk.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jobbar själv som butikschef i bygghandel och du måste ha signerat både avtal och kontoköp i butik? Betalade du trots det även kontant? Och om inte du signerat på kreditansökan eller kontoslipp är det en annan femma. Begär isåfall att du får se det signerade köpet. Där står precis vad du godkänt
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, jag har för länge sedan redan släppt det. Och friskförklarad har jag också blivit. Tack för omtanken. Men på grund av nyhetsbrevet från Byggahus.se med rubriken: "Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort" kom helt klart allting upp igen! Och dessutom borde så många som möjligt få reda på vad man kan råka ut för, om man inte hela tiden är på sin vakt. Samtidigt som jag tycker att det är otroligt att man inte kan göra något för att få rättvisa.Vem är högste chefen för Bauhaus?
 
Svar till Thomas Jörnling: Ja, jag betalade kontant och det sa jag till försäljaren att jag vill göra! Trodde jag skrev på att jag var införstådd med att få ett "Bauhaus kundkort" och i kassa trodde jag att de la in uppgifterna för att jag skulle "registreras". men hur kan sådant här hända? Och hur är det möjligt att kassa apparaten inte visar att det finns för mycket pengar tillgodo? Killen stoppade pengarna i egen ficka, eller? Hur kan kassören lägga in både en kreditbetalning och ändå samtidigt TA PENGARNA? Ja det är många frågor som dyker upp när man tänker på det. Hur som helst är tillvägagångsättet bedrägeri mot kunden!
 
Chrihog skrev:
Svar till Thomas Jörnling: Ja, jag betalade kontant och det sa jag till försäljaren att jag vill göra! Trodde jag skrev på att jag var införstådd med att få ett "Bauhaus kundkort" och i kassa trodde jag att de la in uppgifterna för att jag skulle "registreras". men hur kan sådant här hända? Och hur är det möjligt att kassa apparaten inte visar att det finns för mycket pengar tillgodo? Killen stoppade pengarna i egen ficka, eller? Hur kan kassören lägga in både en kreditbetalning och ändå samtidigt TA PENGARNA? Ja det är många frågor som dyker upp när man tänker på det. Hur som helst är tillvägagångsättet bedrägeri mot kunden!
Det låter väldigt konstigt !
Om du har betalat kontant och har kvittot kvar, då finns det artikel kod på kvittot. De kan inte ta betalt för samma vara 2 gg heller. Förmodligen har säljaren gjort ett återköp för att registrera köpet på kreditkortet istället. Då skulle han gett dig tillbaka pengarna medan du skriver på ett återköpskvitto. Då blir det plus minus noll i kasan medan kreditkortet debiteras.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MultiMan
nissenhj skrev:
Hela historian låter väldigt konstigt!
Det kanske var en säljare som kommit på ett sätt att dryga ut månadslönen?

När jag bodde längre söderut fanns det en skobutik där den kvinnliga expediten satt i system att alltid lämna tillbaka fel belopp, så köpte man för 1200 och gav två tusenlappar så fick man tillbaka 300 (som om man lämnat 3st 500-lappar) istället för 800, som ett exempel. Om kunden påpekade detta så ursäktade hon bara sig och rättade, men många gjorde inte det.

Jag blev dock hennes Waterloo eftersom jag fattade misstankar och studerade hennes beteende med andra kunder och därefter anmälde det till företagsledningen som satte stopp för henne.
 
Redigerat:
Nu har jag inte tröskat hela tråden men vad det gäller antal UC'n så frågade jag på ett par banker när jag raggade ny bank och de sa att de tittar efter hur många beviljade och utnyttjade kredit man har, inte hur många UC'n som tagits ut.

Det är ju klart att om man tagit ut ett helt gäng UC'n på olika kredit bolag så kan man ju misstänka att man försöker ta många kredit från olika håll men det de sa är att om man förklarar att man säker nu bank och de ser UC'n från t.ex. SEB, Nordea och Ålandsbanken så finns det ju en rimlig förklaring och då påverkar det inte något alls. Snarare tvärtom sa en bankman, då vet de ju att man besökt fler banker och aktivt jämför villkor.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
anders07 skrev:
Nu har jag inte tröskat hela tråden men vad det gäller antal UC'n så frågade jag på ett par banker när jag raggade ny bank och de sa att de tittar efter hur många beviljade och utnyttjade kredit man har, inte hur många UC'n som tagits ut.

Det är ju klart att om man tagit ut ett helt gäng UC'n på olika kredit bolag så kan man ju misstänka att man försöker ta många kredit från olika håll men det de sa är att om man förklarar att man säker nu bank och de ser UC'n från t.ex. SEB, Nordea och Ålandsbanken så finns det ju en rimlig förklaring och då påverkar det inte något alls. Snarare tvärtom sa en bankman, då vet de ju att man besökt fler banker och aktivt jämför villkor.
Ja, så har jag uppfattat det oxå. För många UC har ingen betydelse för ens kreditvärdighet.
Det måste vara en myt som många har gått med på !
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
anders07 skrev:
Nu har jag inte tröskat hela tråden men vad det gäller antal UC'n så frågade jag på ett par banker när jag raggade ny bank och de sa att de tittar efter hur många beviljade och utnyttjade kredit man har, inte hur många UC'n som tagits ut.

Det är ju klart att om man tagit ut ett helt gäng UC'n på olika kredit bolag så kan man ju misstänka att man försöker ta många kredit från olika håll men det de sa är att om man förklarar att man säker nu bank och de ser UC'n från t.ex. SEB, Nordea och Ålandsbanken så finns det ju en rimlig förklaring och då påverkar det inte något alls. Snarare tvärtom sa en bankman, då vet de ju att man besökt fler banker och aktivt jämför villkor.
Vilket är korrekt om du söker ett bolån och inte småkrediter eller blanco. Det är helt avsevärd skillnad.

Kreditupplysningar tas inte på folk som "aktivt kollar villkor" på småkrediter. Det tas när man gör en ansökan om en kredit. Flera ansökningar på kort period ger en varningsflagga, dels för att du kan vara i ekonomisk knipa, dels för att stoppa bedrägerier och bland annat ID-kapning. Läs mitt inlägg #89.
 
Matstj skrev:
Ja, så har jag uppfattat det oxå. För många UC har ingen betydelse för ens kreditvärdighet.
Det måste vara en myt som många har gått med på !
Nej det är ingen myt.
Jag har jobbat på bank och bland annat med scoringmodeller och hur scoringkort sätts upp.
 
Svar till Matstj: som skrev: Det låter väldigt konstigt !
Om du har betalat kontant och har kvittot kvar, då finns det artikel kod på kvittot. De kan inte ta betalt för samma vara 2 gg heller. Förmodligen har säljaren gjort ett återköp för att registrera köpet på kreditkortet istället. Då skulle han gett dig tillbaka pengarna medan du skriver på ett återköpskvitto. Då blir det plus minus noll i kasan medan kreditkortet debiteras

NÅGOT KREDITKORT användes aldrig. Hade jag gjort det hade det här aldrig hänt. ( För då hade jag kunnat bevisa genom banken att jag betalade mitt inköp direkt!) Jag hade mycket kontanter den dagen som jag ville bli av med. Kassören gjorde inget återköp. Jag la pengarna på disken tillsammans med vad jag just då trodde bara vara en ansökan att få ett Bauhaus kundkort som skulle ge mig bonusar och erbjudanden i framtiden. Och visst jag fick 2 kvitton. Ett extra för att denna varan skulle hemlevereras och ett för varorna jag fick med mig hem med en gång. Om det finns artikel koder på kvittona vet jag inte för hela mappen med den här tråkiga händelsen är någonstans i "gömmorna" (Helst det man vill glömma men inte orkat slänga) Det är ju hur som helst för sent nu att göra något. Berättade enbart detta för forumet som jag hoppas består av konsumenter så att vi kan lära av varandra att vara på vår vakt. Jag fick otvivelakligt känslan av att butikschefen höll kassören bakom ryggen! Så otrevlig som han var. Eller att han ville undvika att de skulle få kritik. För dem som jag har berättat detta för i min bekantskapskrets är det nu många som försöker undvika Bauhaus. Och det kan de gott ha! Det är och förblir: bedrägeri mot kunden!
 
J
Chrihog skrev:
Svar till Thomas Jörnling: Ja, jag betalade kontant och det sa jag till försäljaren att jag vill göra! Trodde jag skrev på att jag var införstådd med att få ett "Bauhaus kundkort" och i kassa trodde jag att de la in uppgifterna för att jag skulle "registreras". men hur kan sådant här hända? Och hur är det möjligt att kassa apparaten inte visar att det finns för mycket pengar tillgodo? Killen stoppade pengarna i egen ficka, eller? Hur kan kassören lägga in både en kreditbetalning och ändå samtidigt TA PENGARNA? Ja det är många frågor som dyker upp när man tänker på det. Hur som helst är tillvägagångsättet bedrägeri mot kunden!
Du skriver det ju själv. Det är den kassa apparatens fel att det är möjligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.